ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامزد ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا: ایران خطرناک‌ است

مارک میلی در پاسخ‌های مکتوبش به کنگره درباره توانایی‌های نظامی جمهوری اسلامی به زرادخانه موشکی، نیروهای غیرمتعارف‌، گروه‌های نیابتی و نیروی دریایی «ممتاز» ایران اشاره کرد.

نامزد ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا نیروهای ایرانی در خلیج فارس را تهدیدی «مهیب» خواند. مارک میلی اما با تکرار مواضع گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت که واشنگتن تمایلی به جنگ با ایران ندارد. نامزد ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا در جلسه توجیهی سنا با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و سوریه و عراق نیز مخالفت کرد.

تصویر مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا را در حالت ایستاده نشان می دهد
مارک میلی، نامزد ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا ۱۱ ژوئیه / ۲۰ تیر برای برگزاری جلسه در سنا آماده می‌شود ــ عکس: AFP

مارک میلی، نامزد ترامپ برای تصدی‌گری ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا پنج‌شنبه ۱۱ ژوئیه / ۲۰ تیر در یک جلسه توجیهی در برابر کمیته نیروهای مسلح سنا حاضر شد. او در پاسخ‌های مکتوب به پرسش‌های قانون‌گذاران آمریکایی پیش از برگزاری این جلسه نیروهای ایرانی را عاملان تهدیدهای «متعارف و غیرمتعارف مهیب» خواند. او در جریان جلسه نیز با رجوع به این پاسخ‌ها به پرسش نمایندگان جواب داد و ایران را بازیگری دانست که «همیشه» دست به اقدامات خرابکارانه زده است.

مارک میلی اکنون فرمانده ستاد مشترک ارتش است و دونالد ترامپ ۸ دسامبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که او پس از بازنشستگی جوزف دانفورد، ریاست ستاد مشترک جایگزین او خواهد شد.

میلی درباره توانایی‌های نظامی جمهوری اسلامی در پاسخ‌هایش به کنگره به زرادخانه موشکی ایران، نیروهای غیرمتعارف‌اش و نیروی دریایی «ممتازش» اشاره کرد. این نیروی دریایی «ممتاز» به گفته او قایق‌های کوچک تندرو و مین‌های دریایی در اختیار دارد که می‌توانند در صورت وقوع درگیری نظامی آزادی حرکت در خلیج فارس را مختل کنند.

مارک میلی از شبه‌نظامیان نیابتی ایران نیز به عنوان تهدیدی دیگر نام برد: «گروه‌های نیابتی به ایران گزینه‌های غیرمتعارفی برای انجام عملیات در لبنان، عراق، سوریه، یمن، بحرین و حتی در سطح جهانی اعطا کرده است.»

فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا علی‌رغم متهم کردن جمهوری اسلامی به «اقدامات خرابکارنه» گفت که «شدت اقدامات خرابکارانه» تهران پس از خروج ترامپ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) افزایش یافته است.

ترامپ مه ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را علی‌رغم مخالفت متحدان اروپایی واشنگتن بازگرداند. ناظران بسیاری افزایش تنش‌ها را بیش از هر چیز به خروج آمریکا از برجام مرتبط می‌دانند.

او درباره احتمال جنگ با ایران و تأثیر آن بر ارتش آمریکا گفت: «نمی‌دانم چنین چیزی رخ خواهد داد یا نه. اما اگر رخ دهد، تأثیر زیادی بر توزیع و توازن نیروها با توجه به روسیه و چین خواهد داشت». اشاره‌ای به اینکه هزینه‌های آمریکا در جنگ با ایران آن را در برابر دشمنان قوی‌تری همچون چین و روسیه تضعیف خواهد کرد.

پاسخ‌های ژنرال آمریکایی پیش از تلاش ادعاشده قایق‌های ایرانی برای توقف یک نفت‌کش بریتانیایی آماده شده بود. او در این پاسخ‌ها نوشته است که علی‌رغم افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا، واشنگتن به درگیری نظامی با تهران علاقه‌ای ندارد.

وزارت دفاع بریتانیا پنجشنبه ۱۱ ژوئیه/ ۱۹ تیر اعلام کرد که شناورهای ایرانی تلاش کردند مانع از عبور یک نفتکش بریتانیایی از تنگه هرمز شوند. بر اساس گزارش‌ خبرگزاری «رویترز»، مقام‌های آمریکایی پیش‌تر روایت امروز بریتانیا را تأیید کرده بودند. تهران اما تکذیب می‌کند.

پنج‌شنبه ۱۳ تیر / ۴ ژوئیه سروزیر جبل‌الطارق اعلام کرده بود که یک فروند سوپرتانکر در حال انتقال نفت خام ایران به بندر «بانیاس» در سوریه بود که بر اساس حکم قضائی توسط نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا به دلیل دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شد. جمهوری اسلامی این اقدام را مصداق راهزنی دریایی دانست و حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی هشدار داد که کار بریتانیا بی‌پاسخ نمی‌ماند.

    خروج نیروهای آمریکایی از منطقه

    یکی دیگر از مواردی که سناتورها از مارک میلی پرسیده بودند، به خروج نیروهای آمریکایی از منطقه بازمی‌گشت.

    دونالد ترامپ دسامبر گذشته پس از اعلام پیروزی بر گروه «دولت اسلامی» (داعش) خواهان خروج دو هزار نیروی آمریکایی از سوریه شد. او وعده خروج نیروها از افغانستان را نیز داده است. واشنگتن در حال رایزنی با گروه جهادی طالبان افغانستان برای دستیابی به صلح در این کشور است.

    با این حال نامزد ریاست ستاد مشترک ارتش ایالات متحده با خروج نیروها از افغانستان مخالف است و آن را «یک اشتباه» خوانده.

    او همچنین گفت که آمریکا باید «شمار مختصری» از نیروهایش را در عراق و سوریه برای حفظ ثبات نگه دارد.

    تا کنون متحدان اروپایی آمریکا به درخواست این کشور برای اعزام نیروی زمینی به سوریه جهت جایگزین‌شدن آنها با نیروهای آمریکایی پاسخ مثبتی نداده اند.

    مارک میلی در جریان پاسخ به نمایندگان سنا نیز به آنها اطمینان داد که او هرگز تحت ارعاب و زور وادار به اتخاذ «تصمیم‌های احمقانه» نخواهد شد.

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.