ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای نگهبان به «تقلب» متهم شد

محمد رضا خاتمی در متن دفاعیات خود درباره «تقلب» در انتخابات ۸۸ به سندی از شورای نگهبان ارجاع داد. این سند حذف شد اما مجددا در دسترس قرار گرفت.

پس از انتشار «گزارشی به جمهور» - متن کامل دفاعیات محمد رضا خاتمی - درباره «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ «گزارش تفصیلی شورای نگهبان پیرامون دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری» از سایت شورای نگهبان حذف شد. پس از اعتراض کاربران، شورای نگهبان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این گزارش حذف نشده، بلکه به دلیل تغییراتی در ساز و کار پایگاه اطلاع‌رسانی شورا برای مدتی در دسترس نبوده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند شورای نگهبان گزارش قبلی را تحریف و جایگزین گزارش تازه‌ای کرده است.

کاربران شورای نگهبان را به «تقلب» متهم کردند

پنجشنبه ۲۰ تیر محمدرضا خاتمی، نایب رئیس مجلس ششم و دبیرکل سابق حزب مشارکت، متن دفاعیات خود در دادگاه در مورد «تقلب» در انتخابات ۱۳۸۸ را منتشر کرد. بر اساس این سند سرنوشت ۷ میلیون و ۸۹ هزار و ۹۹۳ برگه انتخاباتی در انتخابات ۸۸ نامعلوم است. چند ساعت بعد شورای نگهبان «گزارش تفصیلی شورای نگهبان پیرامون دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری» با کد ۱۳۲۲ را از روی سایت این نهاد نظارتی حذف کرد. این امر سبب اعتراض کاربران در شبکه‌های اجتماعی شد. آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی شورای نگهبان را متهم به تقلب و تحریف اسناد انتخابات کردند.

شورای نگهبان جمعه ۲۱ تیر با انتشار اطلاعیه‌ای در رسانه‌های داخلی اعلام کرد گزارش اقدامات شورای نگهبان برای «صیانت از آرای مردم» در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حذف نشده بلکه به دلایل فنی در دسترس کاربران قرار نداشته است:

«به دنبال طراحی نسخه جدید پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان و انتقال کامل اخبار از نسخه قبلی، و راه‌اندازی آزمایشی نسخه جدید از روز یکشنبه ۱۵ تیرماه ۱۳۹۸، اخباری که به آدرس‌های قبلی در موتور‌های جستجو نمایه‌سازی (indexing) شده و یا در سایت‌ها به آن‌ها لینک شده، ممکن است با مراجعه کاربران به آن خبر با پیغام خطا مواجه شده و به نسخه جدید هدایت شود که در این صورت کاربر می‌تواند با جست‌وجوی عنوان خبر در سایت جدید به خبر موردنظر دسترسی پیدا کند.»

کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این اطلاعیه این گمان را مطرح کرده‌اند که ممکن است شورای نگهبان متن گزارش تفصیلی درباره انتخابات دهم را تحریف کرده باشد.

در متن دفاعیات سید محمد رضا خاتمی به پیوست‌ گزارش تفصیلی شورای نگهبان درباره تعداد تعرفه‌های انتخاباتی ارجاع داده شده است. روز گذشته در جستجوگر گوگل متن گزارش در دسترس بود اما پیوست‌ها از دسترس خارج شده بود. در نسخه تازه‌ای که روی سایت شورای نگهبان قرار گرفته پیوست مربوط به تعرفه‌های انتخاباتی وجود دارد.

روز گذشته (پنجشنبه) وزیر خارجه ایران در همایش فرمانداران سراسر کشور که در تهران برگزار شد «امنیت ملی» را در مقابل «تغییر حکومت» قرار داد و از مردم خواست که در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال جاری به طور گسترده شرکت کنند. ظریف با اشاره به تحریم نفتی و بانکی ایران گفت انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ارزش راهبردی دارد. ظریف اما نسبت به ضرورت «رعایت حقوق مردم» هشدار داد:

«رعایت حقوق مردم وظیفه‌ اخلاقی و حقوقی ما نیست، بلکه یک ضرورت امنیت ملی است. زیرا همه چیز ما به مردم وابسته است.»

هشدار ظریف نسبت به ضرورت رعایت حق مردم ممکن است در ارتباط با انتشار سند «گزارشی به جمهور»، متن دفاعیات سید محمد رضا خاتمی قابل درک است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.