ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت اروپا از طرح کنفرانس منطقه‌ای عراق برای تنش‌زدایی

اروپا خوستار حفظ برجام و برقراری امنیت در منطقه است. عراق نیز می‌خواهد قلمروی خود را از بدل شدن به زمین بازی خطرناک ایران و ایالات متحده حفظ کند.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه از پیشنهاد عراق برای برگزاری کنفرانسی منطقه‌ای درباره تنش‌ میان ایالات متحده و ایران استقبال می‌کند.

فردریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا / عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، فردریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در اولین دیدارش از عراق بعد از ۲۰۱۴ گفت که اتحادیه اروپا با رویکرد عراق در مدیریت «شرایطِ سخت» کنونی همراه است، و اولویت اتحادیه را احتراز از دامن زدن به این وضعیت دانست. او همچنین گفت که هر اشتباه محاسباتی می‌تواند به «تبعات خطرناکی» برای ایران و منطقه بینجامد.

عراق متحده هر دو کشور ایران و ایالات متحده است. تنش‌ میان این دو کشور بعد از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال گذشته بالا گرفت، اما این اختلافات در ماه‌های اخیر به اوج خود رسید. ایران تحت فشار تحریم‌های ایالات متحده تهدید کرده که از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد، مگر آنکه کشورهای اروپایی راهی برای حفظ توافق و کاهش تاثیر تحریم‌های ایالات متحده پیدا کنند. در این اثنا عراق نیز پیشنهاد داد که بین تهران و واشنگتن میانجی‌گری کند.

موگرینی گفته است که اتحادیه اروپا آماده است که «به هر روشی که مفید باشد» از ایده یک کنفرانس منطقه‌ای حمایت کند. او افزود نیاز به تنش‌زدایی و پیدا کردن «راههایی برای گفتگو» وجود دارد. به گفته مسئول سیاست خارجه اروپا، رفتن به «راه‌های ناشناخته برای هر کسی می‌تواند خطرناک باشد».

عراق، درگیر در تنش تهران و واشنگتن

عراق در تلاش است که قلمروی خود را از بدل شدن به زمین بازی خطرناک ایران و ایالات متحده حفظ کند.

ایالات متحده پایگاه‌های نظامی، و بیش از ۵۰۰۰ نیرو در عراق دارد.

ایران نیز گروه‌های شبه‌نظامی مهمی را در عراق حمایت می‌کند. این گروهها نقش برجسته‌ای در شکست گروه دولت اسلامی موسوم به داعش داشتند. برخی از آنها علناً با حضور ایالات متحده در عراق مخالفت کرده اند. دنباله‌ای از حملات به پایگاه‌ها و منافع ایالات متحده در هفته اخیر نگرانی دولت عراق را برانگیخت. هیچ گروهی مسئولیت این حملات را نپذیرفت، با این حال اغلب گمانه‌زنی‌ها از نقش شبه‌نظامیان وابسته به ایران در این حملات حکایت دارند.

محمد الحکیم، وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس خبری مشترک با موگرینی گفت: «منطقه برای یک جنگ جدید آماده نیست. ما هنوز در حال جنگ با تروریسم هستیم. این یک جنگ ناتمام است.»

الحکیم افزود که عراق نباید صحنه‌ای از این درگیری باشد، بلکه «باید در کنار کشورهای دیگر عربی به خصوص عمان و کویت نقش حمایتی در حل بحران ایفا کند.»

امیر کویت ماه گذشته به عراق سفر کرد تا درباره تنش‌های اخیر با مقامات این کشور صجبت کند. عمان نیز پیشنهاد داده بود که میانجی‌گری کند.

خاک عراق از یک سوی دیگر نیز در تنش‌های مربوط به ایران درگیر شده است. سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در پی درگیری با یک گروه کرد مخالف در پیرانشهر به مقر احزاب کرد ایرانی در داخل خاک اقلیم کردستان عراق حمله کرد.

حمله سپاه پاسداران به خاک اقلیم کردستان عراق چهارشنبه ۱۹ تیر / ۱۰ ژوئیه انجام شد و این حملات به مقر حزب دموکرات کردستان (حدک) و حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا) در سیدکان و آلانه صورت گرفت.

در جریان این حملات یک دختر ۱۸ ساله به نام زیتون قدیر، کشته و دو برادر او به نام‌های سیروان ۲۳ ساله و اسماعیل ۱۴ ساله به‌شدت زخمی شدند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از چند بازدید و آزمایش اثراتی از مواد رادیواکتیو در ساختمانی در تهران که سال گذشته از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر به عنوان «انبار اتمی سرّی» معرفی شد، یافته اند.