ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماجرای ویزای ظریف و کشمکش بر سر خیابانگردی در نیویورک

پنجره دیپلماسی باز ماند. وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد روحانی برای رفع تحریم به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات را رد کرد. احتمال دیدار پمپئو و ظریف اما وجود دارد.

قرار بود وزارت خزانه‌داری آمریکا محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران را تحت تحریم قرار دهد. اما پنجره دیپلماسی باز ماند و ظریف برای شرکت در نشست شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت شخصاً ویزای ظریف را صادر کرده و ویزای وزیر خارجه ایران محدود به خیابان‌های اطراف سازمان ملل است. وزارت خارجه ایران پاسخ داد در مأموریت ظریف تأثیری ندارد.

ظریف به نیویورک رسید و پنجره دیپلماسی باز ماند. وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد روحانی برای رفع تحریم به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات را رد کرد. احتمال دیدار پمپئو و ظریف اما وجود دارد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی که غروب یکشنبه ۱۴ ژوئیه/ ۲۳ تیر با واشنگتن پست انجام داد تأیید کرد که ویزای ظریف را شخصاً صادر کرده است با این هدف که ایالات متحده آمریکا به تعهدات خود در برابر سازمان ملل عمل کند. پمپئو در این گفت‌وگوی تلفنی اعلام کرد که ویزای وزیر خارجه ایران محدود به چند خیابان اطراف سازمان ملل است:

«دیپلمات‌های آمریکایی هم در تهران خیابان‌گردی نمی‌کنند. بنابراین دلیلی ندارد که دیپلمات‌های ایرانی آزادانه در نیویورک بگردند.»

پمپئو در ادامه این گفت‌وگوی تلفنی ظریف را متهم کرد که در این سفر از فرصت استفاده می‌کند و در گفت‌و‌گو با رسانه‌های آمریکایی به «دروغ‌پردازی»‌هایش ادامه می‌دهد:

«او یک شخصیت سیاسی است حامی حکومتی که مخالفان سیاسی را زندانی می‌کند و با زنان به طور وحشتناکی رفتار می‌کند. او سخنگوی اقتدارطلبانی است که آزادی بیان را محدود می‌کنند.»

پمپئو برای گفت‌گو با رسانه‌های ایران اعلام آمادگی کرد.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران شامگاه یکشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال ایرنا درباره اعلام محدودیت برای ظریف گفت:

«همان‌طور که وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌شان اعتراف کرد ناراحتی آنها از تأثیرگذاری سفرهای کاری دکتر ظریف و حضور رسانه‌ای ایشان و اثری است که بر افکار عمومی آمریکا و جهان می‌گذارد. قطعاً اعمال محدودیت حضور در برخی خیابان‌های نیویورک تأثیری در برنامه های کاری ایشان ندارد. دکتر ظریف معمولاً در مقر سازمان ملل متحد، نمایندگی دائم ایران و اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در رفت و آمد هستند و همه دیدارها، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایشان را در همین مکان‌ها انجام می‌دهند.»

همزمان با سفر ظریف به نیویورک، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سخنانی در خراسان شمالی گفت:

«همین ساعت و همین لحظه، دست از تحریم بردارید. ما آماده مذاکره‌ایم. در پیشگاه خدا باید پاسخگوی ۸۲ میلیون ایرانی باشیم.»

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با واشنگتن‌پست درباره احتمال دیدار و گفت‌وگوی دولت آمریکا با ظریف در هفته جاری یا در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر آینده سکوت کرد. پمپئو اما پیشنهاد روحانی را رد کرد:

«رئیس‌جمهوری ترامپ در نهایت تصمیم خواهد گرفت. اما این همان مسیر نازلی‌ست که جان کری و باراک اوباما در پیش گرفتند، و به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسید. هم رئیس‌جمهوری و هم من معتقد هستیم آن توافق فاجعه‌بار بود.»

محمد جواد ظریف در بدو ورود به فرودگاه نیویورک در جمع خبرنگاران گفت ایران میز مذاکره را ترک نکرده است:

«ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم، میز مذاکره وجود دارد، ما حول برجام دور میز مذاکره نشسته بودیم و با دیگر مشارکت‌کنندگان این توافق گفت وگو می کردیم.»

در همان حال سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران اعلام کرد که دفتر سیاسی سپاه هرگونه مذاکره با آمریکا را رد می‌کند:

«جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکره‌ای با مقامات آمریکا نخواهد داشت. دشمن سعی دارد از طریق عملیات روانی و جنگ نرم بر افکار عمومی تاثیر بگذارد و بی‌اعتمادی در لایه‌های جامعه به وجود بیاورد.»

آلمان، بریتانیا و فرانسه روز گذشته با انتشار بیانیه مشترکی خواهان ایجاد راهی برای توقف تشدید تنش‌ و از سرگرفته شدن گفت‌وگوها شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.