ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امضای توافق‌نامه تشکیل شورای حاکمیت مشترک سودان بازهم به تعویق افتاد

رهبران جنبش دموکراسی‌خواه سودان می‌گویند پیش از امضای توافق تقسیم قدرت با نظامیان لازم است رایزنی‌های بیشتری صورت گیرد. نشست با نیروهای نظامی حاکم برای دومین بار به تعویق افتاد.

جنبش دموکراسی‌خواه سودان نشست از پیش تعیین شده با نیروهای نظامی حاکم را برای دومین بار به تعویق انداخت. رهبران جنبش روز یکشنبه اعلام کردند، پیش از امضای توافق تقسیم قدرت با نظامیان لازم است رایزنی‌های بیشتری صورت گیرد. برگزاری این نشست به روز سه‌شنبه موکول شده است.

جمعه ۱۹ آوریل / ۳۰ فروردین: تظاهرات معترضان سودانی مقابل وزارت دفاع در خارطوم برای انتقال قدرت به دولت مدنی

فعالان جنبش مدنی همچنین گفته‌اند که نیروهای شبه‌نظامی در شهری در جنوب شرقی سودان به تظاهرکنندگان تیراندازی کرده‌اند که در جریان آن یک تظاهر‌کننده کشته و هفت نفر دیگر زخمی شده‌اند.

ارتش و ائتلاف دموکراسی‌خواه پیش‌تر و اوایل این ماه بر سر تشکیل یک شورای حاکمیت مشترک به توافق رسیده بودند. این شورا قرار است که سه سال بر سودان حکومت کند تا شرایط برگزاری انتخابات آزاد فراهم شود.

اعضای شورای نظامی و جنبش آزادی و تغییر که نمایندگی معترضان سودانی را برعهده دارد، قرار بود یکشنبه شب ملاقات و توافق نهایی را امضا کنند.

چندین بار تعویق در امضای این توافق‌نامه این گمان را تقویت کرده که رسیدن به یک توافق نهایی ممکن است چندان نزدیک نباشد.

محمد یوسف المصطفی یکی از سخنگویان انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان، که پیشگام اعتراضات بوده، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ما هنوز در داخل جنبش آزادی و تغییر بر سر سند قانون اساسی در حال مذاکره هستیم.»

پیش‌تر نماینده اتحادیه آفریقا گفته بود که طرفین توافق کردند پنج نفر از اعضای شورای حاکمیتی از بین نظامیان و پنج نفر از اعضا هم از بین نمایندگان جامعه مدنی و یک نفر هم یک غیرنظامی اما با سابقه نظامی باشد.

شورای نظامی سودان از حمایت عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر در منطقه خاورمیانه و آفریقا برخوردار است.

عمر البشیر، رئیس‌جمهور سابق سودان، در آوریل / فروردین سال جاری در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت نیروهای نظامی برکنار شد. پپش از آن یک شورای نظامی به رهبری عبدالفتاح البرهان قدرت را به دست گرفت اما نیروهای مردمی دمکراسی‌خواه از ارتش خواسته‌اند که از قدرت به نفع جامعه مدنی کناره‌گیری کند.

دوشنبه ۳ ژوئن / ۱۳ خرداد شبه‌نظامیان جنداوی متحصنان مقابل وزارت دفاع خارطوم را به گلوله بستند. بیش از ۱۱۸ نفر از معترضان کشته و بیش از ۷۸۴ نفر مجروح شدند. گفت‌وگوها بین معترضان و نظامیان متوقف شد و اعتصاب‌های عمومی زندگی اجتماعی در سراسر سودان را متوقف کرد. با پادرمیانی آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی و اتحادیه آفریقا اما اعتصاب‌ها متوقف شد.

یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف نظامیان و معترضان مبنای قانون‌گذاری در سودان است. نظامیان خواهان برقراری شریعت اسلامی‌اند، معترضان خواهان قوانین مدنی. همین اختلاف هم سبب کشتار خارطوم و اعتراضات بعدی شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.