ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موگرینی: اروپا فعلاً «مکانیسم ماشه» را فعال نمی‌کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورهای اروپایی قصد ندارند تحریم‌ها علیه ایران را بازگردانند. موگرینی گفت برجام جایگزین ندارد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست خبری بعد از برگزاری جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره برجام و نقض تعهدات ایران در توافق هسته‌ای اعلام کرد که کشورهای اروپایی فعلاً قصد فعال کردن ساز و کار «حل و فصل اختلاف» در برجام [مکانیسم ماشه] را ندارند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، ایران از ۸ مه/ ۱۸ اردیبهشت سال جاری در دو گام تعهدات خود در برجام را با افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم کاهش داده است. وزیران خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه ۱۵ ژوئیه/ ۲۴ تیر در بروکسل گرد آمدند با این هدف که راهی برای پایبندی تهران به این توافق با وجود خروج آمریکا از برجام بیابند. پیش از شروع اجلاس برخی وزیران خارجه کشورهای اروپایی در جمع خبرنگاران حاضر شدند. چکیده نظر آن‌ها این بود: هنوز دیر نشده است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست خبری در پایان اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا گفت:

 «درباره مکانیسم حل و فصل اختلاف-بند ۳۶ برجام- باید بگویم این ساز و کار در توافق برای "عدم پایبندی اساسی" در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، هیچکدام از طرف‌های توافق قصدی برای فعال کردن این ساز و کار را ندارند و این به معنی آن است که فعلاً و بر اساس اطلاعات موجود هیچ‌کدام از آنها عدم پایبندی [ایران] را مصداق عدم پایبندی اساسی نمی‌دانند.»

بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) چنانچه ایران توافق هسته‌ای را نقض کند، می‌بایست در مدت ۳۰ روز به برجام بازگردد در غیر این‌صورت کشورهای اروپایی می‌توانند پرونده ایران را برای بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند. این مکانیسم که به عنوان «مکانیسم ماشه» شناخته می‌شود طوری طراحی شده که روسیه و چین نتوانند قطع‌نامه شورای امنیت را وتو کنند. موگرینی با اشاره به کاهش تعهدات ایران در توافق هسته‌ای گفت:

«تمامی گام‌هایی که ایران برداشته از لحاظ فنی بازگشت‌پذیر هستند. ما اما از این اقدامات متأسفیم و از ایران می‌خواهیم که به پایبندی کامل [به برجام] برگردد.»

دولت ترامپ خواهان توافق جامع‌تری است که متضمن نظارت بر برنامه موشکی سپاه و تحدید نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی باشد. ایران خواهان تأمین منافع اقتصادی‌اش در برجام در چارچوب طرح اروپا برای مبادلات بانکی و تجاری با ایران موسوم به اینستکس است. فرانسه برای خروج از ایت بحران طرحی به نام «توقف در برابر توقف» ارائه داده که بر اساس آن ایران مرحله به مرحله به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد. موگرینی درباره این طرح سکوت کرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه دوشنبه ۱۵ ژوئیه/ ۲۴ تیر همزمان با برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای اروپایی درباره برجام گفت: هرگونه انتظار از ایران برای بازگشت به برجام به طور یکطرفه غیرواقع‌بینانه است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره اینستکس گفت از طریق کانال مالی اتحادیه اروپا نخستین تراکنش‌ها در حال انجام است.  فعلاً این موضوع مطرح است که آیا معاملات نفتی ایران نیز وارد این ساز و کار ویژه بشود و یا اینکه اینستکس صرفاً محدود بماند به اقلام انسانی.

موگرینی در نشست خبری دوشنبه ۱۵ ژوئیه/ ۲۴ تیر یادآوری کرد که توافق هسته‌ای جایگزین ندارد. گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین دوشنبه ۱۵ ژوئیه/ ۲۴ تیر، همزمان با برگزاری اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا از ایالات متحده آمریکا خواست در سیاست اعمال فشار حداکثری خود علیه ایران تجدید نظر کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ماشه

    با وسوسه سرمایه دارهای فرصت طلب و نفوذیهای ج.ا. این قدر ماشه نچکانید تا بلاخره ج.ا. خرخره جهان سکولار بگیرید و همگی تان بکشد./ آن روز دور نیست تا بچه هایتان از تخم مسلمان شیعه شود.

  • حقیقتگو

    دردنیای سرمایه داری وسرمایه ومنافع پرستی تنها وتنها موجودیت منابع مورد نیاز و قابل دسترسی و حمل و آنهم بدون هیچگونه مزاحمت ودخالت هوشورانه مردم این کشورها مطرج است ..یک تلفن بزنید فلان کشتی بارگیری شده وراهی فلان بندری درکشورهای خارجی میشود و پرداخت پولش یا به حساب های بانکی خارجی دیکتاتورها و یا جهت سرمایه گذارهای به هرشکل وفرمی درکشورخریدار ضبط میشودو مقداری ناچیز به بانک های داخلی دیکتورها واریز که مقادیری ازآنها درداخل کشورها طعمه مقامات حکومتی میشود و درحقیقت ازکوهی یک تکه سنگی نصیب مردمان کشورهای دیکتاتور زده میشود - این بده وبستان ها یک شرایطی دارد که هرگزتمامی وجوه دریافتی نباید درجهت مردم این کشورها هزینه شود- - سالهای سال رهبرسودان با فروش منابع سودان میلیاردها دلار دریافت کرد ولی اوضاع ورفاه مردم سودان حکایت برآن داشت که همچون برده گان بسر می بردند درکشورنیجریه هم اوضاع چنین بوده وهست ولی خارجی فقط منابع را دوست داشتند ونه مردم این دوکشوررا وانکارزنده بودنشان هم خلاف بوده است...موگیرینی ها ودرجمع اتحادیه اروپای غربی ا که تمامی مخارج نجومی و رفاهی واقتصادی کشورهای ورشکسته بلوک شرق اروپا بعد ازفروپاشی شوروی تحویل گرفتند ازپولهای هیولائی و ثروت های کلان صدام حسین و قذافی و علی خامنه ای وحالا هم رهبرسودان دربانک های اروپای غربی استفاده کرده و معظل کمبود مالی شان را تا به امروز حل کرده اند..یادم نمی رود درزمان جذب کشورهای بلوک شرق به بلوک غرب اروپا فرانسه واسپانیا وپرتقال و یونان ورشکسته مالی بودند که بارها به جنجال ها وتنش ها برای تامین هزینه این کشورها درمجلس ها ی کشورهای اروپای غربی می انجامید..چرا موگیرنی ها وامثالش دراروپا همچون آهنربا ها به ستون های حکومت آخوندی چسبیده اند باید دانست به چه دلیلی است..اتنها فقط یک مورد ازدها وصدها مورد دیگر ..اتومبیل سازی فرانسه درمعرض ورشکستگی قرارداشت موهبت علی خامنه ای نجاتش داد..