ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس به نامزد تحمیلی شورای نگهبان رأی داد

محمد دهقان، نماینده تندروی اصولگر و نزدیک به «جبهه پایداری» همراه با محمدحسین صادقی مقدم و هادی طحان نظیف به شورای نگهبان راه پیدا کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه عضو حقوقدان شورای نگهبان را انتخاب کردند.

از راست: محمد حسن صادقی مقدم، محمد دهقان و هادی طحان نظیف

به گزارش خبرگزاری تسنیم صبح سه‌شنبه ۲۵ تیر انتخاب سه عضو حقوق‌دان شورای نگهبان در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار داشت. بر اساس این گزارش محمد دهقان با ۲۲۳ رای، محمدحسین صادقی مقدم با ۱۸۱ رای به‌همراه هادی طحان نظیف با ۱۵۶ رای به شورای نگهبان راه یافتند.

چهارشنبه ۱۹تیر ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه طی نامه‌ای علی غلامی، هادی طحان نظیف، محمد دهقان و محمد حسن صادقی مقدم را به عنوان پنج گزینه حقوقدان شورای نگهبان به مجلس معرفی کرد. علی غلامی صبح امروز از جمع کاندیداها انصراف داد.

فقهای شورای نگهبان توسط رهبر جمهوری اسلامی منصوب و حقوقدانان این شورا توسط رئيس‌ قوه قضاییه انتخاب و به مجلس معرفی می‌شوند.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب پیش از این با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرده بود که در فهرست پیشنهادی ابراهیم رئیسی یک رویکرد سیاسی خاص مشاهده می‌شود:

«نگاهی به ترکیب افراد معرفی‌شده از سوی رییس محترم قوه قضاییه به مجلس به عنوان حقوقدان شورای نگهبان، به وضوح نشان از غلبه رویکرد سیاسی خاصی دارد؛ این اقدام هم به اعتماد درحال بازسازی قوه قضاییه آسیب می‌زند هم به جایگاه شورای نگهبان که باید از لحاظ جناحی بی‌طرف باشد.»

محمد دهقان، نماینده تندروی اصولگر و نزدیک به «جبهه پایداری» است و در حقوق‌دان بودن او هم تردیدهایی وجود دارد.

عبدالحمید مرتضوی بریجانی رئیس شعبه ۱۹ دیوان عالی کشور،  هادی طحان‌نظیف، معاون آموزشی رئیس دانشکده حقوق امام صادق و دبیر جلسات شورای نگهبان (هر دو نزدیک به عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورا) و محمدحسن صادقی‌مقدم هم از افراد بسیار نزدیک به رئیسی است. او بین سال‌های ۶۴ تا ۶۶ در دادستانی انقلاب اسلامی مرکز تحت نظر رئیسی که معاونت «گروهکی » دادستان انقلاب اسلامی مرکز را به عهده داشت مشغول فعالیت بود و برخی او را  «بازجو» و «شکنجه‌گر» سابق می‌خوانند. صادقی مقدم همچنین معاون رییسی در دوره ریاست او بر سازمان بازرسی کل کشور بوده و در حال حاضر نیز مشاور احمد جنتی است.

پیش از این سام سوادکوهی که شش سال عضو حقوق‌دان شورای نگهبان بود اما به فهرست ابراهیم رئیسی راه پیدا نکرد، در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی از اعمال سلیقه احمد جنتی خبر داده بود:

«رئیس قوه قضاییه با اشخاص مختلفی مشورت و بعد تصمیم‌گیری می‌کند. از این افراد که مورد مشورت قرار می‌گیرند، اعضای شورای نگهبان هستند و حتماً ایشان با دبیر شورا صحبت کردند و بعد به این نتیجه رسیدند.»

سوادکوهی هم در این گفت‌وگو نگرانی‌ها پیرامون جهت‌گیری سیاسی محمد دهقان و اثر نامطلوب آن بر شورای نگهبان را به جا دانسته بود.

پنجشنبه هفته گذشته وزیر خارجه ایران در همایش فرمانداران سراسر کشور که در تهران برگزار شد «امنیت ملی» را در مقابل «تغییر حکومت» قرار داد و از مردم خواست که در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال جاری به طور گسترده شرکت کنند. ظریف با اشاره به تحریم نفتی و بانکی ایران گفت انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ارزش راهبردی دارد. ظریف اما نسبت به ضرورت «رعایت حقوق مردم» هشدار داد:

«رعایت حقوق مردم وظیفه‌ اخلاقی و حقوقی ما نیست، بلکه یک ضرورت امنیت ملی است. زیرا همه چیز ما به مردم وابسته است.»

انتخاب سه عضو حقوقدان شورای نگهبان با اعمال سلیقه و نفوذ احمد جنتی به دلیل این ملاحظات اهمیت ویژه دارد.

دوشنبه گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صادق لاریجانی و محمد یزدی را برای یک دوره دیگر به عنوان دو عضو فقیه شورای نگهبان منصوب کرد. علیرضا اعرافی نیز به حکم خامنه‌ای جانشین محمد مومن شد که اخیراً درگذشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.