Share

دومین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای در مصلی بزرگ [امام] خمینی در تهران برگزار شد. این نمایشگاه در سایه به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای ۵+۱، و تحریم نفتی ایران که از نخستین روز ماه جولای آغاز می‌گردد قرار گرفت.

در پاسخ به بازی‌های رایانه‌ای که در غرب با هدف گوشزد کردن خطر هسته‌ای ایران و تهدید اسرائیل و کشورهای خلیج فارس از سوی ایران طراحی شده است، به ابتکار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بازی تازه‌ای طراحی شده که قرار است با نام «حمله به تل‌آویو» به‌زودی به بازار بیاید.

 

خبر آن‌لاین گزارش داده بود که بهروز مینایی، رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ایران در حاشیه چهارمین نمایشگاه این بازی‌ها در دبی اعلام کرده بود که «حمله به تل‌آویو» در واکنش به بازی «بتلفید ۳» ساخته می‌شود. او در آن زمان گفته بود: «از آن جایی که آمریکا خود را تحت ولایت اسرائیل قرار داده است، بازی "حمله به تل آویو" ساخته خواهد شد، چون حتی بازی حمله به واشنگتن هم به اندازه حمله به تل آویو آن‌ها را ناراحت نخواهد کرد.»

 

شخصیت اول «بتلفیلد ۳» یک گروهبان آمریکایی‌ست که به همراه ارتش آمریکا به ایران حمله می‌کند. این گروهبان آمریکایی با این قصد که از عملیات تروریستی در نیوریوک جلوگیری کند، با روس‌ها درگیر می‌شود. در صحنه‌ای از این بازی جنگنده‌های آمریکایی تهران را بمباران می‌کنند و در صحنه‌ای دیگر سربازان آمریکایی را می‌بینیم که به تهران یورش می‌آورند و در همان حال در چشم‌انداز برج میلاد قرار دارد.

 

 «بتلفیلد ۳» و حمله به تهران

در بازی رایانه‌ای دیگری به نام «عملیات ویژه ۸۵» یک سرباز ایرانی، یک دانشمند هسته‌ای و همسرش را که ربوده شده‌اند و اکنون در اسرائیل در اسارت به‌سر می‌برند، آزاد می‌کند.

 

«عملیات ویژه ۸۵» یک بازی هشت مرحله‌ای‌ست و در عراق آغاز می‌گردد. دانشمند هسته‌ای و همسرش برای زیارت به کربلا رفته‌اند که توسط مأموران موساد ربوده می‌شوند. قهرمان این بازی بهمن ناصری نام دارد و یک سرباز نخبه است.

 

با انتشار بازی رایانه‌ای «حمله به تل‌آویو» و همچنین «عملیات ویژه ۸۵» رقابت بین غرب و ایران در سطح یک جنگ روانی که تازه آغاز شده است، اوج می‌گیرد.

 

اشپیگل آن‌لاین گزارش داد که بهروز مینایی تأیید کرده است که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای «حمله به تل‌آویو» را طراحی کرده و به بازار عرضه می‌کند.

 

مینایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس تأکید کرده بود که «حمله به تل‌آویو» در واقع پاسخ ایران به «بتلفید ۳» است. به این‌ ترتیب این دومین بازی رایانه‌ای‌ست که به ابتکار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طراحی و به بازار عرضه می‌گردد.

 

سن بازی‌کنندگان بازی‌های رایانه‌ای در ایران از ۷ تا ۴۰ سال است که این محدوده سنی، ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار از جمعیت ۷۵ میلیونی ایران را در برمی‌گیرد.

 

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرد که هدف از برگزاری جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی این بازی‌ها در تهران «ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی ایرانی از طریق این صنعت با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان، شناخت و حمایت از ظرفیت و استعدادهای موجود این صنعت در کشور با رویکرد بومی‌سازی و تقویت تولیدات داخلی، ایجاد فضای رقابت علمی، فنی، فرهنگی و هنری میان دست‌اندرکاران فعال در صنعت بازی‌های رایانه‌ای در جهت ارتقاء و رشد کمی و کیفی این صنعت، ایجاد زمینه برای رشد و شکوفایی خلاقیت‌های دانش‌آموزان در صنعت سرگرمی و بازی اهداف برگزاری این نمایشگاه و جشنواره است.»

 

مبارزه در خلیج عدن: نظامیان در ایران تضمین‌کننده ثبات و آرامش در منطقه هستند.

از اهداف تعیین شده چنین برمی‌آید که تبلیغات حکومت، این‌بار کودکان و نوجوانان ایرانی را نشانه گرفته است.

 

در‌‌ همان حال محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای گفته بود: «بر خلاف دشمنان و غربی‌ها که به‌دنبال جنبه‌های منفی استفاده از بازی‌های رایانه‌ای هستند، در جمهوری اسلامی ایران با تهیه و ساخت انواع مختلف و متنوع بازی‌های رایانه‌ای سالم تلاش بر آن است که از این طریق، بازی‌های رایانه‌ای در جهت رشد، تکامل و آموزش صحیح اقشار مختلف جامعه به‌ویژه نوجوانان و جوانان، گام‌های مؤثری برداشته شود.»

 

اکنون باید پرسید طراحی بازی‌هایی مانند «حمله به تل‌آویو» و «عملیات ویژه ۸۵» آیا به «تکامل و آموزش صحیح نوجوانان و جوانان» واقعاً کمک می‌کند یا برعکس در سنینی که آن‌ها به‌شدت تحریک‌پذیر و تأثیرپذیر هستند، به کمک این بازی‌ها مخاطبان نوجوان می‌بایست با اهداف ایدئولوژیک حکومت همسو گردند؟

 

در بازی رایانه‌ای دیگری به نام «مبارزه در خلیج عدن» که توسط شرکت ایرانی «آمیتیس» طراحی و به بازار عرضه شده، بازیکنان در نقش یک گروهان از ارتش ایران تلاش می‌کنند با دزدان دریایی در شاخ آفریقا بجنگند. آن‌ها از حمایت واحدهای ارتش ایران برخوردار می‌گردند و پیام بازی این است که نظامیان در ایران تضمین‌کننده ثبات و آرامش در منطقه هستند.
 

بازی‌های رایانه‌ای با محتوای جنگی ۲۳ درصد کل بازی‌های رایانه‌ای در جهان را شامل می‌شود. محور این بازی‌ها در اغلب مواقع قتل و کشتار است.

 

کریگ اندرسن (Craig Anderson) از دانشگاه آیوا در پژوهشی که بر روی ۱۳۰ هزار کودک و نوجوانان انجام داده نشان می‌دهد که بازی‌های رایانه‌ای با محتوای جنگی کودکان و نوجوانان را خشمگین می‌کند و توانایی عاطفی آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد و به‌‌ همان اندازه آمادگی آن‌ها برای اعمال خشونت را افزایش می‌دهد.

 

بازی‌های رایانه‌ای مانند «عملیات ۸۵» و «مبارزه با خلیج عدن» در گروه بازی‌هایی قرار دارند که بازیگر انگشتش را روی ماشه قرار می‌دهد و با اعمال خشونت نسبت به حریف به اهدافش می‌رسد. این بازی‌ها در بسیاری از کشورهای غربی مخرب و تحریک‌کننده ارزیابی شده‌اند و نوجوانان اجازه ندارند از آن‌ها استفاده کنند.

 

Share