ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران آمادگی برای گفت‌وگو بر سر برنامه موشکی‌اش را تکذیب کرد

سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد می‌گوید یک خبرگزاری صحبت‌های ظریف را در مورد اعلام آمادگی برای مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران تحریف کرده و ایران حاضر نیست در مورد موشک‌هایش چانه‌زنی کند.

سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، آمادگی ایران برای مذاکره بر سر برنامه موشکی این کشور  را تکذیب کرد و گفت خبرگزاری آسوشیتدپرس که این تفسیر از صحبت‌های محمد جواد ظریف را منتشر کرده، حرف‌های وزیر خارجه ایران را تحریف کرده است.

موشک هویزه. عکس: آرشیو

علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد شامگاه ۱۶ ژوئیه/۲۵ تیر در توئیتر نوشت که برداشت خبرگزاری آسوشیتدپرس از مصاحبه ظریف با ان‌بی‌سی اشتباه و تحریف شده است.

محمدجواد ظریف شامگاه دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا در نیویورک گفته بود که ایران حاضر است درباره برنامه موشکی خود گفت‌وگو کند به شرطی که آمریکا به متحدانش در منطقه سلاح نفروشد.

نقل قولی که علیرضا میریوسفی می‌گوید آسوشیتدپرس آن را اشتباه تفسیر کرده چنین است:

"اگر می‌خواهید درباره برنامه موشکی صحبت کنید در آن صورت باید درباره میزان سلاحی که به منطقه ما فروخته می‌شود هم گفت‌وگو کنیم. (…) این تسلیحات آمریکایی هستند که وارد منطقه ما می‌شوند و منطقه ما را در آستانه انفجار قرار می‌دهند. از این رو اگر آن‌ها می‌خواهند درباره موشک‌های ما حرف بزنند، اول باید فروش این تسلیحات از جمله موشک‌ها را متوقف کنند."

اکنون علیرضا میریوسفی می‌گوید این نقل قول به مفهوم آمادگی ایران برای گفت‌وگو بر سر برنامه موشکی این کشور نیست. او در توئیتر نوشته است که متن پرسش و پاسخ ان‌بی‌سی با ظریف نشان می‌دهد تفسیر آسوشیتدپرس از این سخنان "شفاهی" اشتباه بوده است و "می‌تواند موجب کاهش اعتماد عمومی به رسانه‌ها شود."

میریوسفی نوشته است که ایران به طور قطع آمادگی برای گفت‌وگو بر سر موشک‌هایش را تکذیب می‌کند.

او در ادامه نوشته:

"برنامه موشکی ایران و موشک‌هایش به هیچ وجه و در هیچ شرایطی موضوع قابل مذاکره نیستند".

سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در ادامه موضوع را به محاوره‌ای بودن گفت‌وگو ربط داده و گفته است که استخراج معنی از این گفت‌وگوی شفاهی درست انجام نشده است:

"مطمئن هستم که خبرنگاران آسوشیتدپرس به اندازه کافی با زبان محاوره‌ای انگلیسی آشنا هستند که بدانند و بفهمند که زمینه نظرات را در یک صحبت فرضی تشخیص بدهند و استفاده از کلمات گوینده را برای بیان نکته‌ای درک کنند."

سه‌شنبه ۱۶ ژوئیه/۲۵ تیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نشستی با کابینه خود اعلام کرد که در روابط با ایران پیشرفت‌های بزرگی حاصل شده است. ترامپ گفت آمریکا به دنبال تغییر نظام در ایران نیست.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم در همین نشست اعلام کرد که ایران آماده مذاکره درباره برنامه موشکی خود است.

مشخص نیست که مبنای سخن وزیر خارجه آمریکا همین اظهارات ظریف بوده یا دلایل دیگری برای بیان آمادگی ایران برای مذاکره دارد.

مقام‌های ایرانی بارها هر گونه مذاکره درباره برنامه موشکی را رد کرده‌ و گفته‌اند توسعه برنامه موشکی ایران امری دفاعی است و به توافق هسته‌ای و قرارداد برجام ربطی ندارد.

مدیریت برنامه موشک‌های بالستیک ایران در دست سپاه پاسداران است و آمریکا به دنبال آن است که موضوع محدودیت برنامه موشکی ایران را بخشی از گفت‌وگوها برای ایجاد قراردادی "بهتر از برجام" کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هشت خردادماه سال جاری گفته بود که توان نظامی "مسائل ناموسی انقلاب" است و جمهوری اسلامی بر سر آن مذاکره نمی‌کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیاح

    نخیر جناب رهگذر, هیچ تغیر "ناگهانی" در کار نیست. ۴۰ سال است که امور دارد بدین منوال میگذرد و تنها کسانی که در ایران بعد از ۴۰ سال گوشی دستشان نیامده, سلطنت باختگانِ خرفتِ ابله می باشند آخوندها همواره به استقبال جنگ رفته اند و جنگ برای ج.ا. همیشه موهبتی اللهی بوده است. آمریکا هم هیچگاه واقعا قصد جنگ با آخوندها را نداشته و تمام این مدت فقط دنبال "تغیر رفتار" ج.ا. بوده است. حساب اسرائیل هم معلوم است, و آن هم یک رژیم مذهبی دیگر مانند ج.ا., که از اساس بر پایهء جنگ و تبعیض به وجود آمده است. دلیل اصلی که سلطنت باختگان تا ابد دهر چنین دچار خرفتی و بلاهت باقی خواهند ماند این است که سلطنت باختگان هیچگاه با تکیه به مردم ایران کاری را از پیش نمیتوانند ببرند. چون سلطنت باختگان از مردم ایران متنفر اند. مردم ایران نیز دقیقا چنین احساس متقابلی را برای سلطنت باختگان خرفت دارند. نوش جان.

  • مسعود

    قطعا نیروهای بنیاد گرای ایران حاضر به مذاکره نیستند در باره بحث اتمی هم حاضر به مذاکره نبودند اما حتما این پالس از جانب دولت بنفش ارسال شده که حاضر به مذاکره هستند کما این که چند دوره مذاکره درباره مسائل موشکی با اروپایی ها داشتند به نظرم اگر بیشتر از این بخوان از اختیاراتشون علیه بنیاد گراها استفاده کنند دوره دولت بعدی بهشون خیلی خیلی سخت خواهد گذشت حتی سخت تر از احمدی نژاد

  • رهگذر

    چیزی که آشکار است آن که در این لحظه ی تاریخی ظاهرا جهت گیری ها ناگهان تغییر کرده اند: جمهوری اسلامی شدیدا به دنبال جنگ است و امریکا از آن واهمه دارد و می گریزد. ترامپ بعد از یک سال رجزخوانی به طرز مضحکی تغییر موضع داده است به طوری که نتانیاهو اعلام می کند فقط ارتش اسرائیل قادر به جنگ با ایران است!!! این به طور ضمنی یعنی ارتش امریکا چنین توانی ندارد. در پشت پرده ها چه در جریان است؟