ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرط ایران برای توقف کاهش تعهدات برجامی: تضمین فروش نفت

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که اگر طرف اروپایی انتظار ات تهران را برآورده نکند، ایران گام بعدی کاهش تعهدات برجامی را برمی‌دارد.

سخنگوی وزارت امورخاجه در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار لبنان گفت که در صورت برآورده نشدن انتظارات تهران از اینستکس، گام بعدی برای کاهش تعهدات برجامی برداشته می‌شود. در یک خبر دیگر دبیر شورای عالی امنیت ملی «کاهش پلکانی تعهدات برجامی» را «تنها مسیر مواجهه» با عدم پذیرش تعهدات برجامی آمریکا دانست.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه و جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران

ایران تا به حال دو مرحله در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اجرایی نشدن تعهدات «طرف اروپایی»، تعهدات برجامی را کاهش داده است. عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شنبه ۲۹ تیر/ ۲۰ ژوئیه گفت که ممکن است تهران یک مرحله دیگر تعهداتش را کاهش بدهد.

او کاهش تعهدات برجامی ایران را متاثر از برآورده نشدن انتظارات از طرف مقابل عنوان کرد و گفت: « اگر طرف‌های باقیمانده در توافق به تعهدات خود عمل نکنند، روندی که جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات خود در پیش گرفته بدون شک بطور قانونی و در چارچوب برجام ادامه خواهد داشت».

ایران چندی پیش اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم را تا جایی که لازم داشته باشد، افزایش خواهد داد. با این حال سخنگوی سازمان انرژی اتمی از توقف سطح غنی‌سازی در ۴,۵ درصد خبر داده است. او اما گفته که ممکن است سطح غنی‌سازی بازهم افزایش یابد.

موسوی نیز این موضوع را تکرار کرد اما گفت: «اگر تمام کشورهای عضو برجام به تعهدات خود پایبند باشند ایران نیز به تعهدات خود پایبند خواهد بود».

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم در یک یادداشت کوتاه که رسانه‌های داخلی ایران منتشر کردند، در واکنش به اظهارات مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، غنی‌سازی را حق به رسمیت شناخته بین‌المللی ایران عنوان کرد و کاهش پلکانی تعهدات برجامی را بهترین مسیر مواجهه با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای دانست.

اینستکس کافی نیست

رایزنی‌های کشورهای اروپایی عضو توافق هسته‌ای برای کاهش تنش همچنان ادامه دارد. رئیس کمیته سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که این اتحادیه تمام تلاشش برای حفظ برجام را انجام خواهد داد. سخنگوی وزارت امورخارجه اما این اقدامات را کافی ندانست و گفت که تهران انتظار دارد کشورهای اروپایی موضوع فروش نفت را با جدیت پیگیری کنند.

موسوی گفت: چنانچه کشورهای باقیمانده در برجام راهی برای فروش نفت ایران نداشته باشند، ایران فروش نفت از راه‌های دیگر را پی خواهد گرفت.

او اقداما انجام شده و توافق وین با کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای را « ضرورتا ناموفق» ندانست اما گفت که اینتکس تمامی انتظارات را برآورده نکرده است.

احتمال جنگ؟

احتمال درگیری نظامی با آمریکا و جنگ در منطقه دیگر موضوع این گفت‌وگو است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این بخش اظهارات محمدجواد ظریف را تکرار کرد و گفت: ایران به دنبال جنگ با همسایگانش نیست.

او در ادامه اما بدون اینکه نامی از عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه ببرد، «اشخاص ثالث» را به «فراهم کردن همه امکانات برای جنگ با ایران» متهم کرد و گفت: «افزایش حضور نظامی خارجی در منطقه خطر جنگ را افزایش می‌دهد».

موسوی سپس همانند دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی گفت که تهران هیچ اقدام آمریکا را بدون پاسخ نمی‌گذارد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به خبرنگار «نیویورکر» گفته که ایران آغاز کننده جنگ نخواهد بود اما در صورت شروع جنگ، پایان آن با آمریکا نخواهد بود. سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در اظهاراتی مشابه گفت که ایران آغازگر هیچ جنگی نخواهد بود اما «از تمامیت ارضی خود با تمام توان دفاع خواهد کرد و هر اقدام آمریکایی‌ها، چه محدود و چه سریع با واکنش سریع و قوی روبرو خواهد شد».

تنش میان آمریکا ایران و آمریکا طی ماه‌های گذشته افزایش یافته است. ایران تا به حال یک پهپاد آمریکایی را منهدم کرده است. در مقابل منابع آمریکایی هم از انهدام یک پهپاد ایرانی خبر دادند اما تهران این موضوع را رد کرد و مدعی شد که این پهپاد به مبداء بازگشته است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.