ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنان فقط برای مسابقات ملی می‌توانند به ورزشگاه بروند

به گفته سیاووشی، مسئله فیفا تنها بازی‌های ملی است و نه مسابقات داخلی و تصمیم‌گیرنده نهایی هم «نهادهای بالاتر» هستند و نه وزارت ورزش

فوتبال ملی ایران در آستانه تعلیق قرار دارد. فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) از مسئولان وزارت ورزش و به ویژه فوتبال ایران خواسته شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم کنند. یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: ایران فرصت دارد در اولین بازی بین‌المللی بحث ورود زنان به ورزشگاه را عملی کند.

شماری از زنان ایران به صورت گزینشی توانستند برای تماشای مسابقه پرسپولیس و کاشیما به ورزشگاه آزادی بروند.

نزدیک به دو ماه قبل فیفا در نامه‌ای به مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران از او خواست تا شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌های برگزاری مسابقه فوتبال را فراهم کند. رئیس فیفا به ایران هشدار داده بود که اگر ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها حل نشود، فوتبال ملی ایران تعلیق می‌شود.

این نامه تهدیدآمیز پس از ایمیل و نامه‌نگاری بخشی از زنان ایرانی که در سال‌های اخیر پشت در ورزشگاه‌ها ماندند با مسئولان فیفا، به فدراسیون فوتبال ایران رسیده است.

زنان ایران آخرین بار برای تماشای مسابقه فوتبال ایران و سوریه اجازه نیافتند وارد ورزشگاه آزادی تهران شوند.

مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال از زمان دریافت این نامه باردیگر برای برطرف کردن موانع حضور زنان در ورزشگاه‌ها به تکاپو افتاده‌اند.

طیبه سیاووشی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی شنبه ۲۹ تیر به «اعتماد آنلاین» گفت: وزارت ورزش مسئول رسیدگی به درخواست فیفا است و قرار بر این بود که این وزارتخانه با نهادها و دستگاه‌هایی که برای ورود زنان به ورزشگاه دخیل هستند، رایزنی کند.

او اما برطرف شدن موانع خوشبین نیست، چرا که «وزارت ورزش تنها تصمیم‌گیرنده برای این موضوع نیست و شورای تأمین و نهادهای بالاتر از آن هم تصمیم‌گیرنده هستند».

مجلس شورای اسلامی ایران به تازگی لایحه «وظایف و اختیارات و اهداف وزارت ورزش و جوانان» را تصویب کرده است. در این لایحه  وزارت ورزش به «مناسب‌سازی اماکن ورزشی، مخصوصاً در ورزشگاه‌هایی که قرار است بازی‌های ملی انجام گیرد»، موظف شده است.

به گفته سیاووشی این لایحه برای تائید به شورای نگهبان ارسال شده است. اما مشخص نیست که شورای نگهبان آن را مغایر با قانون اساسی و یا شرع تشخیص ندهد.

او گفت که در اولین بازی ملی فوتبال ایران مشخص خواهد شد که امکان تحقق این خواسته وجود دارد یا نه.

تیم ملی فوتبال ایران تا چند ماه آینده مسابقه رسمی و غیررسمی ندارد اما مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ مهر امسال شروع خواهد شد و ایران در نخستین مسابقه در ورزشگاه آزادی با کامبوج بازی خواهد کرد. چنانچه وزارت ورزش ایران تا آن زمان نتواند موانع حضور زنان در ورزشگاه را برطرف کند، ممکن است که تعلیق و از مسابقات کنار گذاشته شود.

رسانه‌های داخلی ایران یک روز قبل از اعلام موافقت فدراسیون فوتبال ایران با حضور زنان در ورزشگاه‌ها خبر دادند.

برپایه این گزارش‌ها، مهدی تاج در نامه‌ای به فیفا اعلام کرده که فدراسیون فوتبال ایران با ورود زنان به ورزشگاه موافق است و زنان در اولین بازی مسابقات مقدماتی جام جهانی می‌توانند به ورزشگاه بروند.

فقط مسابقات ملی؟

خطر تعلیق فوتبال ملی با این نامه به صورت موقت از فوتبال ایران رفع شده اما مشخص نیست که زنان در مسابقات داخلی هم اجازه حضور در ورزشگاه را داشته باشند.

به گفته سیاووشی، هشدار فیفا فقط مربوط به مسابقات ملی است و مسئولان وزارت ورزش هم تنها همین موضوع را پیگیری می‌کنند.

فدراسیون فوتبال ایران اولین بار در مسابقه فینال جام باشگاه‌های آسیا که میان پرسپولیس تهران و کاشیما ژاپن به تعداد محدودی از زنان گزینش شده اجازه داد این مسابقه را از نزدیک تماشا کنند.

حضور گزینشی زنان در ورزشگاه که شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم بخشی از آن بودند با اعتراض زنان در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.

سیاووشی اما از از ورود گزینشی زنان به ورزشگاه دفاع کرد و آن را اقدام حداقلی و روبه جلو دانست که می‌تواند «گشایشی ایجاد کند».

ملاحظات نامرئی

در کنار مراجع مذهبی، نهادهای امنیتی نیز با حضور زنان در ورزشگاه‌ها مخالف هستند. وزیر ورزش و جوانان دلیل مخالفت این نهادها را «نگرانی از تامین امنیت» عنوان کرده است.

سلطانی‌فر خرداد امسال هنگامی که زنان اجازه حضور در ورزشگاه آزادی را نیافتند، گفت: زیرساخت‌ ورزشگاه‌ها برای ورود زنان آماده است اما به هماهنگی و همگرایی چند نهاد و دستگاه مرتبط نیاز دارد.

او نامی از این نهادها نبرد و خواست تا نهادهای امنیتی و شورای امنیت ملی در این باره توضیح دهند.

به گفته وزیر ورزش و جوانان شورای امنیت کشور« قبول دارد که استادیوم‌ها آماده است ولی ملاحظات دیگری دارند که مانع تصمیم‌گیری برای حضور زنان در ورزشگاه می‌شود».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پروگاندای ورزشی دیکتاتوریها

    ورزش قهرمانی از بدو تولد ابزاری در دست دیکتاتوری شبه توتالیتر نژادستیز و ناقض بدیهیات حقوق بشر بوده از آلمان نازی تا ج.ا. هر چند منافع اقتصادی سرمایه داری گره خورده به منافع تبلیغاتی ورزش قهرمانی. اما دیکتاتوریها سوءاستفاده میکنند در تخدیر و تحمیق توده مردم. هر بار پرچم یک حکومت دیکتاتوری بالا میرود و سرود ایدئولوژیک آن (به دروغ ملی) خواننده میشود به اندازه هزاران ساعت کار تبلیغاتی است و بلکه مؤتر. مثل این میماند به داعشیها اجازه دهند درالمیپک تیم ملی بیاورند و با پرچم سیاهشان به تمام جهان سکولار فحش بدهند!

  • احسنت

    احسنت, رفیق کارو, احسنت!

  • کارو

    با این حساب جریان جعلی جنبش زنان و فمینیست نماهای استادیومی که از قِبَل بازداشت بر سر روود به استادیوم به چهره تبدیل شده اند می توانند از فعالیت دست کشیده و به تشویق تیم «ملی» خود مشغول شده و در موج ناسیونالیستی ارتجاعی بعد از مسابقات فوتبال سهیم بشوند. اگر هم کسی ریگی به کفش ندارد، می تواند پا فراتر نهاده و از این پس مسائل مهمتر و واقعیتر جامعۀ زنان ایران را مطرح و دنبال کند.