ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه به اکتشاف گاز و نفت در اطراف قبرس شتاب می‌دهد

معاون رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که این کشور هرگز در برابر تحریم‌های اتحادیه اروپا تسلیم نمی‌شود و به عملیات اکتشاف گاز و نفت در آب‌های اطراف قبرس ادامه می‌دهد.

معاون رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که علی‌رغم تحریم‌های اروپا کشورش عملیات اکتشاف گاز و نفت در منطقه پرتنش قبرس را شدت می‌بخشد. در این راستا یک کشتی تحقیقاتی دیگر به شناورهای حفاری و تیم تحقیقاتی مستقر در منطقه پیوسته است. این مجموعه در حال انجام عملیات حفاری و اکتشاف در اطراف جزیره قبرس هستند که در دهه‌های اخیر شاهد تنش میان یونانی‌تبارها و ترک‌تبارها بوده است.

تصویر کشتی اکتشاف‌گر ترکیه به دنبال گاز و نفت در آب‌های مدیترانه / عکس از AFP

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، فواد اوکتای گفت که ترکیه هرگز در برابر تحریم‌های اتحادیه اروپا که حفاری را منع کرده است، تسلیم نمی‌شود و قدمهای بیشتری را در راستای دفاع از حقوق خود و ترکیه‌تبارهای قبرس برای دسترسی به منابع انرژی منطقه برمی‌دارد.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست دوشنبه ۱۵ ژوئیه خود در بروکسل مقرر کردند که مبادلات و ارتباطات بانکی و مالی اتحادیه اروپا با ترکیه محدود شود. هدف از اعمال سیاست‌های تحریمی علیه ترکیه این است که این کشور آب‌های سرزمینی قبرس در دریای مدیترانه را به رسمیت بشناسد و از اکتشاف و بهره‌برداری میدان‌های گاز در این بخش از دریای مدیترانه صرف‌نظر کند.

قبرس خلاف ترکیه عضو اتحادیه اروپاست و از همین رو این اتحادیه میدان گازی و نفتی در دریای مدیترانه را بخشی از قلمرو خود قلمداد می‌کند و اقدام ترکیه در اکتشاف و بهره‌برداری در دریای مدیترانه را نقض قانون بین‌الملل دانسته است.

شرکت نوبل انرژی آمریکا هشت سال قبل برای اولین بار در آب‌های مدیترانه قبرس به یک میدان گازی با هفت تریلیون فوت مکعب گاز دست یافت. ترکیه این بخش از آب‌های مدیترانه را جزو آب‌های سرزمینی خود می‌دادند و می‌گوید قبرس حق بهره‌‌برداری از این میدان گازی را ندارد.

اوکتای در مراسم بزرگداشت چهل‌وپنجمین سالگرد حمله ترکیه به قبرس سخنرانی می‌کرد. این حمله در سال ۱۹۷۴ و در پی کودتایی رخ داد که از سوی طرفداران اتحاد قبرس و یونان صورت گرفت. از آن زمان قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تجزیه شده است، که ترکیه با اشغال بخش شمالی مانع پیوستن قبرس به یونان شد. ۳۵ هزار نیروی نظامی ترکیه در این کشور مستقر هستند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.