ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم متهمان به قتل علیرضا شیرمحمدعلی صادر شد

دادگاه، دو متهم به قتل علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی را به حبس و اعدام محکوم کرد. مادر و وکلای شیرمحمدعلی معتقدند مسئولان زندان نیز باید محاکمه می‌شدند. آن‌ها می‌گویند رسیدگی به پرونده ناقص است.

سخنگوی قوه قضائیه ایران حکم دادگاه دو متهم به قتل علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی در زندان فشفاویه تهران را اعلام کرد. یکی به حبس و دیگری به اعدام محکوم شد. مادر و وکلای شیرمحمدعلی به ناقص بودن رسیدگی به پرونده او اعتراض دارند و می‌گویند تمامی مسئولان زندان که به این قتل مربوط می‌شوند باید محاکمه می‌شدند.

علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی (نفر سمت راست) در زندان فشافویه (تهران بزرگ)

پس از گذشته سه روز از اعلام ختم رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده قتل علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی در زندان فشافویه (تهران بزرگ)، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی سه‌شنبه یکم مرداد از صدور حکم دادگاه این دو متهم خبر داد.

به‌گفته اسماعیلی، دادگاه متهم ردیف اول را به اتهام مشارکت در قتل عمد به «قصاص نفس» (اعدام)  و پرداخت دیه صدمات غیرمؤثر در قتل محکوم کرد. متهم ردیف دوم پرونده نیز به اتهام معاونت در قتل عمد به ۲۵ سال حبس و پرداخت دیه صدمات غیرمؤثر در قتل محکوم شد.

حکم صادره غیرقطعی است و قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.

علیرضا شیرمحمدعلی، ۲۱ ساله و اهل محله نازی‌آباد تهران،۲۴ تیر سال گذشته به دلیل «فعالیت در فضای مجازی» بازداشت و به اتهام «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی»، «توهین به رهبری»، «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود. او ۲۰ خرداد امسال در زندان فشافویه به‌دست دو زندانی بزهکار به قتل رسید.

شیرمحمدعلی پیش از این در اعتراض به نگهداریش در کنار زندانیان بزهکار در زندان فشافویه اعتصاب غذا کرده بود. مسئولان دستگاه قضایی و سازمان زندان‌ها اما این خواسته را نادیده گرفتند.

آخرین جلسه دادگاه متهمان قتل شیرمحمدعلی شنبه ۲۹ تیرماه به‌مدت سه ساعت در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی بابایی به صورت علنی برگزار شد. ختم رسیدگی به پرونده در پایان دادگاه در حالی اعلام شد که قاضی بابایی درباره احتمال قصور مسئولان زندان در وقوع این قتل گفت: «اگر اشتباه و قصوری در این جنایت از سوی مسئولان رخ داده باشد به دستور ریاست قوه قضائیه با آن‌ها برخورد خواهد شد.»

مهناز کدخدایی سراب، مادر علیرضا شیرمحمدعلی و وکلای او پیش از این نسبت به ناقص بودن رسیدگی به این پرونده اعتراض کرده بودند.

مهناز کدخدایی سراب به هرانا، خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گفته بود: «علیرغم این‌که توسط وکلای بنده از قاضی بابایی خواسته شده بود عاملان و مسببان دیگر قتل فرزندم از جمله رئیس زندان تهران بزرگ، افسر نگهبان شیفت شب، مسئول شب و مدیرکل زندان‌ها نیز در جلسه جهت پاسخ‌دهی حضور داشته باشند با این حال جلسه بدون حضور این افراد برگزار شد و صرفاً اظهارات دو زندانی که مرتکب قتل شده بودند شنیده شد.»

در ارتباط با قتل علیرضا شیرمحمدعلی در زندان فشافویه مصطفی محبی، مدیرکل زندان‌های استان تهران سه‌شنبه ۱۱ تیر برکنار و حشمت‌الله حیات‌الغیب، مدیرکل زندان‌های استان فارس به جای او منصوب شد. همچنین غلامرضا ضیایی، رئیس زندان رجایی‌شهر، به‌عنوان رئیس جدید زندان فشافویه منصوب شد.

مادر شیرمحمدعلی در این‌باره گفت: «از کار برکنار شدن رئیس زندان مجازات نیست. من خواهان مجازات تمام عاملان قتل فرزندم هستم. این مسئولان حتی یک ساعت هم نمی‌توانند خلع لباس شوند و در محلی که پسر من زندانی بود در کنار قاتلان دوام بیاورند.»

یک منبع آگاه نیز به هرانا گفته است: «باوجود درخواست وکلا، مبنی بر حضور شهود جهت پاسخ‌دهی به سئوالات وکلا، این افراد در جلسه دادگاه حضور نداشتند از این جهت وکیل خانم کدخدایی و خود ایشان نسبت به بررسی ناقص پرونده معترض شدند.»

مهناز کدخدایی سراب پس از دادگاه گفته بود: «به نظر می‌رسد سیستم قضایی قصد آن دارد که بدون مورد سئوال قرار دادن عاملان دیگر این قتل پرونده را خاتمه داده و اعلام رأی کند؛ با این حال مجازات این دو زندانی برای من کافی نیست و من کماکان روی دیگر شکایتم علیه تمامی عاملان این قتل از جمله، رئیس سابق زندان تهران بزرگ، افسر نگهبان، مدیر کل سازمان زندان‌ها و سایر کسانی است که به‌نوعی به قتل علیرضا مرتبط بوده است. همه این افراد باید در دادگاه پاسخگو باشند.»

۲۹ خردادماه سال جاری ۱۰ تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن ابراز همدردی با خانواده علیرضا شیرمحمدعلی، با اشاره به زندانیان سیاسی دیگری که در زندان‌های مختلف کشور بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بندهای غیرسیاسی نگهداری می‌شوند از وجدان‌های بیدار خواستند که برای پایمال نشدن خون علیرضا و احقاق حقوق ابتدایی سایر زندانیان سیاسی خواهان مجازات آمرین این قتل شوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.