ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از ۲۰۰ امضا برای آزادی فوری زنان معترض به حجاب اجباری

این زنان معترض در ماه‌های گذشته فیلم‌ها و تصاویر اعتراض علنی و مسالمت‌آمیز خود به حجاب اجباری را از طریق پلتفرم کمپین چهارشنبه‌های سفید منتشر کرده‌اند. 

بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان مدنی، فعالان حقوق زنان و‌شهروندان‌ عادی با انتشار بیانیه‌ای خواهان آزادی زنانی شده‌اند که به دلیل اعتراض به حجاب اجباری بازداشت شده‌اند. این فعالان مدنی در ماه‌های گذشته فیلم‌ها و تصاویر اعتراض علنی و مسالمت‌آمیز خود به حجاب اجباری را از طریق پلتفرم کمپین چهارشنبه‌های سفید منتشر کرده‌اند.

امضاکنندگان خواهان آزادى فوری و بدون شرط یاسمن آریانی، منیره عربشاهی، مژگان کشاورز، فرشته دیدنی، صبا کرد افشارى و راحله احمدی شده‌اند.

در بیانیه این فعالان مدنی و‌شهروندان آمده است: «ما امضا کنندگان این نامه اعتراضی از مقامات ایران و نهادهای اجرایی و قضایی میخواهیم به اعمال خشونت فیزیکی و روانی، بازداشت و حبس شهروندان شجاع و آگاه و فعالان مدنی معترض به قانون تبعیض‌آمیز حجاب اجباری پایان دهند.»

۲۱ فروردین، ۲۲ فروردین و ۵ اردیبهشت ۹۸ یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز در ارتباط با ویدئویی که در روز جهانی زن به صورت گسترده در فضای مجازی پخش و دیده شد بازداشت شدند. در ویدئوی منتشر شده این زنان با برداشتن حجاب اجباری، از مطالبه خود برای زیست مسالمت آمیز زنان با و بدون اعتقاد به حجاب می‌‌گویند و به دیگر زنان در مترو به نشان صلح و دوستی شاخه گل هدیه می‌دهند.

از جمله اتهاماتی که در کیفرخواست آنها مطرح شده، اتهام «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» است.

 فرشته دیدنی، در اعتراض به بازداشت و حبس فعالان مدنی معترض به حجاب اجباری، با ضبط ویدئویی در مترو تهران، زنان را به چالش «برداشتن حجاب در متروها» دعوت کرد و خواستار آزادی تمام معترضان به حجاب اجباری شد که در ۱۵ خرداد ۹۸ بازداشت شد. اطلاعی از اتهامات مطرح شده علیه او در دست نیست.

در ادامه روند اعمال فشار به فعالان مدنی معترض به حجاب اجباری، صبا کردافشاری در روز ۱۱ خرداد ۹۸ بازداشت و اتهام «اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب» در کنار اتهامات دیگر به او تفهیم شد. راحله احمدی، مادر صبا کرد افشاری نیز روز ۱۹ تیر ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. اتهام «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» از جمله اتهاماتی‌ست که به او تفهیم شده است.

امضاکنندگان همچنین خواهان رفع هر نوع تبعیض آشکار علیه زنان در قوانین مختلف، از جمله تأمین حق انتخاب پوشش، پیوستن ایران به کنوانسیون منع اشکال تبعیض علیه زنان و به رسمیت شناختن حق نافرمانی مدنی مسالمت‌آمیز شده‌اند.

متن کامل این بیانیه و فهرست امضاکنندگان را می‌توانید در لینک زیر ببینید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پرتو نوری علا

    درود بر شیر زنان ایران، زنان آگاه ایرانی که با تلاش مستمر خود، بدون ترس از بازداشت و زندانی شدن، سالهاست به دنبال حق خود که همانا پوشش اختیاری است ، با رژیم اسلامی و احکام اسلامیِ اختراعی‌شان (در هیچ کجای قرآن اشاره ای به حجاب احجاب اجباری نسیت) مبارزه کرده اند. مطمئن باشید پیروزی با شما خواهد بود. آیا این نامه برای جمع آوری امضا در جائی درج شده است؟ با تشکر