ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش آمریکا برای کشاندن کره جنوبی به ائتلاف خلیج‌‌فارس

بولتون با مقام‌های کره جنوبی و ژاپن در مورد ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز گفت‌و‌گو کرده است.

جان بولتون، مشاورامنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه با مقام‌های کره جنوبی جنوبی دیدار کرد، موضوع دیدار مسائل دو جانبه از جمله اختلاف تجاری کره جنوبی و ژاپن، مذاکرات متوقف شده هسته ای با کره شمالی و نیز اختلاف اخیر پیش آمده بر سر حریم هوایی در منطقه بود. در این دیدار مشاور امنیت ملی ترامپ تلاش کرد همراهی کره جنوبی در ائتلاف آمریکا برای تأمین امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز را هم جلب کند. ژاگن از شرکت در این ائتلاف سر باز زده است.

چهارشنبه ۲۴ ژوئیه: مشاور امنیت ملی ترامپ و وزیر دفاع کره جنوبی در سئول

جان بولتون در سئول با رئیس دفتر امنیت ملی و نیز وزیران خارجه و دفاع کره جنوبی دیدار کرد. در این دیدارها مساله عاری‌سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته‌ای و راه‌های تقویت ائتلاف کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا مورد بحث قرار گرفت.

جان بولتون پیش از نشست با وزیر خارجه کره جنوبی گفت که هدف اصلی از این دیدار ایجاد ائتلافی قوی‌تر میان کره جنوبی و آمریکاست.

کانگ کیونگ وا، وزیر خارجه کره جنوبی نیز از رهبری آمریکا فرای منطقه، «به ویژه در تنگه هرمز» در خاورمیانه تشکر کرد. کانگ گفت:

«من فکر می‌کنم رهبری شما که ثبات اوضاع را در منطقه نگه می‌دارد شایان قدردانی است، و ما کاملا از آن حمایت می‌کنیم.»

ایالات متحده آمریکا به دنبال جذب حمایت متحدانش برای یک طرح افزایش نظارت بر خطوط حیاتی انتقال نفت در خاورمیانه است و چنانچه رویترز در گزارشی می‌نویسد بولتون ممکن است در این سفر به طور رسمی از کره جنوبی درخواست مشارکت نظامی کرده باشد.

اوایل این هفته مقام‌های کره جنوبی گفته بودند این مساله را بررسی می‌کنند.

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) شنبه ۲۹ تیر / ۲۰ ژوئیه در بیانیه‌ای نوشت: «فرماندهی مرکزی ایالات متحده در حال توسعه یک فعالیت و تلاش دریایی چند ملیتی به نام عملیات “سنتینل” برای افزایش نظارت و امنیت آبراه‌های کلیدی در خاورمیانه و در راستای اطمینان از آزادی ناوبری با توجه به رویدادهای اخیر در منطقه خلیج فارس است.»

این بیانیه کمک‌های شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی آمریکا را برای موفقیت این عملیات لازم دانسته بود.

پیش از سفر به سئول جان بولتون با مقام‌های ژاپنی دیدار کرده بود. به گزارش خبرگزاری‌ها در دیدار بولتون با مقام‌های ژاپنی مساله ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز همزمان با بالاگرفتن تنش‌ها در منطقه مورد بحث قرار گرفته است.

ژاپن که بر اساس قانون اساسی صلح‌جویانه‌اش، استفاده از نیروی نظامی را به دفاع از خود  و متحدانش محدود کرده، در زمینه یک ائتلاف نظامی محتاطانه برخورد می‌کند. سخنگوی دولت ژاپن سه‌شنبه یکم مرداد / ۲۳ ژوئیه اعلام کرد که در موضع این کشور در مورد پیشنهاد آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف دریایی در خاورمیانه تغییری ایجاد نشده است و توکیو در این ائتلاف شرکت نخواهد کرد.

پیش از این، تاکشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن سه‌شنبه هفته گذشته، ۲۵ تیر / ۱۶ ژوئیه گفته بود که برنامه‌ای برای اعزام نیرو به خاورمیانه و پیوستن به ائتلاف آمریکا با هدف حفاظت از امنیت نفتکش‌ها در آب‌های خلیج‌فارس ندارد. یوشیهیده سوگا، سخنگو و دبیر هیئت دولت ژاپن در این‌باره گفت موضع توکیو «همان است که وزیر دفاع بیان کرد».

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن می‌گوید که پیش از تصمیم‌گیری در مورد نحوه همکاری مایل است تا بیش‌تر در مورد قصد  واشنگتن اطلاع حاصل کند. آبه خواهان تنش‌زدایی از منطقه خاورمیانه است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.