ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار مشاور خامنه‌ای به اروپا درباره تغییر در وضعیت تنگه هرمز

در ستاد سنتکام در تامپای فلوریدا نشست ویژه‌ای برای بررسی یک ائتلاف دریایی برگزار می‌شود. حسین دهقان هشدار داد که یا همه از امنیت برخوردارند و نفت صادر می‌کنند یا هیچکس.

نمایندگان نظامی آمریکا، بریتانیا و برخی کشورهای دیگر در ستاد سنتکام  واقع در «تامپا» در ایالت فلوریدای آمریکا جلسه ویژه‌ای تشکیل می‌دهند. هدف از این نشست تشکیل یک ائتلاف دریایی برای تأمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز است. حسین دهقان، مشاور فرماندهی کل قوا هشدار داد که هرگونه تغییر در وضعیت تنگه هرمز ممکن است سبب رویارویی‌های خطرناک شود.

نفتکش «استا ایمپریو» بریتانیا

بریتانیا سوپرتانکر «گریس ۱» حامل نفت خام ایران را در جبل‌الطارق توقیف کرده و ایران هم در پاسخ نفتکش «استا ایمپریو» بریتانیا را توقیف کرده است. بریتانیا خواهان تشکیل یک نیروی محافظتی با مشارکت کشورهای اروپایی برای تأمین امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس است. کریستوفر بورگر، سخنگوی دولت آلمان چهارشنبه ۲۴ ژوئیه/ ۲ مرداد در جمع خبرنگاران در برلین گفت بریتانیا و فرانسه سال‌هاست که در خلیح فارس حضور نظامی دارند. به همین سبب تشکیل ائتلاف دریایی برای آن‌ها موضوع تازه‌ای نیست. اما آلمان ترجیح می‌دهد که فعلا با این دو قدرت اروپایی در گفت‌وگو بماند. رویترز گزارش داده که ظاهراً اسپانیا ، سوئد و لهستان برای شرکت در ائتلاف دریایی مورد نظر بریتانیا اعلام آمادگی کرده‌اند. اما این خبر هنوز رسماً تأیید نشده است.

حسین دهقان، مشاور فرماندهی کل قوا در گفت‌وگو با الجزیره هشدار داد هرگونه تغییر وضعیت در تنگه هرمز ممکن است سبب رویارویی خطرناک نظامی شود:

«پیشنهاد انگلیس برای تشکیل نیرویی اروپایی در تنگه هرمز ممکن است عواقب پیش‌بینی نشده‌ای برای لندن به دنبال داشته باشد. معادله ما در تنگه هرمز این است که یا همه از امنیت برخوردار باشند و نفت صادر کنند یا هیچکس.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی همزمان با سخنان مشاور خامنه‌ای در نشست هیأت دولت گفت:

«به‌دنبال ادامه تنش با برخی از کشورهای اروپایی نیسیتیم و چنانچه به چارچوب‌های بین‌المللی متعهد باشند و از اقدامات خلاف خود از جمله آنچه در جبل‌الطارق انجام دادند دست بردارند، پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد.»

ساعتی بعد خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که برای نخستین بار پس از توقیف نفتکش «استا ایمپریو» بریتانیا توسط نیروهای سپاه، یک نفتکش بزرگ تحت پرچم بریتانیا از تنگه هرمز عبور کرد  و در بندری در قطر پهلو گرفت. ناو اچ ام اس مونتروز بریتانیا بر عبور نفتکش «بی دبیلیو الم» نظارت داشت اما این نفتکش را اسکورت نکرد. نشانه‌ای از تنش‌زدایی بین ایران و بریتانیا همزمان با آغاز به کار بوریس جانسون در مقام نخست‌وزیری بریتانیا؟

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز گذشته ساعتی بعد از اعلام نخست‌وزیری بوریس جانسون، خطاب به او گفت:

«مشخص است که دولت ترزا می نفتکش ایرانی را به دستور آمریکا توقیف کرد. من به همتای سابقم، بوریس جانسون که به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا انتخاب شد تبریک می‌گویم. ایران به دنبال تقابل نیست. اما ۱۵۰۰ مایل در خلیج فارس خط ساحلی داریم. اینها آب‌های ما هستند و از آن‌ها حفاظت خواهیم کرد.»

شبکه خبری «اسکای نیوز» به نقل از دو منبع مطلع خبر داد که پنجشنبه ۲۵ ژوئیه/ ۳ مرداد نمایندگان نظامی آمریکا، بریتانیا و برخی کشورهای دیگر در ستاد سنتکام  واقع در «تامپا» در ایالت فلوریدای آمریکا جلسه ویژه‌ای برای ایجاد یک ائتلاف دریایی تشکیل می‌دهند. یک مقام مطلع  بریتانیایی در این زمینه به اسکای نیوز گفت:

«هنوز هیچکس نمی‌داند که یک ائتلاف دریایی اروپایی چگونه شکل می‌گیرد. مگر آن که در نشست تامپا به ریاست آمریکا، آن‌ها در زمینه توانایی کافی برای تشکیل نیرو  و ارائه آن به اتحادیه اروپا برای فرماندهی و هماهنگی مذاکره کنند.»

اگنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه چهارشنبه اعلام کرد که طرح اروپا برای تشکیل ائتلاف دریایی با طرح آمریکا از اساس تفاوت دارد و با این‌حال در هماهنگی با آمریکا به اجرا درمی‌آید:

«این طرح ابتکاری برای ما به منظور کاستن و رفع تنش است و با رویکرد آمریکایی فشار حداکثری متفاوت است. البته طرح ابتکاری ما باید به طور طبیعی با ایالات متحده در سطح عملیاتی هماهنگ شود.»

فرانسه خواهان ایجاد شرایطی برای گفت‌وگوی جامع منطقه‌ای در مورد امنیت دریایی است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    انگولگ کردن حکومت صدام حسین توسط خمینی مسبب بروزجنگ چندساله و صدمات و خسارات مالی و صنعتی وتولیدی هیولائی وار ودرضمیمه آن کشته ومعول و ناپدید شدن صدهزارجوان ایرانی شد...که خمینی تصورمیکرد عراق کشورکوچگی است و درعرض چند هفته امپراطوریش را ازایران به عراق وسعت خواهد داد و تا زمان نوشیدن جام زهر صدام حسین و قشون نظامی اش همچنان به کشتن جوانان ایرانی و بمباران کردن ایران ادامه می دادند ودرحقیقت محض خمینی شکست مهلکی ازصدام حسین و عراق کوچگ نصیبش شد...ولی حالا همان هائی که حکومت صدام حسین قلدر را درعرض چند هفته کوبیدند درخلیج فارس و تنگه هرمز جولان میدهند و خواهند داد..اینکه خامنه ای آشی را خودش پخته است و حاضرنیست ازآن بخورد خنده داراست...واقعا" یک همچنین تمام دیوانه عقده دار را چه میشود؟ آلت دست روس هاورستم روس ها شدن یعنی این......