ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واگذاری صنعت خودروسازی به بخش خصوصی در سه گام غیر شفاف

سازمان خصوصی‌سازی دولت را موظف به فروش سهام ایران‌خودرو و سایپا کرده است. سهام دولت اما در وثیقه است. معلوم نیست وثیقه چه کسی و در ازای چه مبلغی.

سازمان خصوصی‌سازی دولت را موظف به فروش سهام ایران‌خودرو و سایپا کرده است. کل سرمایه شرکت خودروسازی سایپا چهار هزار میلیارد تومان است این شرکت اما بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد. ایران خودرو نیز دست‌کم هشت میلیارد تومان زیان انباشته دارد. به این ترتیب دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران عملاً ورشکسته‌اند و در همان حال قابل‌ واگذاری هم نیستند، زیرا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) سهام این دو شرکت را قبلاً وثیقه دریافت وام کرده است.

سازمان خصوصی‌سازی: دست باز برای واگذاری ایران‌خودرو و سایپا. قوه قضائیه هم خود را کاملاً کنار کشیده است.

زندگی و معیشت نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت شاغل ایران به صنایع خودروسازی وابسته است. در صنایع خودروسازی ایران ۱۲۲ هزار نفر اشتغال مستقیم دارند که ۱۱۰ هزار نفر آن‌ها در دو گروه بزرگ خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا کار می‌کنند و ماهانه نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان حقوق و مزایای آ‌ن‌هاست. به رغم هشدار برخی از نمایندگان مجلس که عده‌ای با لابی‌گری در پی تصاحب دو شرکت خودروسازی بزرگ ایران‌اند، سازمان خصوصی‌سازی یک ماه قبل (۳ خرداد) دولت را مکلف کرد سهام ایران‌خودرو و سایپا را بفروشد. ۱۴ درصد از سهام ایران خودرو و ۱۷ درصد از سهام سایپا برای فروش عرضه خواهد شد.

آخرین استعلام از بانک مرکزی نشان می‌دهد حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی کل خودروسازهاست که ۲۴ هزار میلیارد تومان آنها مربوط به ایران خودرو و سایپاست و میزان خودروهای پیش فروش شده‌ای که تحویل نداده‌اند هم تقریباً به همین میزان است. قاعدتاً در یک نظام شفاف اقتصادی می‌بایست با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده، سهامداران درباره بدهی‌ ایران خودرو و سایپا و خودروهای پیش‌فروش شده و همچنین قطعات تولید شده که در بازار با قیمت بالا عرضه می‌شوند تصمیم بگیرند. اما چنین نیست. سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) سهم دولت از این شرکت را در بانک وثیقه دریافت وام قرار داده است. به گفته علی‌اشرف عبدالله ‌پوری حسینی معلوم نیست که سهام دولت در سایپا و ایران‌خودرو وثیقه چه کسانی است:

«مادامی‌که ایدرو سهام خود در ایران خودرو و سایپا را آزاد نکرده این سهام در وثیقه است امکان برگزاری مزایده وجود ندارد. در واقع انتشار آگهی خصوصی‌سازی برای واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا مشروط بر فک وثیقه این شرکت‌هاست.»

 به نظر می‌رسد برنامه واگذاری سهام این دو شرکت در سال جاری قابل اجرا نخواهد بود. همین‌قدر مشخص است که بنا به مصوبه شورای هماهنگی سران قوا، وزارت اقتصاد و دارایی اجازه دارد سهام این دو شرکت بزرگ را واگذار کند. به یک معنا دولت از مسئولیت خود در قبال این دو شرکت شانه خالی کرده و دست سودجویان را برای تملک دو شرکت خودروسازی بزرگ ایران باز گذاشته است.

رضا رحمانی، وزیر صنعت روز گذشته (چهارشنبه ۲ مرداد) اعلام کرد که ایران‌خودرو و سایپا در سه مرحله و در فاصله بین سال‌های ۹۸ تا ۹۹ به بخش خصوصی واگذار می‌شوند. در مرحله نخست دو شرکت بخشی از املاک خود را به قیمت ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌فروشند و آن را به بدنه تولید تزریق می‌کنند، در مرحله بعد بخشی از سهام شرکت‌های زیرمجموعه این دو خودروساز فروخته می‌شود و سرانجام در مرحله آخر سهام متعلق به دولت در این دو شرکت به فروش می‌رسد.

هفته گذشته بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هشدار داده بود که ممکن است عده‌ای ایران‌خودرو و سایپا را به سمت ورشکستگی بکشانند که بعد با لابی‌هایی که در اختیار دارند آن‌ها را در تملک خود درآورند. این نماینده مجلس گفت قوه قضائیه هم علاقه‌ای به بررسی تخلفات خودروسازان ندارد:

«دو خودروساز بالغ بر چند صد هزار شاکی و ناراضی دارند و همین‌که قوه قضاییه به صورت جدی برای بررسی تخلفات آن‌ها ورود نمی‌کند برای ما جای سوال دارد.»

  سال گذشته واگذاری نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز به بخش خصوصی سبب اعتراضات کارگری شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • rahkar

    تنها راه مبارزه با گران فروشی و فروش خودروی بی کیفیت، با وضع کمرگی منصفانه کمتر از ده درصد واردات، و آزادی واردات از همه خودرو اعم از دست دوم یا نو است. این قدر خودرو وارد شود تا بازار اشباع شود.

  • nefrin

    نفرین بر دستگاهها و نهادهای دزد ج.ا. گرفته است. 40 سال ظلم به مردم فریب خورده ازاتحاد التقاطی های چپ با اسلام گراهای شیعی ولایی که میخواستند با امام زمان برساخته اذهان مالیخوالیای شان جهان غیر شعی نابود کنند. این نفرین تا نسلها این کشور و هر /انچه به کشور متعلق است خواهد گرفت. اتنیکهای ایرانی بایست زودتر خودشان جدا کنند از این شکور نفرین شده