ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

 حامی سرسخت برجام: مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره جانشین دائم یوکیا آمانو به توافق نرسید. کورنل فروتا از منتقدان خروج آمریکا از برجام وظایف آمانو را به عهده گرفت.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره جانشین دائم یوکیا آمانو، مدیر کل فقید به توافق نرسید. کورنل فروتا، هماهنگ‌کننده ارشد این سازمان به عنوان مدیرکل موقت آژانس انتخاب شد.

کورنل فروتا: مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

سه روز قبل، بلافاصله بعد از درگذشت یوکیا آمانو، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که  مری آلیس هیوارد به طور موقت وظایف آمانو را به عهده می‌گیرد. هیوارد از سال ۲۰۱۶ ریاست اداره مدیریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر عهده دارد. او هشت سال در بخش خصوصی مدیریت پژوهش‌های هسته‌ای و ۱۵ سال در وزارت خارجه آمریکا در زمینه‌های مربوط به منع اشاعه هسته‌ای و انرژی هسته‌ای کار کرده است. قرار بود شورای حکام پنجشنبه ۲۵ / ۳ مرداد جانشین دائم آمانو را انتخاب کند. اما ظاهراً به تصمیم نرسید.  آژانس اتمی بین المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:

«متعاقب درگذشت یوکیا آمانو مدیرکل [آژانس]، و به قصد حفظ عملکرد منظم و روان آژانس، شورای حکام تصمیم گرفت تا کورنل فروتا را به عنوان مدیرکل موقت تعیین کند تا زمانی که یک مدیرکل [دائم] وظیفه را برعهده بگیرد.»

تا پیش از این، کرنل فروتا، هماهنگ‌کننده ارشد سیاستگذاری آژانس بین‌المللی انرژی بود. فروتا در سال ۲۰۱۵ یکی از اعضای هیأت اروپایی مذاکره‌کننده با ایران در موضوع توافق هسته‌ای هم بود.

فروتا یکی از حامیان سرسخت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و از مخالفان خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی است. او در سال ۲۰۱۶ گفته بود:

 «من فکر می‌کنم برجام از نظر هسته‌ای یک موفقیت به شمار می‌آید. »

فروتا در ادامه یادآوری کرده بود که فرآیندهای پیچیده‌ای مانند نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران بیش از هر چیز به گفت‌وگو نیاز دارد.

فروتا نیز مانند آمانو گمان می‌کند از سال ۲۰۰۳ به این سو برنامه هسته‌ای ایران برخلاف آنچه که اسرائیل ادعا می‌کند از تولید بمب اتم فاصله گرفته است و فعالیت‌ها در این جهت از تحقیقات دانشگاهی فراتر نرفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ۱۰ اردیبهشت سال گذشته در برنامه‌ای در مقر وزارت دفاع این کشور از اسناد و سی‌دی‌هایی که به گفته او موساد از انباری در تورقوزآباد دزدیده و از ایران خارج کرده بود پرده‌برداری کرد تا «ثابت» کند که هدف اولیه ایران از برنامه هسته‌ای‌اش، تولید بمب اتم و سوار کردن کلاهک هسته‌ای بر روی موشک‌های دوربرد خود بوده ‌است. این اسناد در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت. اسرائیل و آمریکا از یوکیا آمانو و کرنل فروتا انتقاد کرده بودند که این اسناد را جدی تلقی نکرده‌اند. هشت روز بعد از آن تاریخ، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خروج این کشور از برجام را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    بوریس جانسون در اولین جلسه حضوردر صحن مجلس عوام بریتانیا در مقام نخست وزیر خطاب به کوربین ریس حزب کارگران: این آقا طرف مُلاهای تهران را می‌گیرد چون از پرس تی وی پول گرفته !