ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروی دریایی بریتانیا اسکورت کشتی‌ها در تنگه هرمز را آغاز کرد

در پی توقیف یک کشتی بریتانیایی در تنگه هرمز توسط ایران، نیروی دریایی بریتانیا، به‌‌منظور تأمین امنیت دریانوردی، نفتکش‌هایی که در تنگه هرمز پرچم بریتانیا را داشته باشند اسکورت می‌کند.

دولت بریتانیا در پی توقیف یک کشتی بریتانیایی در تنگه هرمز توسط ایران، تصمیم گرفت نیروی دریایی خود را برای اسکورت و همراهی کشتی‌های با پرچم بریتانیا در تنگه هرمز به‌کار برد.

ناو بریتانیایی «اچ‌ام‌اس مونتروز»

وزارت دفاع بریتانیا، پنج‌شنبه ۳ مرداد / ۲۵ ژوئیه در بیانیه‌ای اعلام کرد:

 «نیروی دریایی سلطتنی موظف شد کشتی‌هایی که پرچم بریتانیا را دارند و به تنهایی یا به‌شکل گروهی از تنگه هرمز عبور می‌کنند، همراهی کند. عبور آن‌ها باید از قبل اعلام شود.»

 سخنگوی دولت بریتانیا نیز اعلام کرد که این کشور برای دفاع از آزادی ناوبری، نیروی دریایی تمام کشتی‌های تجاری بریتانیایی را در خلیج فارس اسکورت می‌کند:

«آزادی ناوبری برای نظام تجاری بین‌المللی و اقتصاد جهانی حیاتی است و ما هر کاری که بتوانیم برای حفاظت از آن انجام می‌دهیم.»

شبکه اسکای روز پنج‌شنبه به‌نقل از منابع آگاه گزارش داد که ناو بریتانیایی «اچ‌ام‌اس مونتروز» اولین کشتی بود که شب گذشته چند شناور این کشور را در عبور از تنگه هرمز اسکورت کرد.

پیش از این نیروی دریایی بریتانیا در تنگه هرمز در «عملیات کیپیون» با ناو «اچ ام اس مونتروز» و چهار کشتی دیگر شرکت داشت. ناوشکن «اچ ام اس دانکن» نیز در مسیر برای پیوستن به ناوگان دریایی بریتانیا در خلیج فارس است. ناوچه «اچ ام اس کنت» و ناو جنگی «آر اف ای ویو نایت» نیز در ماه سپتامبر به این کشتی‌ها ملحق می‌شوند. تایمز لندن گزارش داده است که نیمی از ناوگان دریایی بریتانیا تحت تعمیر قرار دارد و غیر فعال است.

بریتانیا در پی توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» توسط نیروهای سپاه پاسداران در تنگه هرمز تصمیم گرفت برای تأمین امنیت کشتی‌های تجاری‌اش یک ائتلاف دریایی تشکیل دهد.  فرانسه «ایجاد شرایطی برای گفت‌وگوی جامع منطقه‌ای در مورد امنیت دریایی» را به یک ائتلاف نظامی ترجیح می‌دهد و آلمان هم رغبت چندانی برای حضور نظامی در خلیج فارس ندارد. حسن روحانی همزمان با این تحولات اعلام کرد که ایران در پی تنش با بریتانیا نیست. رئیس جمهوری اسلامی در نشست چهارشنبه هیأت دولت گفت:

«اگر از اقدام خلاف خود در جبل‌الطارق دست بردارند، پاسخ متناسبی از ایران دریافت می‌کنند.»

بریتانیا پیش از این سوپرتانکر «گریس ۱» حامل نفت خام ایران را در تنگه جبل‌ الطارق را توقیف کرده بود. بریتانیا می‌گوید این نفتکش حامل دو میلیون بشکه نفت ایران به سوریه بود و تحریم‌های اروپا علیه سوریه را نقض کرده است.

مارک اسپر، وزیر جدید دفاع آمریکا روز گذشته با تأکید بر حضور نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس اعلام کرد که ناوهای آمریکایی به ایران اجازه نخواهند داد که کشتی‌های تجاری آمریکایی را متوقف یا تصرف کند. اسپر گفت طرح بریتانیا و آمریکا برای مقابله با «اقدامات تحریک‌‌آمیز» ایران مکمل یکدیگرند:

«طبعاً ما با هم همکاری می‌کنیم. سنتکام [فرماندهی مرکزی آمریکا] این اختیار را دارد که با آنها همکاری کند.»

روز گذشته نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای به شورای امنیت این سازمان گفت که نفتکش «استنا ایمپرو» «در تنگه هرمز با یک کشتی ماهیگیری ایرانی برخورد و به آن خسارت وارده کرده است و حال تعدادی از خدمه و ماهیگیران صدمه‌دیده کشتی ایرانی نیز وخیم است.»

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن نیز امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد که ایران به سازمان بین‌المللی دریانوردی اطلاعاتی را ارائه داد که از نظر این کشور «تخلفات» نفتکش بریتانیا محسوب می‌شود.

 مشاور فرماندهی کل قوا روز گذشته (چهارشنبه) هشدار داد که هرگونه تغییر در وضعیت تنگه هرمز ممکن است سبب رویارویی‌های خطرناک شود. حسین دهقان گفت:

«معادله ما در تنگه هرمز این است که یا همه از امنیت برخوردار باشند و نفت صادر کنند یا هیچکس.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nefrin

    نظام-حکومت ظالم و شرور ج.ا. هیچ صلاحیت اداره تنگه هرمز نداردف حتی بلوک شرق سابق مانند چین و روسیه نیز بایست با غرب و بقیه جهان متحد شوند و تنگه هرمز از دست شروران ج.ا. ایران آزاد کنند.

  • nefrin

    نفرین بر دستگاهها و نهادهای دزد ج.ا. گرفته است. 40 سال ظلم به مردم فریب خورده ازاتحاد التقاطی های چپ با اسلام گراهای شیعی ولایی که میخواستند با امام زمان برساخته اذهان مالیخوالیای شان جهان غیر شیعی نابود کنند. این نفرین تا نسلها این کشور و هر /انچه به کشور متعلق است خواهد گرفت. اتنیکهای ایرانی بایست زودتر خودشان جدا کنند از این کشور نفرین شده.

  • حقیقتگو

    آنچه که علی خامنه ای که با حمایت خارجی ها ازجمله روسیه و چین و اتحادیه اروپا و با پرپا کردن سپاه پاسداران وبسیج ومزدوان و اطلاعاتی های استبدادگرو جنایت کارو خفقان ساز حصارهای بلند بدور خودش و موجودیت حکومتش وچپاولگران و آقازاده ها بکشد و ازآنچه که برپا کرده است که درحقیقت دزدیدن انقلاب مردمی وثروت ملی متعلق به مردم بوده است احساس آخوند بودن نمی کند بلکه مدت هاست که احساس خدای مطلقه برایران وایرانی می کند..ولی با این تفاوت که هرآنچه اکثریت مردم نمی پسندند آخوند خدا شده علی خامنه ای می پسندد و انچه مردم اکثریت ایران می پسندند سبب نفرت و خشم وعقده پراکنی این خدا میشود وبا تمامی توان برعلیه آن با تمامی قوای نظامی و شبه نظامی اقدام میکند...این تصور مالیخولیائی خداوارانه علی خامنه ای که با پول های بادآورده نفتی و تهیه جنگ افزرارهای همه شکل وفرمی ازروسیه و چین درصدد ساخت سازامپراطوری شیعه نتنها تابه درون اسرائیل خاتمه نمی یابد بلکه کشورهای افریقائی و امریکای جنوبی وحتی کاخ سفید امریکا را هم شامل میشود...ولی آنچه تهدیدهای حکومت آخوندی به رهبری علی خامنه ای درهمان اوایل ظهورترامپ برعلیه کشورهای نفتی حوزه خلیج فارس بوقوع پیوست باعث سفارش آنها درخرید بیش از500میلیارددلار جنگ افزار فقط ازامریکا شد.که البته علاوه برپرداخت 500میلیارددلار و مقادیر نجومی هم باید صرف نگه داری و تعمیرات و آماده سازی این جنگ افزارها بوده که تماما" فقط با تکنسین های امریکائی انجام شده ومیشود...حالا با تنش درتنگه هرمز دوباره کشورهای عربی صادرکننده نفت درحوزه خلیج فارس برای ازادگذاشتن وعبورنفتکش ها ازتنگه هرمز با حمایت قشون نظامی امریکا و انگلیس مقادیر نجومی ازپول فروش نفت شان هزینه کنند..ودرحقیقت محض امریکا نیازی به نفت کشورهای عربی ندارد زیراکه امریکا صادرکننده نفت است و حتی بسته شدن تنگه هرمزبروی نفتکش ها برایش موهبتی است و انگلیس هم امی تواند ازامریکا نفت بخرد...پس کشورهای عربی حوزه خلیح فارس برای فروش نفت شان باید این مخارج های نجومی ناوهای جنگی و هواپیماهای دفاعی را لاعلاجانه بپردازند..به عبارتی اگرهربارل نفتی 50 دلار بفروش برسد سهم امریکا وانگلیس بیش از20دلاردرآن خواهد بود...وچرا امریکا وانگلیس درصدد حمله نظامی به ایران نیستند و با هشدارها وتهدیدها پسنده می کنند دلیلش روشن است..چرا...درحقیقت کشورهای نفتی حوزه خلیج فارس دوباره آنهم به مقادیرهیولائی چاپیده شدند