ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هزینه خانوارها در یک سال دست‌کم ۴۸ درصد بیشتر شده است

وضعیت اقتصادی در ایران روز‌به‌روز بدتر و تورم و گرانی بیشتر می‌شود. تورم در تیرماه سال جاری نسبت به ماه قبل ٢,٨ درصد و نسبت به تیرماه سال گذشته حداقل ۴۸ درصد افزایش داشته است.

نرخ‌های رسمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهند که وضعیت اقتصادی در کشور روز‌به‌روز بدتر و تورم و گرانی بیشتر می‌شود. خانوارهای ایرانی در تیرماه سال جاری دست‌کم  ۴۸ درصد بیشتر از تیرماه سال گذشته برای تأمین زندگی خود هزینه کردند. تورم در تیرماه سال جاری نسبت به ماه قبل نیز ٢,٨ درصد افزایش یافته است.

عکس از آرشیو

مرکز آمار ایران که یک نهاد رسمی در جمهوری اسلامی است آمار جدید تورم و گرانی در تیرماه سال جاری را منتشر کرده است. براساس این آمار، نرخ تورم در تیرماه ١٣٩٨ نسبت به ماه قبل ٢,٨ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل دست‌کم ۴۸ درصد افزایش داشته است. این بدان معناست که خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۴۸ درصد بیشتر از تیرماه ١٣٩٧ برای خرید کالا و خدمات خود هزینه کرده‌اند.

در خانوارهای شهری کشور شاخص قیمت کل در تیرماه ١٣٩٨ نسبت به ماه قبل ٢,٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. این تفاوت نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۶,۹ درصد است.

در خانوارهای روستایی کشور شاخص قیمت کل در تیرماه ١٣٩٨ نسبت به ماه قبل ١,٨ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۴,۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها قیمت‌ها نسبت به تیرماه سال گذشته ۷۱,۹ درصد و در مورد گروه خوراکی‌ها ۷۲ درصد افزایش داشته‌اند.

در تیرماه سال جاری نسبت به تیرماه سال گذشته گوشت قرمز ۹۴ درصد، گروه ماهی‌ها ۱۰۶ درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ نیز ۵۸ درصد گران‌تر شده‌اند.

همچنین مسکن ۲۳ درصد، مبلمان و لوازم خانگی ۸۰ درصد، حمل‌و‌نقل ۵۶ درصد، و تفریح و فرهنگ ۷۳ درصد افزایش هزینه داشته‌اند.

این آمار، آمار رسمی محسوب می‌شود و نهاد مستقلی در جمهوری اسلامی برای سنجش تورم و گرانی وجود ندارد.

افزایش ۴۸ درصدی هزینه‌ها در یک سال، در حالی اعلام شده که امروز جمعه ۴ مرداد، علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت: «علائم خوبی داریم که تا ۲۴ ماه آینده و حتی تا پایان امسال رشد اقتصادی در کشور حاصل شود و تورم در قیمت کالاها کاهش یابد.»

ربیعی در همین حال افزود: «البته نمی‌‌گوییم که ارزانی می‌شود؛ به مردم به‌ویژه در جنوب تهران فشارهای زیادی وارد شده ولی موفق شدیم جلوی رشد تورم را گرفته و آن را منفی کنیم و حتی برخی از کالاها نیز تورم آن به سمت منفی شدن است.»

آمار رسمی نشان می‌دهند که سبد معاش کارگران از مرز ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان گذشته و در خردادماه سال جاری نسبت به اردیبهشت هزینه‌های زندگی ۴۲۶ هزار تومان افزایش داشته است. افزایش دستمزد در سال ۹۸ عملاً با افزایش هزینه‌های زندگی زایل شده است.

پایین‌تر بودن سطح دستمزد از میزان هزینه سبد معیشت، بیکاری گسترده کارگران و در پی آن کاهش بیش از پیش تولید را در پی خواهد داشت.

کارگران با دستمزد فعلی و با توجه به افزایش روزانه قیمت‌ها نمی‌توانند به سطح سبد معیشت استاندارد برسند و این مسئله با خود پیامدهای سوءتغذیه گسترده در خانوارهای کارگری و بازماندن دانش‌آموزان این خانواده‌ها از تحصیل را به‌همراه دارد.

با جهش قیمت‌ها در ایران، جامعه کارگری کشور یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در میان شهروندان به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.