ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احداث نیروگاه شماره ۲ بوشهر آغاز می‌شود

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران احداث نیروگاه شماره ۲ بوشهر بعد از شش سال به اتمام می‌رسد. در سودرسانی این نیروگاه‌ها تردید وجود دارد.

علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد اواسط مرداد سال جاری بتن‌ریزی نیروگاه شماره ۲ بوشهر آغاز می‌شود.  به دلیل تفاوت نرخ برق تولید شده با برقی که به فروش می‌رسد در سودرسانی این نیروگاه‌ها تردید وجود دارد.

نیروگاه اتمی بوشهر
نیروگاه اتمی بوشهر

در سال ۱۳۹۳ شرکت روس اتم روسیه بر اساس سه سند که تحت عنوان‌های قرارداد، یادداشت تفاهم و پروتکل در مسکو امضاء شد، ساخت نیروگاه شماره ۲ و شماره ۳ بوشهر را در بازه زمانی ۱۰ ساله بر اساس مقررات نظام ایمنی هسته‌ای ایران و در چارچوب قرارداد پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در چارچوب معاهده «ان‌پی‌تی» به عهده گرفت. پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی راه برای احداث این دو نیروگاه هموار شد. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران جمعه ۴ مرداد گفت:

«اواسط تا اواخر مرداد سال جاری بتن‌ریزی نیروگاه شماره ۲ اتمی بوشهر آغاز خواهد شد و مطابق برنامه شش سال آینده نیروگاه دوم آماده بهره‌برداری و هشت سال آینده نیروگاه ۳ بوشهر آماده خواهد شد.»

تأمین هزینه‌های نیروگاه اتمی بوشهر، نگهداری و بهره‌برداری ایمن و مطمئن از این نیروگاه متکی بر درآمدهای حاصل از فروش برق به شبکه سراسری است. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ۹ اسفند سال گذشته از خاموشی موقت نیروگاه بوشهر خبر داد.

علی اکبر صالحی در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران درباره سهم انرژی هسته‌ای در تأمین برق ایران گفت:

«سهم انرژی هسته‌ای در حال حاضر در تأمین برق کشور با وجود فعالیت فقط یک نیروگاه اتمی، متوسط ۲,۷ درصد است. اما در سال‌های آینده که دو نیروگاه دیگر هم اضافه شود، این سهم افزایش پیدا می‌کند.»

در دو سال گذشته به تدریج ضریب کارآیی نیروگاه بوشهر افزایش یافته و از ۴۰ درصد به ۸۰ درصد رسیده است. با این‌حال این نیروگاه به این دلیل که برق تولیدی در آن بسیار گران‌تر از برقی است که به فروش می‌رسد همچنان به سوددهی نرسیده است. تحریم‌ها هم به این بحران دامن زده.

۳ اسفند سال گذشته اسفند معاون سازمان انرژی اتمی از احتمال توقف فعالیت نیروگاه بوشهر خبر داده بود. محمد احمدیان در آن زمان گفته بود:

«در سال آینده به دلیل قیمت پایین فروش برق ما قادر به اداره این نیروگاه با شرایط موجود نخواهیم بود. گرچه دولت در سال‌های گذشته بخشی از هزینه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را پرداخت می‌کرد اما به دلیل افزایش نرخ ارز در حال حاضر این کمک برای تأمین سوخت کافی نیست و در صورتی که به شکل جدی تدابیر لازم برای حل مشکلات اتخاذ نشود در سال آینده اداره نیروگاه اتمی بوشهر با اما و اگر همراه است.»

احداث نیروگاه شماره ۲ و ۳ بوشهر حداقل ۱۰ میلیارد دلار هزینه دارد. ظرفیت واحدهای شماره ۲و۳ نیروگاه اتمی بوشهر ۱۰۵۷ مگاوات اعلام شده است.

علی اکبر صالحی همچنین از بازسازی راکتور اراک با همکاری چین و بریتانیا خبر داد. به گفته صالحی پس از فاصله و وقفه‌ای چند ماهه بازسازی راکتور اراک سرعت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    اگر پیتزافروشی بگوید چه دلیلی داشت بجای یک نوع پیتزا چند نوع دیگر پخت وپزمی کنم ..حتما" خواهد گفت مشتری ها راضی بودند و أرامدی خوبی هم داشتم و مشترها خواهان انواع دیگرپیتزا بودند به این دلیل بساط پخت وپزرا بزرگ کردم و چندین تنورپیتزاپزی هم اضافه کردم ...دلیلش درست ..جوابش هم عقلانی ...ولی چه میشود که تابحال حکومت اخوندی و مقامات نیروگاه اتمی ازدرآمد همان نیروگاه شماره یک هیچ موردی درجهت اطلاع مردم بروزنداده اند...چه میزانی برق تولید و کجا این برق فروخته شد...و پولهای آن چه شدند؟ درحقیقت اصلا" به مردم مربوط نیست و جیب اخوندها مطرح است...حالا نوبت به نیروگاه شماره 2میرسد که پوتین نیازمبرمی به پولش دارد و روس ها باید مقادیرنجومی دریافت کنند ..کجا رفت اون استدلاها و چازنی های عوام فریبانه با سخت و ساز نیروگاه برق اتمی ک بیش از20میلیارددلار به جیب روس ها رفت و ه قراربود قیمت برق ارزان شود؟ برق را به پاکستان و ترکیه وعراق فروختند و پولهایش هم نصیب بشاراسد و شیخ نصرالله و الشعبی ها و سلیمانی ها شد...ازنیروگاه برق اتمی چه با یک تولید گر وچه با ده تولید گر ربطی به مردم ایران نداشته وندارد و فقط ازدورادورمی توانند ساختمان نیروگاه چاپ اسکناس آخوندی ر تماشا کنند..