ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد گوترش از ائتلاف سعودی و همچنین اسرائیل به دلیل کشتار کودکان

دبیرکل سازمان ملل نام ائتلاف سعودی را برای سومین سال در فهرست سیاه کشورهای مسئول در کشتار کودکان اعلام کرد اما نام اسرائیل از این فهرست بیرون ماند. 

حمله‌های ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی به یمن در سال ۲۰۱۸ به کشته شدن ۷۲۹ کودک منجر شده است. نیروهای امنیتی اسرائیل نیز در سال گذشته بالاترین آمار کشتار کودکان فلسطینی از سال ۲۰۱۴ را رقم زده‌اند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود به شورای امنیت، نام ائتلاف سعودی را برای سال سوم در فهرست سیاه این سازمان اعلام کرد، اما نام اسرائیل از این فهرست بیرون مانده است.

کودکان یمنی در میانه خرابه‌های ناشی از حملات هوایی/ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، جهان در سال گذشته شاهد کشته و زخمی شدن بالاترین شمار کودکان فلسطینی از سال ۲۰۱۴ به این سو بوده. بیشتر این کودکان از سوی نیروهای اسرائیلی کشته شده‌اند اما نام هیچ‌کدام از طرف‌های درگیر، در فهرست سیاه گزارش سالانه گوترش با موضوع «کودکان و درگیری مسلحانه» نیامده است.

بر اساس این گزارش، ۵۹ کودک فلسطینی کشته و دو هزار و ۷۵۶ کودک دیگر زخمی شده‌اند. ۵۶ نفر از این کودکان به دست نیروهای امنیتی اسرائیل کشته شده‌اند. شش کودک اسرائیلی نیز در جریان درگیری میان فلسطینیان و دولت اسرائیل زخمی شده‌اند.

در این گزارش همچنین فاش شده است که نیروهای اسرائیل دو هزار و ۶۷۴ کودک را «در جریان تظاهرات، درگیری‌ها، و عملیات جست‌وجو و بازداشت»، زخمی کرده‌اند.

گوترش از اسرائیل خواسته «فوراً اقدامات پیشگیرانه و محافظتی برای پایان دادن به استفاده افراطی از نیروی نظامی را لحاظ کند» و از همه بازیگران فلسطینی هم خواسته است تا «از تشویق کودکان به شرکت در خشونت بپرهیزند.»

فشار عربستان سعودی و اسرائیل بر سازمان ملل

مدت‌هاست جنجال بر سر گزارش‌های سالانه دبیر کل سازمان ملل درباره کودکان و درگیری مسلحانه در جریان است. دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند عربستان سعودی و اسرائیل هر دو در سال‌های اخیر برای خارج ماندن از «فهرست سیاه»، فشارهای خود را افزایش داده‌اند.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل هنوز به مباحث مطرح شده در گزارش اخیر واکنشی نشان نداده است.

سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ اسرائیل و حماس را از فهرست سیاه خارج کرد، اما از اسرائیل به خاطر عملیات نظامی سال ۲۰۱۴ انتقاد کرد. اسرائیل هر گونه رایزنی را با بان‌ کی‌مون، دبیرکل وقت سازمان ملل انکار کرد.

در جریان اعتراضات در مرز غزه و اسرائیل، شماری از کودکان کشته و زخمی شدند

نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل اما گفته گزارش اخیر پذیرفته است ائتلاف به رهبری سعودی قدم‌هایی را نیز برای محافظت از کودکان برداشته و اضافه کرده است که «زندگی هر کودک ارزشمند است.»

در عین حال اما منابع و دقت گزارش را زیر سوال برده و اعداد ذکر شده در آن را «اغراق‌آمیز» توصیف کرده است.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ مدتی در فهرست سیاه سازمان ملل وارد شد اما بعد بان‌ کی‌مون این نام را در بازبینی اولیه و پیش از تصویب، حذف کرد. در آن زمان بان، عربستان سعودی را به اعمال فشار «غیرقابل قبول» متهم کرد. برخی منابع به رویترز گفته بودند ریاض تهدید کرده است تامین مالی سازمان ملل را متوقف کند. عربستان سعودی اما منکر آن شد که بان را تهدید کرده است.

گوترش در سال ۲۰۱۷ تلاش کرد که جار و جنجال حول این گزارش را کاهش دهد. او به این منظور فهرست سیاه را در دو دسته‌بندی مختلف ارائه کرد. یکی از فهرست‌ها از گروه‌هایی نام می‌برد که اقداماتی برای محافظت از کودکان صورت داده‌اند و دیگری، شامل گروه‌هایی است که هیچ ملاحظه‌ای نداشته‌اند.

فهرستی که روز جمعه به شورای امنیت ارائه شد از ائتلاف سعودی و نیروهای دولت یمن در گروه اول یاد کرده و حوثی‌های یمن، شبه‌نظامیان طرفدار دولت یمن، قوای احزام الامنی و القاعده در شبه‌جزیره عربستان در فهرست دوم قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، حوثی‌ها ۳۹۸ کودک را کشته و زخمی کرده‌اند و نیروهای دولت یمن مسئول کشته شدن ۵۸ کودک هستند.

شمار فزاینده کشتار کودکان در افغانستان و جهان

گزارش اخیر را گروه ویژه «کودکان و درگیری مسلحانه» در سازمان ملل ذیل نام دبیر کل، آنتونیو گوترش تهیه کرده‌اند. گوترش در گزارش گفته است:

«من شمار فزاینده کودکان کشته ‌شده را محکوم می‌کنم. بیشتر آنها در اثر حملات به اهداف غیرنظامی و در مناطق پرجمعیت کشته شدند.»

در این گزارش همچنین آمده است:

«افزایش آمار کودکان کشته‌شده، منسوب به نیروهای دولتی و ائتلاف و همچنین کشتار مداوم و قطع عضو کودکان از سوی نیروهای مقاومت مردمی به شدت نگران‌کننده است.»

کلاه‌سفیدهای سوریه در حال کمک‌رسانی به کودکان / عکس از آرشیو

بر اساس این گزارش، «تعداد کودکان کشته‌شده در افغانستان (سه هزار و ۶۲ نفر) باز هم بالاتر از سایر آمارهای گزارش حال حاضر است و ۲۶ درصد غیرنظامیان کشته‌شده، کودکان بوده‌اند. در جمهوری عربی سوریه، حملات هوایی، بمب‌های بشکه‌ای و بمب‌های خوشه‌ای به کشتار یک‌هزار و ۸۵۶ کودک منجر شده.»

گزارش سالانه «کودکان و درگیری مسلحانه» به درخواست شورای امنیت سازمان ملل تهیه می‌شود.

این گزارش فاقد قدرت الزام‌آور است اما با آوردن نام گروه‌های درگیر و ایجاد شرم، امیدوار است که این گروه‌ها به اجرای اقدامات لازم برای حفظ حیات و حقوق کودکان ترغیب شوند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.