ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هنگ‌کنگ: معترضان به حمله لباس‌شخصی‌ها، با گاز اشک‌آور پلیس مواجه شدند

ده‌ها هزار معترض در شهرک اقماری یوئن لانگ در هنگ‌کنگ تجمع کردند. یک‌شنبه هفته گذشته در همین مکان، معترضان هدف حمله لباس شخصی‌های مسلح قرار گرفتند.

ده‌ها هزار معترض شنبه در شهرک اقماری یوئن لانگ در هنگ‌کنگ تجمع کردند. یک‌شنبه هفته گذشته در همین مکان بود که معترضان هدف حمله لباس شخصی‌های مسلح قرار گرفتند. پلیس برای متفرق کردن معترضان به گاز اشک‌آور متوسل شد. معترضان اما نظم پلیس را بر هم زدند و با پلیس ضدشورش مقابله کردند.

هزاران نفر با تی‌شرت سیاه برای اعتراض به حمله لباس‌ شخصی‌ها به خیابان آمدند. پلیس تلاش کرد آنها را با گاز اشک‌آور متوقف کند./ عکس از AFP

به گزارش «نیویورک‌تایمز»، تظاهرات شنبه ۲۷ ژوئیه/ ۵ مرداد در شهرک اقماری یوئن لانگ پاسخی بود به حمله یک‌شنبه گذشته‌ بیش از ۱۰۰ لباس شخصی به تظاهرکنندگان و سایر افراد حاضر در ایستگاه قطار این منطقه. مهاجمان که تی‌شرت سفید بر تن داشتند با چماق و میله آهنی بیش از ۴۵ نفر را زخمی کردند.

این شنبه صدها تن از معترضان هنگ‌کنگی با تی‌شرت سیاه به یوئن لانگ بازگشتند. فعالان مدنی معتقدند اگر تعداد بیشتری معترض در محل حاضر شود، خطر حمله لباس شخصی‌ها کمتر است.

برخی از تظاهرکنندگان چتر به همراه داشتند؛ نماد جنبش اعتراضی دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگ. یکی از معترضان با چتر زرد در دست به نیویرک‌تایمز گفت:

«ضدیت با استرداد و خشونت، ارزش‌های اصلی هنگ‌کنگ هستند.»

در ماه‌های اخیر هنگ‌کنگ شاهد اعتراضات گسترده‌ای علیه لایحه استرداد بود. لایحه استرداد به رئیس ‌اجرایی هنگ‌کنگ اجازه می‌دهد متهمان را به کشورهایی بفرستد که منطقه ویژه هنگ‌کنگ هیچ گونه توافق رسمی‌ای برای استرداد با آنها ندارد. این به معنای آن است که ساکنان هنگ‌کنگ شامل افراد با ملیت چینی یا هر ملیت دیگری که در آنجا زندگی می‌کنند ممکن است برای محاکمه به چین فرستاده شوند.

بسیاری از این واهمه دارند که با دادن اختیار استرداد به دولت، حاکمیت قانون نقض شود.

با وجود آنکه کری لم، رئیس‌ امور اجرایی هنگ‌کنگ اعلام کرد که لایحه مورد مناقشه تعلیق خواهد شد، معترضان خواهان لغو کامل این لایحه هستند.

با مقاومت دولت در برابر تغییر، اعتراضات در هنگ‌کنگ به آیینی هفتگی بدل شده است. این شنبه مخالفان دولت به خاطر حملات هفته گذشته لباس‌شخصی‌ها خشمگین‌تر از گذشته بودند.

معترضان تلاش ‌کردند خطوط پلیس را بشکنند و پیشروی کنند، اما پلیس با شلیک گاز اشک‌آور به آنان پاسخ داد. انتشار گاز اشک‌آور در نزدیکی یک خانه سالمندان به خشم بیشتر معترضان منجر شد.

پلیس هنگ‌کنگ به دلیل واکنش کند و نرم به حمله لباس شخصی‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است. پلیس در شب حادثه هیچ‌کس را در یوئن لانگ دستگیر نکرد، اما بعد از آن ۱۲ مرد در رابطه با حمله دستگیر شدند.

با وجود عذر‌خواهی رئیس پلیس بابت دیرکرد در مقابله با لباس‌شخصی‌ها، برخی از افسران پلیس با انتشار عکس در شبکه‌های اجتماعی این سخنان او را نادرست دانستند و گفتند که رئیس پلیس آنها را نمایندگی نمی‌کند.

رسانه‌ها این اختلاف‌ها را نشانه شکاف بیشتر میان نیروی پلیس و دولت هنگ کنگ دانسته‌اند.

سال‌هاست جنبش دموکراسی‌خواهی هنگ‌کنگ نسبت به سلطه چین بر این شهر-کشور اعتراض دارد. فعالان مدنی خواستار استقلال سیاسی و قضایی کشورشان از چین شده‌اند و بارها اعتراض‌های گسترده مردمی را در انتقاد از دولت و سرسپردگی آن سازماندهی کرده‌اند.

آنها از جمله با لایحه استرداد مخالفت کردند؛ با این نگرانی که ساکنان منطقه هنگ‌کنگ در نظام قضایی چین در معرض اتهامات سیاسی قرار بگیرند و این لایحه بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر پکن برای محدود کردن آزادی‌ها در هنگ‌کنگ باشد.

بریتانیا هنگ‌کنگ را در سال ۱۹۹۷ به چین واگذار کرد اما این منطقه بر اساس اصل «یک کشور، دو نظام» از آزادی‌های بیشتری نسبت به کشور چین برخوردار است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.