ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلاف دولت و مجلس: هیئت وزیران به مجلس گزارش نمی‌دهد

علی خامنه‌ای اختلاف نظر مجلس و دولت را به هیئت حل اختلاف قوا که زیر نظر خودش فعالیت می‌کند، ارجاع داده است.

مجلس شورای اسلامی دولت را به ارائه گزارش سالانه موظف کرده است. رئیس دولت هم در اعتراض به این مسئله، نامه‌ای به رهبر نظام نوشته است. رئیس مجلس اما می‌گوید: دولت باید سالانه گزارش کار را ارائه کند.

حسن روحانی، رئیس دولت و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران صبح یکشنبه ششم مرداد گفت: شنیده است رئیس دولت در نامه‌ای به رهبر نظام گزارش دهی دولت به مجلس را دارای ایراد دانست. به گفته لاریجانی، این نامه به شورای حل اختلاف قوا ارجاع داده شده است و در آنجا بررسی خواهد شد. او گفت: هیئت رئیسه مجلس در نامه‌ای به هیئت وزیران از آنها خواسته تا گزارش سالانه عملکرد دولت را ارائه کنند.

علی ربیعی سخنگوی هئیت دولت ایران پیش از این به صورت علنی با الزام دولت به گزارش دهی مخالفت کرده بود.

او ۳۰ تیر الزام دولت به گزارش‌دهی سالانه راخلاف قانون و اصل تفکیک قوا دانست و نوشت: این طرح «نه تنها موجب افزایش نظارت و اصلاح روش‌ها نمی‌شود بلکه دور جدیدی از تزلزل مدیریتی و دخالت‌های فلج‌کننده را به‌دنبال خواهد داشت و زمینه نوعی از روابط غیرمسئولانه و حرکت‌های غیرشفاف را ایجاد خواهد کرد».

این نخستین بار است که مجلس شورای اسلامی از دولت گزارش عملکرد اسناد بالادستی را خواسته است.

با این حال علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی جمعه چهارم مرداد، گزارش دهی هئیت وزیران را «الزامی» دانسته و گفته بود: هیئت رئیسه مجلس در نامه‌ای از هیئت دولت خواسته تا پایان مرداد گزارش عملکرد را برای بررسی ارائه کند.

به گفته او این درخواست براساس آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای دولت ارسال شده است.

هیئت حل اختلاف قوا چه کار می‌کند؟

حالا به گفته لاریجانی، علی خامنه‌ای هیئت حل اختلاف قوا را مسئول بررسی اختلاف‌نظر دولت و مجلس کرده است. اعضای این هئیت را رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌کند.

این هیئت چهار سال قبل در اختلاف نظر مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بر سر تائید صلاحیت مینو خالقی که پس از اعلام نتیجه انتخابات مجلس رد صلاحیت شد، جانب شورای نگهبان را گرفت.

هیئت حل اختلاف قوا سال ۱۳۹۰ به دنبال افزایش اختلاف و تنش میان هیئت دولت وقت به ریاست محمود احمدی‌نژاد و مجلس شورای اسلامی تاسیس شد تا در کنار مجمع تشخیص مصلحت نظام، حل اختلاف میان دستگاه‌های حکومتی را عهده‌دار شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.