ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی دولت ایران میانجیگری وزیر امورخارجه عمان را انکار کرد

سفیر ایران در عمان اما می‌گوید: بن‌علوی با هدف کاهش تنش‌ها و رایزنی برای آزادی نفتکش ایرانی به تهران سفر کرده است.

علی ربیعی سخنگوی هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۶ مرداد گفت: سفر یوسف‌ بن‌علوی عبدالله، وزیر خارجه عمان به تهران به منزله میانجیگری نیست. سفیر ایران در عمان اما هدف از سفر بن‌علوی را «رایزنی برای آزادی نفتکش ایرانی» و «کاهش تنش‌ها» اعلام کرد.

محمدجواد ظریف و یوسف بن‌علوی وزیران امور خارجه ایران و عمان در تهران گفت‌وگو کردند.
محمدجواد ظریف و یوسف بن‌علوی وزیران امور خارجه ایران و عمان در تهران گفت‌وگو کردند.

بن‌علوی شنبه ۵ مرداد در تهران با وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدارها پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران انجام شد و تنها پس از خاتمه آن، ظریف از حضور همتای عمانی خود استقبال کرد.

پیش از سفر بن‌علوی که در طی پنج هفته دو مرتبه به تهران سفر کرده است، منابع خبری از احتمال رایزنی و میانجیگیری او میان ایران و بریتانیا خبر داده بودند.

سخنگوی هیئت دولت ایران، یکشنبه ششم مرداد اما میانجیگیری عمان میان تهران و لندن را رد کرد.

او در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: ایران «از اینکه کشورهایی بخواهند خیرخواهانه دیدگاه‌های خود را در خصوص مسائل منطقه مطرح کنند استقبال می‌کند، ولی این قبیل سفرها به منزله میانجیگری نیست».

ربیعی از لندن خواست نفتکش گریس ۱ که «بی دلیل توقیف شده» را «هرچه زودتر آزاد کند». او ادعای بریتانیا مبنی بر حرکت این نفتکش به سمت سوریه را رد کرد و گفت: آنها اجازه ندارند از ایران بخواهند تضمین کند که مقصد نفتکش گریس ۱ سوریه نخواهد بود.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی در باره وضعیت نفتکش بریتانیایی هم گفته‌های پیشین دیگر مقامات سیاسی و نظامی را تکرار کرد و گفت: «توقیف نفت کش از سوی ایران مبنای حقوقی دارد؛ چرا که نفتکش انگلیسی مرتکب نقض قوانین بین‌المللی شده بود».

تنش میان تهران و لندن پس از توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» شدت بیشتری گرفته است. لندن توقیف این نفتکش را پاسخ ایران به توقیف نفتکش گریس ۱ در جبل‌الطارق می‌داند. مقام‌های سیاسی و نظامی در تهران اما می‌گویند؛ نفتکش بریتانیایی به دلیل برخورد با یک کشتی صیادی متوقف شده است.

محمدرضا نوری شاهرودی سفیر ایران در عمان اما به سایت خبری الف گفت: هدف اصلی از سفر وزیر خارجه عمان، «کاهش تنش‌ها» و «راه‌حلی برای توقیف کشتی‌ ایرانی در جبل‌الطارق بود که رایزنی‌هایی را در این خصوص با مقامات ایرانی انجام داده است».

پیش ازاین منابع خبری هدف سفر بن‌علوی را انتقال پیام لندن و واشنگتن به تهران گزارش کرده بودند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.