ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگیری بیش از ۱۰۰۰ معترض در تظاهرات ضددولتی در مسکو

مخالفان دولت به ردصلاحیت نامزدان اپوزیسیون و فساد معترض‌اند. یک گروه ناظر مستقل (OVD-Info) تعداد دستگیرشدگان را ۱۳۷۳ نفر اعلام کرده است.

در جریان یک تظاهرات گسترده ضددولتی در مسکو، پلیس بیش از ۱۰۰۰ معترض به ردصلاحیت «سیاسی» نامزدهای مخالفان در انتخابات شورای شهر را دستگیر کرد. ماموران پلیس علاوه بر سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرکنندگان، رهبر و  تعدادی از چهره‌های برجسته مخالفان را نیز پیش از شروع تظاهرات بازداشت کرده بودند.

پلیس با مسدود کردن خیابان‌های مرکزی شهر و اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان، با ضربات باتوم و گاز اشک‌آور معترضان را از ساختمان شهرداری بیرون کشید و بازداشت کرد

در آستانه برگزاری انتخابات شورای شهر مسکو در روسیه پلیس این کشور شنبه ۲۷ ژوئیه/۵ مرداد بیش از ۱۰۰۰ نفر از معترضان را دستگیر کرد. این دستگیری‌ها که شامل معترضان و رهبران مخالفان می‌شود، یکی از بزرگترین سرکوب‌های مخالفان دولت در روسیه به‌شمار می‌آید. مخالفانی که به انحصار قدرت سیاسی از سوی ولادیمیرپوتین، رئیس جمهوری و حزب حاکم روسیه معترض‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز تظاهرات روز شنبه در ادامه یک سلسله راهپیمایی‌های اعتراضی و به دعوت الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان و یکی از منتقدان سرسخت ولادیمیر پوتین انجام شد. تظاهرکنندگان به رد صلاحیت نامزدهای مخالفان «به دلایل سیاسی» و منع آن‌ها از شرکت در انتخابات ۸ سپتامبر معترض بودند و علیه پوتین شعارهای «روسیه بدون پوتین» و «پوتین استعفا» سر می‌دادند. آن‌ها از ناتوانی در داشتن کاندیدا در یک انتخابات محلی و فساد در روسیه خشمگین هستند.

طبق گزارش پلیس مسکو بیش از ۳۵۰۰ نفر در این تظاهرات شرکت کرده‌اند که شامل ۷۰۰ خبرنگار و وبلاگ‌نویس که برای شرکت در این تجمع مجوز گرفته بودند، می‌شد. این تظاهرات بدون مجوز دولت برگزار شد و پلیس با مسدود کردن خیابان‌های مرکزی شهر و اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان، با ضربات باتوم و گاز اشک‌آور معترضان را از ساختمان شهرداری بیرون کشید و دستگیر کرد.

به گزارش منابع خبری حداقل دو نفر  از معترضان (یک زن و یک مرد) از ناحیه سر آسیب دیدند. فعالان می‌گویند از زمان شروع اعتراضات ضد کرملین از سال ۲۰۱۱، این بدترین سرکوب معترضان بوده است. مقامات روسیه تعداد دستگیرشدگان را ۱۰۷۴ نفر اعلام کردند در حالی که ناظران می‌گویند ۱۱۲۷ نفر دستگیر شده‌اند. یک گروه ناظر مستقل (OVD-Info)  این تعداد را ۱۳۷۳ نفر اعلام کرده است.

انتخابات ۸ سپتامبر برای تصاحب ۴۵ کرسی شورای شهر مسکو برگزار می‌شود که بودجه پایتخت را در اختیار خود دارد و توسط موافقان حزب حاکم کنترل می‌شود. مقامات حدود ۳۰ نفر (از نامزدان مخالفان دولت) را با اعلام این‌که این افراد موفق به جمع‌آوری امضاهای معتبر نشده‌اند و امضاهای جمع‌آوری شده توسط آن‌ها جعلی‌ست، رد صلاحیت کرده‌اند. با این وجود تا به حال نزدیک به ۲۰۰ نفر که بیشتر آن‌ها از حامیان ولادیمیر پوتین به‌شمار می‌آیند، برای شرکت در انتخابات محلی تایید صلاحیت شده‌اند.

سرگی سوبیانین، شهردار مسکو که به ولادیمیر پوتین نزدیک است این تظاهرات را «تهدیدی برای امنیت» و «تحریک جدی» خوانده و دستور به برقراری نظم داده بود. نیروهای پلیس پیش از شروع تظاهرات برخی از چهره‌های برجسته مخالفان را دستگیر کردند.  الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان چهارشنبه به‌خاطر دادن فراخوان برای تظاهرات روز شنبه، دستگیر و به یک ماه حبس محکوم شد. در صفحه فیسبوک ایلیا یاشین یکی از کاندیداهای رد صلاحیت شده نیز خبر دستگیری او و انتقال به خارج از پایتخت منتشر شد که بر اساس آن ده مامور نقاب‌دار پلیس او را از آپارتمانش در مسکو شب‌هنگام و پیش از شروع تظاهرات با خود برده‌اند. دیمیتری گودکوف و لیوبوف سوبول دیگر فعالان مخالف نیز دستگیر شده‌اند.

ناوالنی و همتایانش در پارلمان کرسی ندارند و در تلویزیون دولتی روسیه ممنوع‌التصویر هستند. نظرسنجی‌های گذشته از محبوبیت این فعال ضدفساد خبر می‌دهند. حامیان او می‌گویند او در انتخابات سال ۲۰۱۳ برای انتخاب شهردار مسکو یک سوم آرا را به‌دست آورد و اگر به او اجازه رقابت برابر داده می‌شد می‌توانست «لحظه‌ای تاریخی را بیافریند».

پوتین همزمان با برگزاری این تظاهرات  سوار بر یک زیر دریایی کوچک به اعماق خلیج فنلاند رفت تا زیردریایی شوروی را که در جنگ جهانی دوم غرق شده بود، از نزدیک ببیند و یک پلاک یادبود را در محل حادثه به یاد قربانیان این زیردریایی نصب کند. او به خبرنگاران گفته بود: «مشکلات زیادی بر روی زمین است و اگر کسی بخواهد از آن‌ها کم کند، باید به عمق دریا برود».

با وجود اینکه محبوبیت پوتین همچنان بالاست و بیش از ۶۰ درصد گزارش می‌شود، نارضایتی مردم از شرایط اقتصادی و کاهش درآمدها این محبوبیت را تحت تاثیر قرار داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.