ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بریتانیا تبادل نفتکش‌های توقیف‌شده را رد کرد

همزمان سپاه پاسداران فیلمی از توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» را منتشر کرد با این مضمون: «در مأموریت من دخالت نکن»

 کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران به بریتانیا پیشنهاد داد دو نفتکش توقیف شده ایرانی و بریتانیایی با یکدیگر مبادله شوند. وزیر خارجه بریتانیا این تقاضا را نپذیرفت.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران گفته است:

«ایران بر اساس قوانین بین‌المللی و تخلفاتی که نفتکش انگلیسی انجام داده بود، این نفتکش را متوقف کرد و اکنون این موضوع مراحل قضایی خود را طی می‌کند. اگر انگلیسی‌ها هر چه زودتر نفتکش ایران را آزاد کنند، ما هم می‌توانیم مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات نفتکش انگلیسی را تسریع کنیم.»

 وزیر خارجه بریتانیا اما این پیشنهاد را رد کرد. راب دوشنبه ۲۹ ژوئیه/۷ مرداد در گفت‌وگو با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی جهانی گفت:

«موضوع، تبادل و معاوضه نیست. بحث معامله پایاپای هم نیست، بلکه موضوع قانون بین‌الملل است و این‌که نظام قانونی بین‌الملل باید رعایت شود و این چیزی است که ما بر آن پافشاری داریم.»

پس از توقیف نفت‌کش «استینا ایمپرو» بریتانیا توسط سپاه پاسداران که به عنوان پاسخ ایران به توقیف نفت‌کش «گریس ۱» در تنگه جبل الطارق درک شد، ایران و بریتانیا یکدیگر را به راهزنی دریایی متهم کرده‌اند. یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در سفرش به تهران حامل پیام بریتانیا و آمریکا درباره تنش خلیج فارس به تهران بود. وزیر خارجه عمان در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ضمن تاکید بر لزوم بهره‌گیری از تجربیات گذشته برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه و پرهیز از اقداماتی که به توسعه بی‌ثباتی و ناامنی دامن می‌زند، بر خاتمه استفاده از ابزارهای نظامی برای رفع اختلافات سیاسی تاکید کرد. یوسف بن علوی در این دیدار گفت:

«همه کشورها باید مقررات ایمنی را به ویژه در منطقه تنگه هرمز رعایت و از اقداماتی که موجب ایجاد و تسری بحران یا تحمیل هزینه‌های غیرضروری به تجارت خود و دیگران می‌شود، اجتناب کنند.»

سرگئی ریابکوف نماینده ارشد روسیه در کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که در نشست روز یکشنبه ۲۸ ژوئیه/ ۶ مرداد اعضای کمیسیون مشترک برجام در وین، درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق نیز بحث و گفت‌وگو شد اما ایران و بریتانیا به درک مشترکی در این زمینه نرسیدند.

راب مک ایر، سفیر بریتانیا در تهران با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد: «آرام کردن سطح تنش‌ها همچنان در اولویت اول سفارت و بریتانیا باقی می‌ماند.»

همزمان با این تحولات خبرگزاری تسنیم دوشنبه ۷ مرداد فیلمی از اخطار شناور نیروی دریایی سپاه به ناو بریتانیا را منتشر کرده است با این مضمون: «به تو دستور می‌دهم در مأموریت من دخالت نکن»

— خبرگزاری ایسنا (@isna_farsi) July 29, 2019

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.