ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو انصرافی شورای نگهبان به خامنه‌ای نامه اعتراضی نوشت

علی غلامی، نامزد عضویت در شورای نگهبان گفته بود تحت فشار یکی از اعضای حقوقدان شورا مجبور به انصراف شده. او نسبت به این موضوع به خامنه‌ای و رؤسای قوای مقننه و قضائیه شکایت برده است.

ماجرای انصراف علی غلامی از عضویت در شورای نگهبان در میان محافل حکومتی ایران حاشیه‌ساز شده است. یک نماینده مجلس انصراف او را عجیب خواند و گفت غلامی که اعلام کرده تحت فشار یکی از اعضای حقوقدان شورا مجبور به انصراف شده است، در این‌باره به علی خامنه‌ای و رؤسای قوای مقننه و قضائیه نامه نوشته است.

عکس از آرشیو

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با روزنامه «ایران»، از نامه‌نگاری اعتراضی علی غلامی، نامزد عضویت در شورای نگهبان با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و رؤسای قوای مقننه و قضائیه درباره راه نیافتنش به شورای نگهبان خبر داد.

انتخاب سه عضو حقوقدان شورای نگهبان ۲۵ تیر در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار داشت. در این گزینش، محمد دهقان با ۲۲۳ رأی، محمدحسین صادقی مقدم با ۱۸۱ رأی به‌همراه هادی طحان نظیف با ۱۵۶ رأی به شورای نگهبان راه یافتند.

یک هفته قبل از آن در تاریخ ۱۹تیر ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه طی نامه‌ای علی غلامی، هادی طحان نظیف، محمد دهقان و محمد حسن صادقی مقدم را به‌عنوان پنج گزینه حقوقدان شورای نگهبان به مجلس معرفی کرد. علی غلامی اما صبح روز گزینش از جمع کاندیداها انصراف داد.

فقهای شورای نگهبان توسط رهبر جمهوری اسلامی منصوب و حقوقدانان این شورا توسط رئیس‌ قوه قضائیه انتخاب و به مجلس معرفی می‌شوند.

انصراف غلامی در هفته‌های اخیر به موضوع چالش‌برانگیزی تبدیل شد. علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود که انصراف علی غلامی با فشار یکی از اعضای شورای نگهبان بوده است. محمود صادقی نیز این سخن را تأیید کرده و گفته است: «این برای ما عجیب بود و پیگیری کردیم و آقای غلامی هم به صراحت گفت که تحت فشار یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان مجبور به این کار شده بود.»

صادقی گفت درباره ماجرای انصراف غلامی دو پیشنهاد به مجلس داده است، یکی پیگیری این انصراف و دیگری طرحی که برای اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس جهت الزام رئیس قوه قضائیه به معرفی ۶ حقوقدان به‌عنوان نامزد برای انتخابات حقوقدانان شورای نگهبان است که ۴۱ نفر از نمایندگان آن را امضا کرده‌اند.

پیش از این گفته شده بود که علی غلامی براساس یک «قرعه‌کشی» از انتخابات کنار گذاشته شد. محمود صادقی درباره ماجرای «قرعه‌کشی» توضیح داد که علی غلامی گفته است «من را در شرایط مخمصه‌ای قرار دادند که مانند فردی که تصادف کرده و سرش گیج می‌رود، نفهمیدم چه اتفاقی رخ داد». به‌گفته صادقی، غلامی را «خارج از صحن فراخوانده و گفته بودند باید قرعه‌کشی کنیم. ایشان می‌گوید من متوجه اتفاقی که می‌افتاد، نشدم تا این‌که مواجه شدم با این‌که از تریبون انصراف مرا اعلام کردند».

محمود صادقی گفت: «هنوز هم برای ما مبهم است که آیا اصلاً ایشان خودش به تریبون مجلس اعلام انصراف کرد یا خیر؟ چون آقای لاریجانی (رئیس مجلس) هم خودش اعلام کرد که انصراف ایشان کتبی نبود و با رئیس قوه قضائیه هم هماهنگ نشده بود.»

صادقی گفته است همان عضو شورای نگهبان که به غلامی فشار آورده در جریان انصراف به او گفته بود که «اسلام و مسلمین به خطر می‌افتند».

صادقی افزود: «تلقی خود آقای غلامی اما این بود که با دیدگاه ایشان مشکل داشتند چون آقای غلامی در جلساتی که برگزار می‌شد بر این مسئله تأکید داشت که در مسئله بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اصل بر برائت است و این کاملاً متفاوت از نظر غالب در شورای نگهبان است. غلامی خودش تا جایی که اطلاع داریم این مسئله را پیگیری کرده است و حتی گفت که به‌جز رؤسای دو قوه مقننه و قضائیه، این موضوع را کتباً از طریق نامه با رهبری مطرح و اعتراض خودم را به ایشان اعلام کردم.»

محمود صادقی، پیش از این با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرده بود که در فهرست پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای شورای نگهبان یک رویکرد سیاسی خاص مشاهده می‌شود.

محمد دهقان، نماینده تندروی اصولگرا و نزدیک به «جبهه پایداری» است؛ عبدالحمید مرتضوی بریجانی رئیس شعبه ۱۹ دیوان عالی کشور، هادی طحان‌نظیف، معاون آموزشی رئیس دانشکده حقوق امام صادق و دبیر جلسات شورای نگهبان (هر دو نزدیک به عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورا) و محمدحسن صادقی‌مقدم هم از افراد بسیار نزدیک به رئیسی است. او بین سال‌های ۶۴ تا ۶۶ در دادستانی انقلاب اسلامی مرکز تحت نظر رئیسی که معاونت «گروهکی » دادستان انقلاب اسلامی مرکز را به عهده داشت مشغول فعالیت بود و برخی او را  «بازجو» و «شکنجه‌گر» سابق می‌خوانند. صادقی مقدم همچنین معاون رئیسی در دوره ریاست او بر سازمان بازرسی کل کشور بوده و در حال حاضر نیز مشاور احمد جنتی است.

پیش از این سام سوادکوهی که شش سال عضو حقوقدان شورای نگهبان بود اما به فهرست ابراهیم رئیسی راه پیدا نکرد، در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی از اعمال سلیقه احمد جنتی خبر داده بود.

اسفندماه سال جاری انتخابات مجلس یازدهم برگزار می‌شود و موضوع رد صلاحیت نامزدهای شرکت در این انتخابات در شورای نگهبان، از هم‌اکنون به دغدغه جناح‌های درون حکومت تبدیل شده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ۲۲ تیرماه در نشست خبری خود در پاسخ به سئوالی درباره لابی‌گری اصلاح‌طلبان در مورد بررسی صلاحیت‌ها، از موضع همیشگی شورای نگهبان دفاع کرد و گفت: «معیار شورای نگهبان اجرای مرّ قانون است، این شورا برای ورود کسی تضمین نمی‌دهد و نه برای کسی فرش قرمز می‌اندازد؛ ملاک شورای نگهبان برای تأیید یا رد صلاحیت‌ها قانون است.»

پس از این سخنان، محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: «کدخدایی آب پاکی را روی دست اصلاح‌طلبان ریخت و گفت ما منتظر کسی نیستیم، این حرف خیلی غیرمنتظره بود.»

کدخدایی روز شنبه گذشته نیز در توئیتر خود تلویحاً پیامی خطاب به اصلاح‌طلبان منتشر کرد و نوشت: «تنها راهکار برای برگزاری انتخابات سالم و با مشارکت فراگیر، تبعیت از قانون است، نه فرافکنی و باج‌گیری با اتهام زدن به نهاد‌های قانون اساسی.»

— عباسعلی کدخدایی (@Kadkhodaee_ir) 27. Juli 2019

بهزاد نبوی، نماینده مجلس ششم و از چهره‌های اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرآنلاین به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان واکنش نشان داده و گفته است: «آقای کدخدایی اشتباه می‌کند، این دوره باید فرش قرمز پهن کند، چون در این دوره انتخابات پرشور، برای حفظ امنیت ملی ضروری است.»

با این حال نبوی افزود مبنای کار اصلاح‌طلبان نباید ردصلاحیت‌ها باشد: «طرف مقابل از خدا می‌خواهد که ما در انتخابات شرکت نکنیم؛ حالا بگوییم که ما به این شرط در انتخابات شرکت می‌کنیم که چنین یا چنان شود، قطعاً نمی‌پذیرد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.