ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«همکاری با دول متخاصم» از طریق ارسال فیلم به کمپین‌های ضدحجاب

دو مقام ایرانی زنان را تهدید کرده‌اند که ارتباط با مسیح علینژاد و ارسال فیلم و عکس کشف حجابشان برای او، می‌تواند به ۱۰ سال حبس ختم شود.

چنگ و دندان نشان دادن حکومت ایران با زنان معترض به حجاب اجباری، از طریق تهدید آنها به مجازات‌های سنگین ادامه دارد. در روزهای اخیر در مقام ایرانی زنان را تهدید کرده‌اند که ارتباط آنها با مسیح علینژاد و ارسال فیلم و عکس کشف حجابشان برای او، می‌تواند به ۱۰ سال حبس برای آنها ختم شود.

غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران گفته: «با توجه به قرارداد همکاری علی‌نژاد با آمریکایی‌ها کسانی که از خودشان یا دیگران فیلم در رابطه با کشف حجاب بگیرند و به این فرد ارسال کنند، مشمول ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی خواهند بود و بین یک تا ۱۰ سال حبس برای‌شان در نظر گرفته می‌شود.»

ماده ۵۰۸ قانون تعزیرات ایران می‌گوید: «هر کس یا گروهی با دول خارجی متخاصم به هر نحو علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، در صورتی که محارب شناخته نشود به یک تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌گردد.»

مسیح علینژاد چند سال است که با کمپین‌های خود در حمایت از زنان معترض ایرانی به حجاب اجباری، جمهوری اسلامی را به چالش کشیده است. کمپین‌های آزادی‌های یواشکی و چهارشنبه‌های سفید، در حالی با استقبال زنان معترض روبه‌رو بود‌ه‌اند که حکومت با تمام ابزارهای خود به مقابله با آنها برخاسته و از سرکوب گرفته تا اجرای طرح‌های متقابل مانند چهارشنبه‌های طلایی، در مقابل آنها عقب ننشسته است. تعداد زیادی از زنانی که برای کمپین چهارشنبه‌های سفید فیلم و عکس فرستاده‌اند، دستگیر شده‌اند. اظهارات تهدید آمیز مقامات ایران برای در جهت بالا بردن هزینه‌های اعتراضات مدنی و عقب کشاندن زنان از عرصه مبارزات مدنی است.

مسیح علینژاد در واکنش به گفته‌های رئیس دادگاه انقلاب گفته او خبرنگار آزاد است و در استخدام هیچ رسانه یا دولتی نیست.

غضنفرآبادی رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران گفته: «براساس آن چیزی که من از متن قانون احصا کرده‌ام در سه مورد فیلم‌برداری جرم است.»

او در عین حال تاکید کرده که موضوع تنها حجاب نیست و هر فیلمی که علیه نظام جمهوری اسلامی باشد و برای او ارسال شود، مشمول این ماده خواهد بود.

پیش از عضنفرآبادی، جلیل محبی، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور در توئیتر خطاب به مسیح علینژاد نوشت: «شما از کشور متخاصم با ایران حقوق دریافت می‌کنید پس همکار آنها هستید و مطابق قانون همکاری با شما جرم است و دادگاه انقلاب مانند قبل همکاران شما را محکوم می‌کند. مجددا عرض می‌کنم هموطنان بنده را ترغیب به جرم همکاری با بیگانه نکرده و برایشان مشکل قضایی ایجاد نکنید.»

مسیح علینژاد می‌گوید خبرنگار آزاد است و در استخدام هیچ رسانه یا دولتی نیست

یکی از کمپین‌هایی که با استقبال شهروندان ایرانی روبه‌رو شده، کمپین «دوربین ما، اسلحه ما»ست که در آن، زنان از کسانی که در پوشش آنها مداحله می‌کنند یا آنها را به این بهانه مورد خشونت قرار می‌دهند فیلمبرداری می‌کنند و آن فیلم را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. علاوه بر معترضان به حجاب اجباری، شهروندان در سایر موارد نقض حقوق شهروندی هم از این شیوه استفاده می‌کنند. هرچند برخی منتقدان می‌گویند که این کمپین به تقابل مردم با مردم و تشدید خشونت منجر می‌شود، گروه موافق معتقدند که این شیوه، شیوه‌ای مسالمت‌آمیر، برای نشان دادن خشونتی است که شهروندان به ویژه زنان با آن روبه‌رو هستند.

اظهار نظر مجبی مربوط به انتشار فیلمی از سوی دختران معترض به حجاب اجباری از یک «آمر به معروف» در متروی صادقیه تهران است. فردی به نام صادق بیطرفان که به این دخترها تذکر داده، مدعی شده پس از انتشار فیلم تذکر به این دخترها تهدید شده است.

ستاد امر به معروف، ارسال فیلم آمر به معروف را جرم دانسته و گفته بود که به بیطرفان وکیل معرفی می‌کند و در تنظیم شکایت‌نامه و پیگیری‌های دیگر از او حمایت خواهد کرد. صادق بیطرفان گفته قصد شکایت از مسیح علی‌نژاد به اینترپل را دارد و برای این کار حاضر است به اروپا برود.

مسیح علی‌نژاد هم در فیسبوک خود نوشته از هر فرصتی برای معرفی «آپارتاید جنسی در جمهوری اسلامی» در دادگاه‌های بین‌المللی استقبال می‌کند. او گفته حرف‌های دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر «مصداق بارز ایجاد رعب و وحشت و نیز جرم‌انگاری جمع آوری اسناد و مدارک نقض حقوق بشر از سوی قربانیان ‌آن» است. او خطاب به جلیل محبی نوشته: «من باید از شما به جرم آزار شهروندان و تحمیل حجاب اسلامی به آنها شکایت‌نامه تنظیم کنم تا نام شما در لیست ناقضان حقوق بشر قرار گیرد. یاد بگیرید کسی حق ندارد در خیابان مزاحم دیگران شود.»

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اما در توئیت دیگری با عنوان «نکته به هموطنان عزیز» نوشته: «مراقب باشید عده‌ای شما را از تهیه فیلم ‌و هر نوع سند دیگر برای ارائه به قوه‌قضاییه در جهت مبارزه با فساد به ویژه فساد مسئولان منع نکنند. گرفتن فیلم برای ارسال به دشمن جرم است نه کمک به اجرای قانون و مبارزه با فساد. در آینده نزدیک از قوه قضاییه خبرهای خوبی می‌شنوید.»

ماه‌های آغازین سال جدید خورشیدی، عرصه تشدید برخوردها با زنان معترض به حجاب اجباری و حتی تهدید آنها بوده است. به دنبال خشونت‌های گشت ارشاد در خیابان، توقیف خودروها و ارسال پیامک کشف حجاب به شهروندان، بازداشت زنان معترض به حجاب اجباری و اعضای کمپین چهارشنبه‌های سفید، همین چند روز پیش بود که حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد اقدامات سلبی در زمینه عفاف و جاب افزایش یافته و در چند ماهه سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است. او نه تنها وعده داده که برخوردها به خودروها خلاصه نمی‌شود و به سراغ صاحبان اماکن و مشاغل خواهد دفت، گفته که مرجله آخر معابر ایت که بسیار سخت است. شاهدی بر مدعای او هم اینکه نه تنها از مامورانی که دختر نوجوانی را در شرق تهران کتک زده بودند تقدیر کرده، که کارمند زنی را که سال گذشته با چند زن دیگر درگیر شده بود، از حالت قراردادی به رسمی تبدیل کرده است: نمادی از خشونتی که روز به روز عینی‌تر می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.