ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله به ندا ناجی، عاطفه رنگریز و سپیده قلیان در زندان قرچک

عدم تفکیک زندانیان سیاسی و عادی ترفند نه چندان تازه‌ای برای اذیت و آزار فعالان زندانی است. قوه قضائیه اما مسئولیت نمی‌پذیرد.

یک زندانی در کریدور زندان قرچک ورامین به ندا ناجی، عاطفه رنگریز و سپیده قلیان، از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر حمله کرد. جمال عاملی، همسر ندا ناجی ضمن اعلام این خبر در پیامی در توییتر نوشت که ظاهراً زندانی مهاجم از بیمارستان روانی امین‌آباد ورامین به زندان قرچک منتقل شده و در حال حاضر در بند شش نگهداری می‌شود.

ورودی سالن ملاقات زندان قرچک (عکس: توییتر جمال عاملی)

این نخستین بار نیست که به دلیل عدم تفکیک زندانیان بر اساس جرمی که به ارتکاب آن متهم شده‌اند، بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر از زندانیان عادی در قرچک ورامین کتک می‌خورند و آزار می‌بینند. اواسط تیر سال جاری نیز یک زندانی عادی به ندا ناجی حمله کرده بود. شدت ضربات به حدی بود که او تا مدتی تار می‌دید. پیش از آن هم یکی از پرسنل زندان، ناجی صرفاً به این دلیل که چادر به سر نکرده بود کتک زد. اکنون کمتر از یک ماه بعد از آن حادثه، جواد عاملی همسر این فعال مدنی زندانی با انتشار پیام‌هایی در توییتر خبر داد که مجدداً ندا ناجی و دو فعال مدنی دیگر بازداشتی (سپیده قلیان و عاطفه رنگریز) در معرض اذیت و آزار یک زندانی عادی قرار گرفته‌اند. عاملی نوشت:

«هر اتفاقی برای عزیزان ما در زندان قرچک بیفتد مسئولیت مستقیمش با مسئولین قوه قضاییه از بازپرس شعبه ۷ که دستور انتقالشان را به قرچک داده تا دادستان تهران تا بالاترین مقام قضایی کشور خواهد بود که عامدانه قانون تفکیک جرائم را زیر پا گذاشته و آن را اجرا نمی‌کنند.»

بر اساس گفته‌های عاملی، ندا ناجی در نامه‌ای به مدیر زندان قرچک رسماً به سازمان زندان‌ها و عدم اجرای قانون تفکیک جرایم اعتراض کرده است. این فعال مدنی اعلام کرده که تا وقتی قانون تفکیک جرایم اجرا نشود در «اعتصاب ملاقات» خواهد بود.

— جمال عاملی (@jamal_ameli) July 30, 2019

علیرضا شیرمحمدعلی که به اتهام‌هایی مثل تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به هشت سال جبس تعزیری محکوم شده بود، ۲۰ خرداد سال جاری در زندان فشافویه به دست دو زندانی بزهکار به قتل رسید. در جریان رسیدگی به این پرونده اما مسئولان دستگاه قضایی، رئیس زندان تهران بزرگ، افسر نگهبان شیفت شب، مسئول شب و مدیرکل زندان‌ها را پاسخگو نکردند و صرفاً به صدور حکم اعدام برای دو زندانی بزهکار بسنده کردند. مهناز کدخدایی سراب، مادر شیرمحمدعلی گفته بود:

«من خواهان مجازات تمام عاملان قتل فرزندم هستم. این مسئولان حتی یک ساعت هم نمی‌توانند خلع لباس شوند و در محلی که پسر من زندانی بود در کنار قاتلان دوام بیاورند.»

مرضیه امیری، آنیشا اسداللهی، ندا ناجی و عاطفه رنگریز، در روز جهانی کارگر بازداشت شدند. سپیده قلیان هم همراه با اسماعیل بخشی در جریان اعتراضات نیشکر هفت‌تپه بازداشت شد. فضای ملتهب زندان قرجک ورامین، نبود کولر و قطعی مکرر آب در قرچک ورامین تحمل دوران حبس را دشوارتر کرده است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر از قوه قضائیه ایران خواسته بود این چهار زن را فورا آزاد کند.

امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی‌فر و ساناز ساناز الله‌یاری سه عضو هیت تحریریه نشریه گام نیز به دلیل پوشش خبری اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز از آذر و دی سال گذشته در زندان نگهداری می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهادر

    تکلیف رئیسی روشن است. این فرد جنایتکار برای همه مردم ایران و حتی جهان فردی شناخته شده در جنایت و کشتار است. اما مسئول مستقیم چنین جنایاتی در زندانها، و کشته شدن و آسیب دیدن کسانی که مردم آنها را دوست دارند و از خود می دانند، بعهده شخص خامنه‌ای است. آرزوی ما مردم ایران، کشاندن این جنایتکاران به دادگاهی مردمی است، تا به سزای اعمالشان برسند. نفرین و صد نفرین به حاکمان کثیف جمهوری اسلامی و وابستگانشان.