ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل ناتو: از ما درخواست نشده در تنگه هرمز حضور داشته باشیم

در همان حال وزیر دفاع آلمان اعلام کرد با در نظر داشتن برجام، مذاکرات فشرده‌ای با بریتانیا و فرانسه برای حضور نظامی در خلیج فارس در جریان است.

ینس استولنتبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سفرش به برلین اعلام کرد که از ناتو درخواست نشده در عملیات نظامی برای تأمین امنیت تنگه هرمز شرکت کند. در همان حال آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر، وزیر دفاع آلمان گفت این کشور هنوز درباره پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا و بریتانیا در خلیج فارس به تصمیم نرسیده است.

چهارشنبه ۳۱ ژوئیه/۹ مرداد:ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر، وزیر دفاع آلمان در برلین

سفارت آمریکا در برلین روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که واشنگتن رسماً از آلمان، فرانسه و بریتانیا درخواست کرده است به ائتلاف دریایی برای تضمین امنیت تنگه هرمز و مقابله با رفتارهای تهاجمی ایران ملحق شوند. وزارت خارجه آلمان بلافاصله پاسخ داد که حضور نظامی آلمان در خلیج فارس فعلاً محتمل نیست. اولاف شولتس، معاون صدر اعظم آلمان نیز چهارشنبه رسماً و با صراحت اعلام کرد که دولت این کشور قصد ندارد در ائتلاف دریایی آمریکا و بریتانیا شرکت کند. وزیر دفاع آلمان اما در حاشیه نشست خبری مشترکش با دبیرکل ناتو در برلین در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این کشور هنوز درباره حضور در ائتلاف دریایی برای تأمین امنیت ناوبری در تنگه هرمز به تصمیم نرسیده است. به گزارش خبرگزاری آلمان آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر گفت:

«ما در حال حاضر در مذاکرات فشرده با بریتانیا و فرانسه درخواست آمریکا [برای حضور نظامی در تنگه هرمز] را بررسی می‌کنیم.»

کارن باوئر اما در همان حال با اشاره به توافق هسته‌ای با ایران گفت، برخلاف آمریکا، المان و فرانسه خواهان حفظ برجام‌اند:

«ما می‌خواهیم هرآنچه می‌توانیم برای زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای انجام دهیم. در فرآیند تصمیم‌گیری [درباره حضور نظامی در تنگه هرمز] این واقعیت که اروپا با آمریکا درباره برجام هم‌نظر نیست، قطعاً لحاظ می‌شود.»

ینس استولنتبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز اعلام کرد که هنوز آمریکا یا بریتانیا از ناتو درخواست نکرده‌اند که در عملیات نظامی برای تأمین امنیت تنگه هرمز شرکت کند.

همزمان با سفر دبیرکل ناتو به برلین، وزارت دفاع بریتانیا و یک سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کردند چهارشنبه ۹ مرداد / ۳۱ ژوئیه نمایندگان نظامی آمریکا و بریتانیا برای طراحی عملیات سنتینل در بحرین، پشت درهای بسته تشکیل جلسه داده‌اند. هنوز خبری از آنچه که در این نشست گفته شده، در رسانه‌ها بازتاب نیافته است.

نخستین بار پنجشنبه ۲۵ ژوئیه/ ۳ مرداد نمایندگان نظامی آمریکا، بریتانیا و برخی کشورهای دیگر در ستاد سنتکام  واقع در «تامپا» در ایالت فلوریدای آمریکا جلسه ویژه‌ای برای ایجاد یک ائتلاف دریایی تشکیل دادند. بریتانیا در این جلسه رسماً اعلام کرد که قصد دارد در تشکیل ائتلاف دریایی از اروپا فاصله بگیرد و با آمریکا هم‌پیمان باشد.

پس از توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» بریتانیا توسط نیروهای سپاه پاسداران که به عنوان پاسخ به توقیف نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران در تنگه جبل‌الطارق درک شد، تنش ایران و بریتانیا در خلیج فارس بالا گرفت.

ویلیام کینگ، فرمانده ناو «مونتروز» بریتانیا چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه بی بی سی جهانی گفت که در ۲۷ روز گذشته ۸۵ بار با نیروهای ایرانی وارد «کنش نظامی» شده که به تبادل هشدارهایی انجامیده و خاتمه یافته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.