ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معافیت‌های تحریم هسته‌ای ایران تمدید شد

بهای آن اما تحریم ظریف بود. جلوه‌ای از درگیری‌های جناحی در کاخ سفید. مذاکره یا جنگ؟ چین و روسیه می‌توانند فعلا به همکاری هسته‌ای خود با ایران ادامه دهند.

مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا معافیت‌های مرتبط با همکاری‌های هسته‌ای با ایران را تمدید می‌کند. این معافیت‌ها در ذیل توافق هسته‌ای به روسیه و چین اجازه می‌‌دهد با برنامه هسته‌ای ایران همکاری کنند.

پمپئو، ترامپ، بولتون (عکس: آرشیو)

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا  بامداد پنج‌شنبه یکم اوت/ ۱۰ مرداد (به وقت تهران) در گفت‌وگو با فاکس بیزنیس اعلام کرد که دولت ترامپ سرانجام درباره تمدید معافیت‌های تحریم هسته‌ای ایران به تصمیم رسید. این معافیت‌ها که تا پیش از این هر ۱۸۰ روز یک بار تمدید می‌شدند، به مدت ۹۰ روز تمدید شدند. بولتون گفت:

 «فکر می‌کنم مسئله این است که ما فعالیت هسته‌ای آن‌ها را بسیار بسیار به دقت زیر نظر داریم. این هم یک تمدید کوتاه ۹۰ روزه است.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مه/ اردیبهشت گذشته معافیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را برای یک دوره ۹۰ روزه تمدید کرده بود. این معافیت‌ها به ایران اجازه می‌دهد با کشورهایی که به برجام پایبندند در سایت‌های هسته‌ای فردو، اراک و نیروگاه اتمی بوشهر همکاری کند. شرکت روس اتم احداث نیروگاه شماره ۲ بوشهر را اواسط مرداد آغاز می‌کند. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هفته گذشته اعلام کرد که بازسازی نیروگاه اراک با همکاری چین و بریتانیا نیز به خوبی پیش می‌رود. کشورهای اروپایی از جمله جمهوری چک نیز طرح‌هایی برای تغییر کاربری فردو تدوین کرده‌اند.

دولت کنونی آمریکا سه ماه قبل برخی از معافیت‌ها ذیل برجام، از جمله معافیت از تحریم خرید آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین از ایران را لغو کرد. در پاسخ، ایران اعلام کرد به سقف‌های تعیین‌شده در برجام برای ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین پایبند نمی‌ماند.

سه‌شنبه گذشته «واشنگتن پست» به نقل از چند مقام آمریکایی گزارش داده بود که هفته گذشته در دفتر کار ترامپ موضوع تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران به بحث گذاشته شد. بولتون و پمپئو با تمدید معافیت‌ها مخالف بودند اما استیو منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اصرار بر تمدید معافیت‌ها داشت با این استدلال که در غیر این‌صورت آمریکا می‌بایست روسیه و چین را به خاطر همکاری هسته‌ای با ایران تحریم کند. همزمان با اعلام تمدید معافیت‌های تحریم هسته‌ای ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران را تحت تحریم‌های خود قرار داد. وندی شرمن،  معاون سیاسی پیشین وزارت خارجه آمریکا تحریم ظریف و تمدید معافیت‌های تحریم هسته‌ای ایران را به هم مرتبط دانست. بر این اساس:

«تحریم ظریف بهای تمدید معافیت‌ها است. ظاهراً جدال جناحی در کاخ سفید بر سر جنگ یا مذاکره ادامه دارد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.