ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش روحانی به تحریم آمریکا علیه ظریف

روحانی گفت آمریکا از یک سو خواهان مذاکره است و از سوی دیگر وزیر خارجه را در رأس وزارتی که باید مذاکرات را پیش ببرد، تحریم می‌کند. او گفت آمریکا از مصاحبه ظریف می‌ترسد.

در پی تحریم وزیر خارجه ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، حسن روحانی ظریف را «عالم مقتدری» نامید که «لرزه بر کاخ قدرت» آمریکا انداخته است. او گفت آمریکا از یک سو خواهان مذاکره است و از سوی دیگر وزیر خارجه را در رأس وزارتی که باید مذاکرات را پیش ببرد، تحریم می‌کند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران - پنج‌شنبه ۱۰ مرداد در آذربایجان شرقی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، پنج‌شنبه ۱۰ مرداد در سفر خود به آذربایجان شرقی درباره تحریم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از سوی آمریکا واکنش نشان داد و گفت: «هر روز ادعا می‌کنند که با ایران مذاکره بدون پیش‌شرط می‌کنیم و در هر لحظه برای مذاکره آماده‌ایم و بعد وزیر خارجه آن کشور را تحریم می‌کنند و البته قبل آن غلط بزرگتری کرده و رهبر را تحریم کردند.»

روحانی تأکید کرد که «راه مذاکره وزارت امور خارجه و در رأس آن وزیر امور خارجه است».

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه ۹ مرداد / ۳۱ ژوئیه اعلام کرد که محمدجواد ظریف در فهرست تحریمی‌های آمریکا قرار گرفته است. دلیل تحریم شدن ظریف این ذکر شد که او زیر فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کند. خامنه‌ای خود پیشتر از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته بود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش برده شود در پاسخ به این پرسش واشنگتن پست که آیا تحریم کردن بالاترین مقام دیپلماتیک ایران توانایی آمریکا برای مذاکره با ایران را محدود خواهد کرد یا نه گفت: «اگر با ایران ارتباط رسمی داشته باشیم، می‌خواهیم با کسی ارتباط برقرار کنیم که تصمیم‌گیرنده اصلی است.» او گفت ظریف انتخاب دونالد ترامپ برای ارتباط‌گیری با ایران نیست.

حسن روحانی با اشاره به سفر اخیر ظریف به نیویورک و مصاحبه‌های او در آمریکا گفت: «دولتی که معتقد بر ابرقدرتی خود است (آمریکا) از مصاحبه وزیر امور خارجه می‌ترسد و از منطق یک دانشمند فداکار و آگاه می‌ترسد. ظریف یک مصاحبه در نیویورک می‌کند و این‌ها با هراس مدعی می‌شوند که وزیر امور خارجه افکار را منحرف کرده و ادعاهای غیرقابل وقعی بیان می‌کنند در حالی که خودشان این میزان ادعای دموکراسی و آزادی دارند ولی از منطق یک عالم مقتدر ایرانی، کاخ قدرتشان به لرزه در آمده است.»

ظریف ۲۵ تیر / ۱۶ ژوئیه در نیویورک اعلام کرد که به دلیل محدودیت‌های ویزایی که دولت آمریکا برای او صادر کرده فقط به سه ساختمان می‌تواند وارد شود.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای ظریف را مجری دستورات شخص خامنه‌ای و سخنگوی حکومت ایران در جهان خواند و گفت او با استفاده از رسانه‌های آزاد در غرب «تبلیغات سیاسی» رژیم ایران را نشر می‌دهد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا ظریف به سپاه قدس هم ارتباط داده شد و گفته شد که او با نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران هماهنگ عمل می‌کند. سپاه قدس تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

پس از انتشار بیانیه خزانه‌داری آمریکا، محمدجواد ظریف در واکنش به تحریم خود از سوی آمریکا در توئیتر نوشت: «ایالات متحده می‌گوید مرا به‌عنوان "سخنگوی اصلی ایران در سرتاسر جهان" تحریم کرده است. واقعیت اینقدر دردناک است؟ این تحریم بر من یا خانواده من هیچ اثری ندارد، چراکه من خارج از ایران، هیچ دارایی یا منافعی ندارم. متشکرم که مرا چنین تهدید بزرگی برای اهدافتان می‌پندارید.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا ۳ تیر / ۲۴ ژوئن گفته بود که این کشور جواد ظریف را در فهرست تحریمی‌ها قرار خواهد داد اما بعد خبرگزاری رویترز به‌نقل از دو منبع آگاه نوشت که آمریکا فعلاً ظریف را تحریم نمی‌کند و این نشانه آن است که شاید واشنگتن در را به روی دیپلماسی نمی‌بندد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    حسن روحانی : اینها " از منطق عالم مقتدر ایرانی، کاخ قدرتشان به لرزه در آمده است.» آی خند ید یم. آقای ظریف شما نه عالم مقتدر ایرانی هستید نه تهدید بزرگی برای اهداف کشور آمریکا. شما ملیجک رهبر ایران و مهره ای هستید برای اعمال کارهای کثیف وپنهانی و بقای بیشتر این رژیم ضد ایرانی. طبق اطلاعیه ای که صادر شده ، دلایل تحریم شما از این قرار است : مستقیم یا غیرمستقیم برای آیت‌‌الله‌ خامنه‌ای یا به نمایندگی از ایشان کار می‌کنید هم‌راه‌ با وزارت‌خانه‌اش، با نیروی‌ قدس‌ سپاه همکاری دارید در انتخابات برخی کشورها دخالت کرده اید، برای آزاد کردن دو عضو سپاه ‌قدس، به مقام‌های قضایی یک کشور پیشنهاد رشوه داده اید.