ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اروپا: به همکاری با ظریف ادامه می‌دهیم

سخنگوی موگرینی بر اهمیت حفظ کانال‌های دیپلماتیک تأکید کرد. بر اساس حقوق بین‌الملل عمومی، آمریکا می‌تواند از حضور ظریف در مجمع عمومی سازمان ملل جلوگیری کند.

اتحادیه اروپا با اظهار تاسف از تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم علیه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد به همکاری با او ادامه خواهد داد. همزمان سپاه پاسداران نیز علیرغم اختلاف با دولت تحریم محمدجواد ظریف را محکوم کرد.

اتحادیه اروپا به همکاری با ظریف ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اتحادیه اروپا پنج‌شنبه یکم اوت/۱۰ مرداد اعلام کرد از تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم علیه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران متأسف است و به همکاری با او ادامه خواهد داد. کارلوس مارتین روییزدگوردخوئلا، یکی از سخنگویان فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:

«از این تصمیم متأسفیم. از جانب ما، به‌دلیل اهمیت حفظ کانال‌های دیپلماتیک همکاری با آقای ظریف به‌عنوان ارشدترین دیپلمات ایران ادامه پیدا خواهد کرد.»

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه ۹ مرداد / ۳۱ ژوئیه اعلام کرد که محمدجواد ظریف را در فهرست تحریمی‌های آمریکا قرار گرفته و از این‌پس دارایی‌های او و بستگانش در آمریکا و رفت و آمدش به این کشور تحت کنترل دولت آمریکا خواهد بود. دلیل تحریم شدن ظریف، فعالیت او تحت فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اعلام شده است. خامنه‌ای خود پیشتر از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته بود.

 مسئله تحریم‌های آمریکا با فشارهای داخلی علیه ظریف همزمان شده است. پخش مجموعه تلویزیونی «گاندو» از سیمای جمهوری اسلامی که وزارت خارجه ایران و محمد جواد ظریف را به عنوان یک مجموعه منفعل، نفوذپذیر و غرب‌زده نشان داد، به اختلافات دولت با سپاه پاسداران دامن زد.

 حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن در واکنش به تحریم ظریف، در حساب اینستاگرام خود نوشت:

«آمریکایی‌ها بعد از واکنش تند جهانی در مقطع اولی که می‌خواستند علیه دکتر ظریف تحریم اعلام کنند از موضع خود عقب نشینی کرده بودند. امیدوار باشیم اهانت‌های سریال گاندو آمریکایی‌ها را درباره وزیر امور خارجه به اشتباه نینداخته باشد.»

سپاه پاسداران همزمان با این تحولات در بیانیه‌ای تحریم ظریف را نمایانگر «استیصال، واماندگی و ضعف» آمریکا جلوه داد و این اقدام را ناشی از «دیپلماسی مبتنی بر مقاومت» ایران دانست. سپاه پاسداران در این بیانیه از تلاش وزیر خارجه ایران «در جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه دشمن» برای «اقتداربخشی به نظام» قدردانی کرد. «نظام» اغلب نام مستعار رهبر جمهوری اسلامی است.

هنوز دامنه تحریم‌های آمریکا علیه محمدجواد ظریف و تاثیرات این اقدام بر فعالیت‌ها او به‌ویژه در خاک آمریکا مشخص نیست. برای مثال مشخص نیست که آیا ظریف می‌تواند در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شرکت کند؟ طبق موازین حقوق بین الملل عمومی، آمریکا با استناد به منافع ملی خود می‌تواند از ورود او به مجمع عمومی هم جلوگیری کند.

پیشتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران تحریم وزیر خارجه کابینه خود را خلاف ادعاهای آمریکا در مورد مذاکره با جمهوری اسلامی دانسته بود.

 همزمان با تحریم ظریف، دولت آمریکا معافیت‌های تحریم هسته‌ای ایران را تمدید کرد. وندی شرمن،  معاون سیاسی پیشین وزارت خارجه آمریکا تحریم ظریف و تمدید معافیت‌های تحریم هسته‌ای ایران را به هم مرتبط دانست. بر این اساس:

«تحریم ظریف بهای تمدید معافیت‌ها است. ظاهراً جدال جناحی در کاخ سفید بر سر جنگ یا مذاکره ادامه دارد.»

بیشتر بخوانبد:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.