ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گسترش آتش‌سوزی در مناطق دورافتاده سیبری و خاور دور روسیه

بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع از جنگل‌ها و مراتع در مناطق دورافتاده روسیه گرفتار آتش‌سوزی‌اند. دود آتش آسمان صدها شهر کوچک و بزرگ را خاکستری کرده است.

صدها شهر کوچک و بزرگ روسیه در دود حاصل از آتش‌سوزی‌های طبیعی در سیبری و خاور دور فرو رفته اند. آتش‌سوزی در این مناطق دورافتاده روسیه کماکان رو به گسترش است.

آتش‌سوزی در سیبری

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، اداره حافظت از جنگل‌های روسیه اعلام کرده که بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع از جنگل‌ها و مراتع سیبری و خاور دور گرفتار آتش‌سوزی شده است.

ویدئوی زیر بخشی از این آتش‌سوزی را نشان می‌دهد که تا کنون مساحتی به اندازه کشور بلژیک را در بر گرفته است:

— Bloomberg TicToc (@tictoc) August 1, 2019

قسمت اعظم مناطق گرفتار حریق، دورافتاده و دور از دسترس هستند و هزینه اطفای آتش‌سوزی از خسارت آتش احتمالاً کمتر خواهد بود. اگرچه کارشناسان محیط زیست خسارت نابودی این منابع طبیعی را یک «فاجعه‌ بوم‌شناختی جهانی» ارزیابی کرده اند.

با این حال، بر اساس گزارش تلویزیون دولتی روسیه، هواپیماهای آب‌پاش در حال اطفای حریق هوایی هستند و آتش‌نشان‌ها نیز از روی زمین بر شعله‌های آتش آب می‌پاشند.

دمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه خواهان استفاده موثر از منابع محلی برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها شده است. ارتش روسیه نیز به عملیات خاموش‌کردن آتش پیوسته است.

به گفته مقام‌های روسی، هرچند آتش‌سوزی‌ها به مناطق دارای جمعیت گسترش نیافته اند، دود سنگین حاصل از آنها ۸۰۰ شهر و اجتماع را تحت تأثیر قرار داده است. نووسیبیرسک، کراسنویارسک و چیتا، سه شهر پرجمعیت نیز گرفتار دود حاصل از حریق شده اند.

مرکز شهر چیتا که چهار هزار و ۷۰۰ کیلومتر با مسکو، پایتخت روسیه فاصله دارد، به دلیل دود آتش‌سوزی‌ها خاکستری و مه‌آلود است.

فعالان محیط زیست دولت را به کوتاهی در خاموش‌کردن آتش‌سوزی‌ها متهم می‌کنند. هواشناسان بارش باران را در برخی نواحی گرفتار حریق پیش‌بینی کرده اند، اما این بارش به گفته آنها برای خاموش‌کردن شعله‌ها کافی نخواهد بود.

چرا سیبری سرد می‌سوزد؟

کمیته فدرال تحقیقات روسیه پنج‌شنبه یکم نوامبر / ۱۰ مرداد از ارسال تیمی به منطقه برای بررسی علت آتش‌سوزی‌ها خبر داد. گزارش‌ها پیش از این صاعقه و گرمای غیرعادی در مناطق دورافتاده سیبری و خاور دور را عامل آتش‌سوزی معرفی کرده بودند.

تنها مناطق سرد و دورافتاده روسیه درگیر آتش‌سوزی طبیعی نیستند. آتش‌سوزی‌های عظیم در گرینلند و آلاسکا همراه با سیبری در شمالگان زمین چنان ستونی از دود به راه انداخته‌اند که از فضا نیز قابل رویت است.

گرمایش زمین به دلیل فعالیت بشر مهم‌ترین مقصر این آتش‌سوزی‌های غیرطبیعی در شمالگان زمین است که سال جاری رکورد زدند.

ژوئن امسال گرم‌ترین ماه ژوئن در تاریخ شمالگان بود. ماه گذشته نیز بیش از یکصد آتش‌سوزی طبیعی در منطقه شمالگان رخ داد. صاعقه بزرگ‌ترین علت آتش‌سوزی‌ها اعلام شده است.

آتش‌سوزی‌ها شمالگان تنها در ماه ژوئن ۵۰ مگاتن دی اکسید کربن در هوا آزاد کردند که معادل کل انتشار گازهای گلخانه‌ای سوئد به طور سالانه است.

گازهای گلخانه‌ای عامل اصلی گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی ناشی از آن هستند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امید

    این صحبت چهار روز پیش است. کل منطقهء قطب شمال در چند روز اخیر تعداد بیسابقه ای از آتشسوزی های گسترده داشته. به امید اینکه هنوز فرصتی برای ترمیم محیط زیست جهانی مانده باشد.