ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیشنهاد آلمان در روز لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد رسماً جمعه ۱۱ مرداد / ۲ اوت لغو می‌شود. وزیر خارجه آلمان پیشنهاد داده پیمان جدیدی بسته شود که کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نیز در آن شرکت کنند.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بین روسیه و آمریکا امروز جمعه ۱۱ مرداد / ۲ اوت به‌طور رسمی لغو می‌شود. وزیر امور خارجه آلمان می‌گوید مسکو این پیمان را نقض کرده است. او پیشنهاد داد قرارداد جدیدی بسته شود که در آن کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نیز شرکت کنند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان جمعه ۱۱ مرداد / ۲ اوت پیش از لغو رسمی پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بین روسیه و آمریکا،گفت این روز، روز خوبی برای امنیت اروپا نیست.

ماس با بیان این‌که بعد از لغو این پیمان نباید بار دیگر مسابقه تسلیحاتی شکل بگیرد، افزود: «اکنون زمان آن است که به‌شکل دفاعی به این معضل پاسخ دهیم. آلمان در یک مسابقه تسلیحاتی جدید شرکت نخواهد کرد.»

وزیر خارجه آلمان، روسیه را مسئول لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد دانست و گفت: «تمامی اطلاعات نشان می‌دهند که مسکو از سال‌ها پیش این پیمان را نقض کرده است.»

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) ۸ دسامبر ۱۹۸۷ (۱۷ آذر ۱۳۶۶)، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیرکل وقت حزب کمونیست اتحاد شوروی امضا شد و در یکم ژوئن ۱۹۸۸ (۱۱ خرداد ۱۳۶۷) به‌اجرا در آمد. بر اساس این پیمان موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آن‌ها، با برد ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) از میان برداشته شد.

اتهامات دولت آمریکا علیه روسیه درباره نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بر این اساس استوار است که مسکو موشک‌های کروز روسی جدید با کد ناتو SS-C-8 (کُد روسی: 9M729) و با برد بیش از ۲۶۰۰ کیلومتر را در اختیار دارد. در اوایل ماه اکتبر سال گذشته میلادی، ۲۸ عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) فشار بر روسیه را افزایش داده و از دولت ولادیمیر پوتین خواستند اطلاعات قابل اعتماد در مورد این سامانه موشکی ارائه کند.

این مسئله به‌ویژه نگرانی کشورهای اروپایی را که در محدوده چنین موشک‌های قرار دارند، برانگیخت.

روسیه نیز آمریکا را متهم کرد که با استقرار سپر دفاع موشکی خود در رومانی و لهستان به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پایبند نبوده است.

وزیر امور خارجه آلمان خواستار بحث در مورد مرحله بعد از لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد شد و مقررات جدیدی را پیشنهاد داد كه در آن کشورهای دارای سلاح هسته‌ای مانند چین نیز باید در آن شرکت کنند. همچنین درباره انواع جدید سلاح‌ها نیز امضای توافق‌نامه‌هایی ضروری است‌.

هایکو ماس آمادگی برای چنین توافق‌هایی درباره خلع سلاح را زیاد ندانست، از این رو خواهان فشار بیشتری در این‌باره شد. او گفت: «آلمان برای اولین بار در ۱۲ سال اخیر موضوع خلع سلاح را در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار داده است.»

شب گذشته، پنج‌شنبه ۱۰ مرداد / یکم اوت، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه بار دیگر پیشنهاد مهلت قانونی برای استقرار سامانه‌های موشکی میان‌برد و کوتاه‌برد در اروپا را تکرار کرد.

روز گذشته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از دو طرف خواست تا درباره اقدامات آینده برای کنترل تسلیحات وارد گفت‌وگو شوند.

آمریکا پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را از ماه فوریه سال جاری به تعلیق در‌آورد. اندکی پس از آن  روسیه نیز چنین کرد. با پایان یافتن این پیمان، دو کشور بدون محدودیت دوباره مجاز به ساخت تسلیحات هسته‌ای میان‌برد خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.