ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نغمه‌های مخالفت با حذف چهار صفر از پول ملی

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌ می‌گوید حذف چهار صفر از پول ملی ممکن است در مجلس به تصویب نرسد. یک اقتصاددان جمهوری اسلامی هم گفته است حذف صفرها اقدامی نمایشی است.

در پی تصویب کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در هیئت دولت، مخالفت‌ها با این لایحه آغاز شد. یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌ گفته است که این اقدام اولویت مجلس نیست و ممکن است در مجلس رأی نیاورد. یک اقتصاددان جمهوری اسلامی نیز حذف صفرها از پول ملی را اقدامی نمایشی دانسته است.

عکس از آرشیو

محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه شبکه خبر تلویزیون ایران درباره حذف چهار صفر از پول ملی گفت: «حذف چهار صفر از نظر ما (مجلس) اولویت نیست، اما این‌که این موضوع به‌طور اساسی کار درستی است مجلس معتقد است که درست است.»

پورابراهیمی می‌گوید «مسائل مهم و کلان اقتصادی» دیگری از جمله طرح اصلاح ساختار بودجه کشور وجود دارد که هنوز به آن‌ها رسیدگی نشده است: «ضعف نظارتی بانک مرکزی و حجم نقدینگی به اقتصاد کشور صدمه زده است بنابراین انتظار از دولت این است که اولویت‌ها باید مبنا باشد و بر اساس آن تصمیم‌گیری شود و ساختار‌هایی که لازم است اصلاح شود که در صورت انجام این کار‌ها حذف چهار صفر دیگر مطرح نخواهد بود.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت چهارشنبه ۹ مرداد از حذف چهار صفر پول ملی ایران خبر داد. او اعلام کرد که لایحه حذف چهار صفر از پول ملی ایران در جلسه هیئت وزیران تصویب شده و به‌زودی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران نیز اعلام کرد که قرار است در جلسه روز یکشنبه آینده، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی و عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی جزئیات این طرح را ارائه دهند.

براساس طرح حذف چهار صفر از پول ملی، ریال همچنان به‌عنوان واحد پول خُرد در کنار تومان می‌ماند اما به جای هر ۱۰ ریال، هر ۱۰۰ ریال معادل یک تومان خواهد بود، یعنی هر ۱۰ هزار ریال فعلی معادل هزار تومان فعلی، به یک تومان جدید تبدیل خواهد شد.

پورابراهیمی گفت هنوز متنی به مجلس ارائه نشده است که نمایندگان درباره آن نظر بدهند و آینده این کار به این دولت نیز مربوط نخواهد بود: «بنابراین برای توافق با دولت در این زمینه باید مسیر حرکت در آینده را در نظر بگیریم و اگر روند شوک‌های ارزی که به این کار مربوط می‌شود استمرار داشته باشد و روند کاهش آثار تورمی پیش‌بینی شود می‌توان این موضوع را بررسی کرد».

با این حال او تأکید کرد که «حذف چهار صفر حتی ممکن است در صحن علنی مجلس حذف شود و به تصویب هم نرسد».

فرشاد مؤمنی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، رئیس مؤسسه دین و اقتصاد و مشاور ارشد اقتصادی میرحسین موسوی قبل از انتخابات دهم ریاست جمهوری نیز حذف صفرها از پول ملی را «اقدام نمایشی» دانست و گفت: «در شرایطی که اقتصاد کشور با طیف گسترده‌ای از بحران‌های بزرگ و کوچک روبه‌رو است، در غیاب برنامه، سیاست و تعهد جدی برای مهار سیاست‌های ضدتوسعه‌ای، ناهماهنگی در عرصه سیاست‌گذاری، مهار آزمندی‌ها، مهار سلطه بلامنازع دلال‌ها، جنبه نمایشی این موضوع در اولویت خواهد بود.»

به‌گفته او، به‌ دلیل نبود اراده، سیاست و برنامه‌، این ظرفیت وجود دارد که حذف صفرها از سیاست‌های تورم‌زا حساسیت‌زدایی کند و این یک «خطر بسیار بزرگ»

مؤمنی از نمایندگان مجلس خواست تا زمانی که تضمین‌های کافی نگرفته‌اند زیر بار این اقدام نمایشی نروند.

بانک مرکزی پیشنهاد حذف چهار صفر از پول ملی را ۱۵ دی‌ماه سال گذشته به هیئت دولت ارائه داده بود. فردای آن روز عبدالناصر همتی در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح سیاست‌های پولی و ارزی دولت اظهار امیدواری کرد که حذف چهار صفر از اسکناس‌ها هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد اما پس از آن این موضوع باز هم مسکوت ماند و رئیس بانک مرکزی گفت نیاز به کار کارشناسی دارد تا این‌که پایگاه اطلاع‌رسانی هیئت دولت  ۲۷ فروردین سال جاری اعلام کرد که حذف چهار صفر از پول ملی در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت بررسی خواهد شد.

حذف صفر از پول ملی ایران نخستین بار هفت سال قبل در دولت دهم مطرح شد. در آن زمان گفته شد که اگر چند صفر از اسکناس‌های ایران حذف شود، ارزش پول ملی ایران در برابر سایر ارزهای معتبر جهان افزایش می‌یابد و قدرت خرید مردم هم افزایش پیدا می‌کند. اما این ادعا به‌دلیل این‌که نبود پشتوانه فکری و اجرایی در حد حرف باقی ماند.

در دولت نخست حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، بار دیگر موضوع حذف صفر از پول ملی (این بار حذف یک صفر) مطرح شد که باز هم به دلیل ابهام‌های موجود کنار گذاشته شد.

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی در فروردین ۱۳۹۶ گفته بود که «حذف صفر در زمانی امکان‌پذیر خواهد شد که از ثبات و پایداری تورم تک‌رقمی اطمینان پیدا کنیم». سیف تأکید کرده بود که اگر در طی دو یا سه سال نرخ تورم تک‌رقمی باقی ماند آن‌وقت می‌توان از حذف صفر در پول ملی صحبت کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.