ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت خارجه عراق حمله اسرائیل به مواضع حشدالشعبی را تکذیب کرد

شبه‌نظامیان حشدالشعبی پس از اینکه در ماه اخیر دو پایگاهشان در دو حمله جداگانه بمباران شد، با تکذیب «حمله هوایی» اعلام کرده بودند انفجار در انبار مهمات این گروه علت این اتفاق بوده.

یک خبرگزاری داخلی ایران از قول احمد الصحاف، سخنگوی وزرات امورخارجه عراق، حملات هوایی اخیر به مواضع گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی را در خاک عراق تکذیب کرد. این نخستین اظهارنظر مقامات دولتی عراق درباره این حملات به‌شمار می‌رود.

سپاه پاسداران ایران بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین حامی نیروهای شبه‌نظامی شیعه عراق، موسوم به «حشد الشعبی» ست

خبرگزاری کار (ایلنا) یکشنبه ۱۳ مرداد مصاحبه‌ای با احمد الصحاف، سخنگوی وزرات امورخارجه عراق منتشر کرد که براساس این مصاحبه الصحاف در واکنش به اخبار مربوط به حملات هوایی اسرائیل به مواضع حشدالشعبی، گروه شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی گفت:

 «چنین چیزی از اساس وجود ندارد و من به شدت آن را تکذیب می‌کنم.»

این نخستین واکنش دولت عراق به‌شمار می‌رود که با ادعای حشدالشعبی همسوست. شبه‌نظامیان حشدالشعبی پس از اینکه در ماه اخیر دو پایگاهشان در دو حمله جداگانه بمباران شد، با تکذیب «حمله هوایی» اعلام کرده بودند انفجار در انبار مهمات این گروه علت این اتفاق بوده است.

خبرگزاری‌های داخلی عراق پیش‌تر با انتقاد از سکوت دولت این کشور نسبت به «نقض مکرر حریم هوایی و تمامیت ارضی» خود، تداوم این سکوت را «شائبه‌‌برانگیز» و نشانه احتمالی این‌که دولت از قبل در جریان این حمله بوده و این حمله با هماهنگی انجام شده، خوانده بودند.

اسرائیل مسئول این حملات شناخته شده است. ارتش اسرائیل که بارها مواضع ایران و حزب‌الله را در سوریه مورد هدف قرار داده بود، با گسترش دامنه حملات خود به مواضع نیروهای نیابتی ایران در عراق، در یک ماه اخیر دوبار به پایگاه‌های حشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق حمله کرده است. حمله نخست ۲۸ تیر / ۱۹ ژوئیه به یک پایگاه نیروهای حشدالشعبی در منطقه آمرلی در استان صلاح‌الدین عراق انجام شد و حمله دوم که شدیدتر بود ۵ و ۶ مرداد (۲۷ و ۲۸ ژوئیه) به پایگاه «ابو منتظر المحمداوی» حشدالشعبی (اردوگاه اشرف سابق) در استان دیالی عراق صورت گرفت. به‌گفته رسانه‌های منطقه در حمله دوم که آن را «سنگین» توصیف کردند، دست‌کم ۴۰ نفر کشته شدند.

ابتدا مشخص نبود که این حملات از سوی چه کشور یا گروهی انجام شده اما بعد رسانه‌های اسرائیلی و منطقه، از جمله هاآرتص و الشرق‌الاوسط آن را کار اسرائیل دانستند و نوشتند ارتش اسرائیل دیگر خود را به انجام حمله به اهداف مربوط به ایران و متحدانش در سوریه محدود نمی‌کند و حملات خود به اهداف وابسته به ایران در خاورمیانه را گسترش می‌دهد.

روزنامه‌های عربی نیز نوشتند که جنگنده‌های اف۳۵ ارتش اسرائیل این دو حمله را انجام داده‌اند اما مقامات رسمی اسرائیل در این‌باره سکوت کرده و دولت‌های ایران و عراق نیز (به‌رغم فشار رسانه‌ای شدید علیه دولت عراق برای اظهارنظر) نسبت به این گزارش واکنشی نشان ندادند.

همزمان با این حملات سخنان سال گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز منتشر شد که در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود اسرائیل همه آن‌هایی را که با رژیم ایران همکاری تروریستی دارند، در هر کجا که باشند، مورد تعقیب و مجازات قرار خواهد داد. او گفته بود اگر این عوامل حتی در عراق باشند، از مجازات در امان نخواهند بود.

اسرائیل در آخرین حمله خود به خاک سوریه، به استان القنیطره در مرز منطقه تحت نظرش در جولان نیز حمله موشکی کرد. حملات مداوم هوایی و موشکی اسرائیل به خاک سوریه به ندرت تأیید می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.