ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تأیید کشته شدن هفت مأمور پلیس در ولایت قندهار افغانستان

یک مأمور پلیس در ولایت قندهار به روی همکاران خود آتش گشود و هفت نفر را کشت. طالبان می‌گوید فرد مهاجم از افراد نفوذی این گروه بود.

مقام‌های امنیتی قندهار کشته شدن هفت مأمور پلیس در تیراندازی یک همکار خود را تأیید کردند. طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

یک مأمور امنیتی افغانستان ـ عکس از آرشیو
دو نفر از نیروهای امنیتی افغانستان ـ عکس از آرشیو

مقام‌های امنیتی ولایت قندهار افغانستان دوشنبه ۱۴ مرداد / ۵ اوت از جان باختن هفت مأمور پلیس در تیراندازی یک مأمور دیگر خبر دادند.

آن‌ها اعلام کردند که این حمله روز گذشته، یکشنبه ۱۳ مرداد / ۴ اوت هنگامی رخ داد که یکی از نیروهای پلیس در منطقه تور کوتلِ شهر شاه‌ولی‌کوت قندهار به روی همکاران‌ خود تیراندازی کرد. شاه‌ولی‌کوت در مسیر شاهراه ارزگان این ولایت قرار دارد.

عبدالبشیر خاکسار، معاون سخنگوی پلیس ولایت قندهار پیش از این گفته بود که این درگیری میان دو گروه «کندک شاهراه‌ها» پس از یک مشاجره‌ لفظی دو فرمانده رخ داده است.

طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت این حمله را پذیرفته‎ و گفته‌اند که مهاجم فرد نفوذی این گروه بوده‌ است. در این اطلاعیه ادعا شده است که ۱۴ سرباز پلیس در جریان حمله کشته شده‌اند.

ولایت قندهار در جنوب افغانستان از ولایت‌های ناامن است و گروه طالبان در شماری از شهرهای آن فعالیت گسترده دارد.

هفته گذشته نیز یک سرباز افغانستانی در ولایت قندهار به روی دو سرباز آمریکایی آتش گشود. طالبان با آن‌که مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت، از این سرباز که زخمی و سپس دستگیر شد به‌عنوان «قهرمان» یاد کرد.

وزارت دفاع آمریكا اعلام کرد دو سرباز آمریکایی که یکی ۲۰ ساله و دیگری ۲۴ ساله بودند در جریان این حمله جان باختند.

طالبان در حال حاضر عملاً نیمی از افغانستان را در کنترل خود دارند و تقریباً هر روز حملاتی را به‌ویژه علیه نیروهای امنیتی و کارمندان دولتی این کشور انجام می‌دهند. در این حملات شمار زیادی از غیرنظامیان نیز کشته می‌شوند.

این گروه در حالی به حملات خود ادامه می‌دهد که با زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان و هیئت همراه او نیز مذاکرات صلح را در قطر ‌پیش می‌برد.

خلیل‌زاد پس از دیدار از کابل و اسلام‌آباد در هفته گذشته برای دور جدید مذاکرات با طالبان راهی قطر شد. طالبان مذاکره با دولت افغانستان را رد می‌کند و دولت را بازیچه دست آمریکا می‌داند.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در دفتر سیاسی این گروه در قطر روز گذشته، یکشنبه ۱۳ مرداد / ۴ اوت، در توئیتر اعلام کرد که گفت‌وگوها با خلیل‌زاد آغاز شده و احتمالاً چند روز به‌درازا خواهد کشید.

او نوشت: «اگر به توافق برسیم تمامی نیروهای خارجی در افغانستان در یک بازه زمانی تعیین‌شده کشور را ترک خواهند کرد و راه برای گفت‌وگو میان طرف‌های افغان گشوده خواهد شد.»

وزارت دولت در امور صلح چهارشنبه ۹ مرداد / ۳۱ ژوئیه اعلام کرد که هیأت گفت‌وکننده دولت برای صلح با گروه طالبان مرکب از ۱۵ نفر تشکیل شده و «در ترکیب آن تنوع سیاسی، اجتماعی و قومی افغانستان در نظر گرفته شده است». با این حال هنوز روشن نیست که چه کسانی عضو این هیأت هستند.

این وزارتخانه روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که بنا بر «ملاحظاتی» فعلاً نمی‌خواهد فهرست اعضای هیأت گفت‌وگوکننده دولت برای صلح با طالبان را منتشر کند.

همزمان، روز گذشته در نتیجه‌ انفجار یک مین کارگذاری‌شده بر سر راه مینی‌بوس حامل کارمندان شبکه‌ تلویزیونی خصوصی «خورشید» در کابل، دو نفر کشته شدند. نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان  گفت که این رویداد حدود ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه در حوزه‌ پانزدهم امنیتی شهر کابل به‌وقوع پیوست. در این رویداد چهار نفر دیگر از جمله سه کارمند این شبکه‌ تلویزیونی نیز زخمی شدند.

امروز (دوشنبه) گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در یک پیام توئیتری درباره این حمله نوشت: «اقدامات هدفمند علیه رسانه‌ها و غیرنظامیان جنایت جنگی محسوب می‌شود و افراد مسئول پاسخگو هستند.»

به‌گفته سازمان ملل در ماه ژوئیه امسال بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ غیرنظامی در جریان درگیری‌ها در افغانستان کشته یا زخمی شدند. این بالاترین آمار در سال ۲۰۱۹ بوده است و از مه ۲۰۱۷ مرگ‌بارترین ماه در این کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.