ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان: با آمریکا رفع اختلاف شد

طالبان می‌گویند اختلافات خود با آمریکا بر سر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تضمین قطع ارتباط شورشیان با گروه‌های تندرو را حل کرده‌اند. زلمی خلیل‌زاد نیز می‌گوید در مذاکرات پیشرفت‌ها عالی بوده‌.

به‌نظر می‌رسد که مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان به نتایج مشخص نزدیک‌تر می‌شود. گروه طالبان گفته است اختلافات خود با آمریکا را بر سر خروج نیروهای این کشور از افغانستان و همچنین ضمانت قطع ارتباط این گروه با گروه‌های تندرو دیگر حل کرده است. زلمی خلیل‌زاد نیز از «پیشرفت‌های عالی» مذاکرات با طالبان سخن گفته است. او از دوحه به دهلی نو می‌رود تا درباره ایجاد توافق بین‌المللی در روند صلح افغانستان گفت‌وگو کند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان

به‌گزارش آسوشیتدپرس، این پیشرفت‌ها که دو طرف از آن سخن می‌گویند در مذاکرات زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و طالبان در دو روز اخیر در دوحه قطر به‌دست آمده است.

طرف آمریکایی ابتدا بلافاصله درباره روند این مذاکرات اظهارنظر نکرد و جزئیاتی ارائه نداد اما بعد زلمی خلیل‌زاد در یک پیام توئیتری نوشت در گفت‌وگو با طالبان در قطر، به «پیشرفت‌های عالی» دست یافته‌ است.

خلیل‌زاد نوشت: «در ادامه پیشرفت‌های عالی هفته گذشته در کابل، چند روز اخیر را در دوحه با تمرکز بر روی موضوعات باقی مانده در تکمیل توافق بالقوه با طالبان، که زمینه خروج مشروط سربازان را فراهم خواهد ساخت، صرف نموده‌ام. ما پیشرفت‌ عالی داشته‌ایم.»

— U.S. Special Representative Zalmay Khalilzad (@US4AfghanPeace) 5. August 2019

نماینده طالبان که اطلاعاتی درباره مذاکرات در اختیار آسوشیتدپرس گذاشت به شرط ناشناس بودن صحبت کرد زیرا او مجاز به بحث در مورد جزئیات مذاکرات نبود.

تیم‌های فنی دو طرف امروز سه‌شنبه ۱۵ مرداد / ۶ اوت در دوحه بحث و گفت‌وگو را ادامه می‌دهند اما زلمی خلیل‌زاد اعلام کرده که از دوحه به دهلی نو می‌رود تا با مقام‌های هندی درباره توافق بین‌المللی در روند صلح افغانستان گفت‌وگو کند.

او گفته است که تیم گفت‌وگو کننده‌اش در دوحه روی جزئیات فنی، مراحل بعدی و سازوکارهای لازم برای اجرای موفقیت‌آمیز چهار بخش توافق‌نامه، یعنی خروج نیروها، آتش‌بس، تضمین‌های ضد هراس‌افکنی طالبان و گفت‌وگوهای میان طرف‌های افغان‌ مذاکرات را ادامه می‌دهد. خلیل‌زاد تأکید کرده است که توافق روی جزئیات ضروری است.

با این حال، مذاکرات در قطر باعث شده است تا دولت افغانستان خارج از گفت‌وگوها باقی بماند. طالبان از گفت‌وگوی مستقیم با نمایندگان دولت خودداری می‌کنند و دولت محمد اشرف غنی را متهم می‌کنند که دست‌نشانده ایالات متحده است.

پیش از آغاز این دور از گفت‌وگوها، زلمی خلیل‌زاد و همچنین وزارت دولت در امور صلح اعلام کردند که دولت افغانستان و آمریکا درباره اقدامات بعدی در مورد صلح در افغانستان به توافق رسیده‌اند.

خلیل‌زاد پیش از این گفته بود که گفت‌وگوهای صلح بین طرف‌های افغان پس از آن‌که آمریکا و طالبان بتوانند به توافق‌های لازم دست یابند، آغاز می‌شود.

پیش از شروع هشتمین دور مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر، اعلام شد که آمریکا در حال آماده شدن برای خروج نیروهایش از افغانستان است. با این حال، خلیل‌زاد گفته است که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مشروط است. تضمین این‌که از خاک افغانستان بر ضد آمریکا استفاده نشود، برقراری آتش‌بس و شروع گفت‌وگوها بین دولت افغانستان و طالبان، شروطی هستند که آمریکا برای خروج سربازانش از افغانستان در نظر گرفته است. به گفته زلمی خلیل‌زاد، آمریکا در پی توافق خروج از افغانستان نیست، بلکه می‌خواهد به توافق صلح دست یابد و این توافق نیز زمانی به‌دست خواهد آمد که این شرط‌ها عملی شوند.

طالبان با وجود انجام چندین دور مذاکرات صلح با خلیل‌زاد از زمان انتصاب او به‌عنوان فرستاده صلح، تقریباً روزانه به حملات مهلک خود ادامه داده‌اند. اکنون طالبان تقریباً نیمی از افغانستان را تحت کنترل دارند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که آمریکا و طالبان به توافق‌نامه‌ای مبنی بر خروج نیروهای ایالات متحده در ازای تضمین این‌که افغانستان به پناهگاهی برای دیگر گروه‌های تروریستی تبدیل نشود، نزدیک می‌شوند.

زلمی خلیل‌زاد اظهار امیدواری کرده است که تا ۱۰ شهریور / یکم سپتامبر به توافق نهایی دست یابند.

بیش از ۲۰ هزار سرباز پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان حضور دارند که ۱۴ هزار نفر آن آمریکایی هستند.

آمریکا و ناتو به‌طور رسمی عملیات نظامی خود در افغانستان را در سال ۲۰۱۴ به پایان رساندند اما نیروهای آمریکا و ناتو به آموزش و تقویت ارتش افغانستان ادامه دادند. همچنین از آن زمان، نیروهای آمریکایی در چارچوب عملیات هوایی به نیروهای افغانستان در نبرد با طالبان و گروه «دولت اسلامی» (داعش) کمک کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اغلب از ادامه دخالت آمریکا در افغانستان اظهار نارضایتی کرده و تمایل خود را برای بازگشت سربازان به خانه ابراز کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.