ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سقوط شاخص‌های سهام و قیمت نفت در جنگ دلار با یوان

قیمت نفت برنت کاهش و قیمت نفت وست‌تگزاس افزایش یافت. چین دیگر دلیلی نمی‌بیند که از تحریم نفتی ایران تمکین کند.

در پی کاهش ارزش یوان توسط پکن، و وحشت بازار بورس نیویورک از بالا گرفتن جنگ تجاری آمریکا با چین شاخص سهام وال‌استریت سقوط کرد به کمترین ارزش خود در سال جاری رسید. قیمت نفت خام با کاهش ۹ درصد از ارزش خود به بشکه‌ای ۶۰ دلار رسید. ایالات متحده آمریکا، چین را به دستکاری و تحریف ارزش یوان متهم کرده است.

سقوط شاخص‌های سهام در جنگ دلار آمریکا با یوان چین - عکس: آرشیو

به گزارش رویترز، سقوط شاخص سهام وال‌استریت که از شامگاه دوشنبه آغاز شد، در روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد/ ۶ اوت به بازارهای سهام در منطقه آسیا پاسیفیک سرایت کرد. بازار سهام توکیو و هنگ‌کنگ بیشتر در معرض آسیب بودند. شاخص بورس در بازار سهام شانگهای و سیدنی ۲,۶ درصد کاهش یافت. شاخص سهام در بازارهای مانیل و ولینگتون هم ۲ درصد کاهش پیدا کرد.

شامگاه گذشته (دوشنبه) وزارت خزانه‌داری آمریکا رسماً چین را در فهرست کشورهایی قرار داد که ارزش پول خود در برابر دلار را تحریف می‌کنند. این اقدام راه را برای تحریم اقتصادی جمهوری خلق چین توسط ایالات متحده هموار می‌کند. آخرین بار در سال ۱۹۹۴ آمریکا چین را در فهرست کشورهای تحریف‌کننده ارزش پول ملی در برابر دلار قرار داده بود. بلافاصله بعد از این اقدام شاخص داو جونز در پایان معاملات روز دوشنبه در بازار بورس سه درصد کاهش پیدا کرد.

شاخص اس اند پی ۵۰۰ (۵۰۰ سهام برتر در بازار سهام) با کاهش ۲۷۸ واحد روی عدد ۵۰۰۸۷ متوقف ماند. این بیشترین کاهش ارزش شاخص اس اند پی ۵۰۰ از دسامبر سال گذشته تاکنون است.

به گزارش رویترز، قیمت نفت برنت هم در روز سه‌شنبه در بازارهای جهانی با کاهش ۱۸ سنت در هر بشکه به ۵۹,۹۹ دلار رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت اما در همان حال ۲۵ سنت در هر بشکه افزایش پیدا کرد و به ۵۹.۰۷ دلار رسید.
خبرگزاری رویترز می‌نویسد نوسانات اخیر قیمت نفت در بازارهای جهانی این پرسش را پیش می‌آورد:

چرا چین باید به خرید نفت از آمریکا ادامه دهد؟

و چرا چین می‌بایست همچنان به عدم معافیت از تحریم نفت ایران تن بدهد؟

همزمان با این تحولات، روز گذشته مقام‌های آمریکایی بانک کون‌‍لون را متهم به خرید غیرقانونی نفت از ایران و دور زدن تحریم‌ نفتی آمریکا علیه ایران کردند. پیش‌بینی شده است که در اثر این اقدام چین قیمت نفت در بازارهای جهانی به ۳۰ دلار در ازای هر بشکه کاهش بیابد.

دوشنبه ۱۴ مرداد / ۵ اوت بانک ملی چین در هماهنگی با دولت این کشور ارزش یوان را در برابر دلار آمریکا کاهش داد. این اقدام در ۱۱ سال گذشته بی‌سابقه است.

در بازارهای برون‌مرزی چین، نرخ برابری یوان با دلار تا ۷,۱ سقوط کرد.

بانک مرکزی چین اعلام کرد کاهش ارزش یوان واکنش این کشور به یک‌جانبه‌گرایی و اقدامات حمایت‌گرانه داخلی آمریکاست.

بانک مرکزی چین خاطرنشان کرده که به حفظ تعادل منطقی ارزش یوان ادامه می‌دهد.

 دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در توییتر چین را به دستکاری در ارزش یوان متهم کرد و اعلام کرد که دیر یا زود این «تخلف آشکار» سبب تضعیف چین خواهد شد.

ترامپ برای دستیابی به توافق‌های تجاری تازه با چین، ۱۰ درصد تعرفه تازه بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین وضع کرده است. این تعرفه‌های تازه ۵۵۰ میلیارد دلار از محل واردات کالاهای چینی عاید دولت آمریکا می‌کند. وزارت تجارت چین اعلام کرده که شرکت‌های چینی از خرید محصولات کشاوری آمریکا خودداری می‌کنند. علاوه بر این قرار است تعرفه گمرکی محصولات کشاورزی که شرکت‌های چینی پیش از این از آمریکا خریده بودند نیز افزایش یابد. این امر کشاورزان آمریکایی را از نظر اقتصادی تحت فشار قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Reza

    جنگ اقتصادی، و آخوند همچنان در حال دزدی و قتل و شکنجه و اعدام و زندان و بگیر و ببند و اختلاس و وتجاوز و فقر و بیکاری و اعتیاد و فحشا و ووووووووووو ایران غیره