ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر دفاع آمریکا:‌ جلوی هرگونه حمله نظامی ترکیه به سوریه می‌ایستیم

وزیر دفاع آمریکا گفت: انجام عملیات نظامی از سوی ترکیه تمرکز نیروهای دموکراتیک سوریه را برای حفظ کنترل بر منطقه و نظارت بر اسیران داعشی مختل می‌کند.

مارک اسپر وزیردفاع آمریکا هرگونه تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه را «غیرقابل قبول» خواند و اعلام کرد آمریکا جلوی عملیات نظامی ترکیه علیه نیروهای مسلح کرد خواهد ایستاد.

توپخانه ارتش ترکیه از یک روستای مرزی، مواضع کردهای شمال سوریه را گلوله‌باران می‌کند (عکس از آرشیو)

با افزایش تنش میان آنکارا و واشنگتن مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه ۶ اوت/۱۵ مرداد اعلام کرد هرگونه عملیات ترکیه در شمال سوریه «غیرقابل قبول» خواهد بود و ایالات متحده آمریکا جلوی هجوم یک‌جانبه نیروهای ترکیه را خواهد گرفت. به گزارش خبرگزاری رویترز وزیر دفاع آمریکا به خبرنگارانی که او را در سفر به ژاپن همراهی می‌کنند، گفت:

 «به‌وضوح معتقدیم هیچ حرکت یک‌جانبه‌ای از سوی آن‌ها قابل‌ قبول نیست. ما از هر حمله یک‌طرفه که منافع مشترک میان آمریکا، ترکیه و ارتش دموکراتیک سوریه  را در شمال سوریه به خطر بیاندازد جلوگیری خواهیم کرد».

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شنبه ۱۲ مرداد/۳ اوت از انجام یک عملیات نظامی دیگر ارتش این کشور در شمال سوریه و علیه کردهای این منطقه خبر داده بود. ترکیه از سال ۲۰۱۶ دو عملیات نظامی بزرگ با عنوان‌های «شاخه زیتون» و «سپر فرات» در شمال‌غربی سوریه انجام داده و به‌تازگی نیروهای جدیدی برای حفاظت از مرزهای خود و انجام حملات جدیدی به منطقه اعزام کرده است.

اردوغان همچنین یکشنبه ۱۳ مرداد/۴ اوت به روسیه و آمریکا که به ترتیب از رژیم بشار اسد و کردهای شمال عراق حمایت می‌کنند، هشدار داد.

نیروهای کرد مسلح که به‌نام ارتش دموکراتیک سوریه خوانده می‌شوند در چهارسال گذشته با حمایت آمریکا کنترل بسیاری از مناطق شمال شرقی سوریه را از داعش پس گرفته‌اند. مایک اسپر گفت: آمریکا هیچ قصدی برای قطع حمایت از ارتش دموکراتیک سوریه نداشته اما در مدت کوتاهی حفاظت از آن‌ها در مقابل عملیات‌های ترکیه را تضمین نکرده است. به گفته او هیئتی از پنتاگون به ترکیه سفر کرده‌اند تا در این مورد با مقامات ترکیه گفتگو کنند. وزیردفاع آمریکا اظهارامیدواری کرد که بتواند با آنکارا بر سر این مسئله به توافق برسد. اسپر یادآوری کرد انجام عملیات نظامی از سوی ترکیه تمرکز نیروهای دموکراتیک سوریه را برای حفظ کنترل بر منطقه و جلوگیری از به‌قدرت رسیدن دوباره نیروهای داعش مختل می‌کند و منجر به تضعیف توان نیروهای کرد برای نگهداری از هزاران جنگجوی داعش در زندان خواهد شد.

ترکیه کردهای مسلح شمال سوریه را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکیه و یک گروه «تروریستی» می‌داند. این کشور خواهان ایجاد یک منطقه حائل در مرز ترکیه و سوریه است و می‌گوید که کردهای شمال سوریه باید تا شرق رود فرات عقب‌نشینی کنند.

آمریکا و ترکیه بر سر ایجاد منطقه حائل اختلاف‌نظر دارند. پیشنهاد آمریکا برای ایجاد «منطقه امن» شامل گشت‌های مشترک می‌شود، اما این مسئله که  چه کسی در این گشت‌ها خواهد بود و چه کسی وارد عمل خواهد شد، در آن روشن نیست و این موجب نارضایتی آنکارا از این پیشنهاد شده است. ترکیه می‌خواهد کنترل «منطقه امن» را خود در دست بگیرد و کردها را از مرز خود دور نگاه دارد.

از سوی دیگر آمریکا و ترکیه بر سر برنامه تولید مشترک اف-۳۵ اختلاف دارند. ایالات متحده آمریکا واهمه دارد که روسیه با تکیه بر معامله تسلیحاتی اس ۴۰۰ با ترکیه به نقاط ضعف جنگنده‌های اف-۳۵ پی ببرد. به همین سبب با انتقال سامانه اس ۴۰۰ به ترکیه، تهدید کرد که این کشور را از برنامه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ کنار می‌گذارد. اردوغان اما اعلام کرد اگر آمریکا اف-۳۵ را تحویل ندهد، ترکیه سراغ گزینه‌های دیگر می‌رود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.