ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر دفاع آمریکا: ژاپن در ائتلاف دریایی در تنگه هرمز شرکت کند

دولت ژاپن اعلام کرد این کشور در پی تقویت ائتلاف با آمریکاست. اما نه در تنگه هرمز، بلکه در منطقه ایندوپاسیفیک برای مقابله با چین و کره شمالی.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا به تأکید از ژاپن خواست در ائتلاف دریایی برای تأمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز شرکت کند. دولت ژاپن اعلام کرد در مذاکرات نخست‌وزیر با وزیر دفاع آمریکا اصولاً ائتلاف دریایی در تنگه هرمز مطرح نشد. امنیت و رفاه در منطقه ایندوپاسیفیک و تقویت ائتلاف ژاپن با آمریکا برای مقابله با چین و کره شمالی در مرکز توجه قرار داشت.

چهارشنبه ۷ اوت/ ۱۶ مرداد: دیدار و گفت‌وگوی مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا با شینزو آبه، نخست‌وزیر و تاکیشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن

به گزارش خبرگزاری کیودو، مارک اسپر که برای دیدار و گفت‌وگو با شینزو آبه، نخست‌وزیر و تاکیشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن به این کشور سفر کرده، قبل از آغاز این دیدار در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات آمریکا در تشکیل ائتلاف دریایی برای نظارت بر رفت و آمد کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز گفت:

«هر کشوری که منافعی در کشتی‌رانی و تجارت آزاد دارد باید برای شرکت در چنین ائتلافی آمادگی داشته باشد.من فکر می‌گنم ژاپنی‌ها باید حتماً حضور در این ائتلاف را به طور جدی در نظر داشته باشند.»

بریتانیا رسماً برای شرکت در ائتلاف دریایی مورد نظر آمریکا اعلام آمادگی کرده است. آلمان و اسپانیا از حضور در ائتلاف خودداری کرده‌اند. فرانسه هنوز به تصمیم نرسیده است. در طی هقت روز گذشته روحانی و مکرون، رئیسان جمهور ایران و فرانسه با هم دو بار درباره موضوعات مختلف از جمله امنیت تنگه هرمز تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. بنا به سخنان روز گذشته روحانی در ساختمان وزارت خارجه ایران «امنیت در برابر امنیت، نفت در برابر نفت» راهکاری است که ایران پیشنهاد داده است.

وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه (۱۵ مرداد/۶ اوت) در مصاحبه با «اسکای‌نیوز» اعلام کرد که واشنگتن از بیش از ۶۰ کشور برای شرکت در یک ائتلاف دریایی در تنگه هرمز دعوت کرده است. پمپئو گفت:

 «ما می‌خواهیم اطمینان پیدا کنیم برنامه‌ای جامع در اختیار داریم که ایران را از انجام کارهایی که می‌تواند به بروز درگیری در منطقه منجر می‌شود- چیزی که آمریکا نمی‌خواهد- منع می‌کند. به همین دلیل از بیش از ۶۰ کشور دعوت کردیم برای به ایمن‌سازی خطوط کشتی‌رانی در تنگه هرمز کمک کنند.»

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن پیش از دیدار و گفت‌وگو با وزیر دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران گفت ژاپن با توجه به رابطه دوستانه این کشور با ایران درخواست آمریکا برای حضور در ائتلاف دریایی در تنگه هرمز را بررسی می‌کند. اما ساعتی بعد، یوشیهیده سوگا، دبیر کابینه ژاپن اعلام کرد که در دیدار و گفت‌وگوی نخست‌وزیر و وزیر دفاع ژاپن با مارک اسپر درباره ائتلاف دریایی در تنگه هرمز تصمیم خاصی گرفته نشد و اصولاً این موضوع در حاشیه این جلسه مطرح شد. به گفته یوشیهیده سوگا ژاپن و آمریکا بر سر ضرورت برقراری صلح و رفاه در منطقه ایندو پاسیفیک و تقویت ائتلاف ژاپن و آمریکا به توافق رسیدند.

سوگا که جلسه جداگانه‌ای هم با اسپر برگزار کرده بود گفت در این جلسه هم ائتلاف دریایی مطرح نشد.

 حمله به شش نفتکش و کشتی تجاری در خلیج فارس و دریای عمان، از جمله حمله به نفتکش ژاپن همزمان با سفر آبه به تهران، تنش در تنگه هرمز را وارد مرحله تازه‌ای کرد. با توقیف نفتکش بریتانیایی به نام استنا ایمپرو در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه این تنش‌ها بالا گرفت.

۸۰ درصد نفت مورد نیاز ژاپن از تنگه هرمز عبور می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.