ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حداد عادل: نارضایتی مردم برای ما یک فرصت است

حداد عادل که در  انتخابات دوره قبلی مجلس رأی نیاورد، ائتلاف اصول‌گرایان با احمدی‌نژادی‌ها را رد نکرد.  

غلامعلی حداد عادل از نارضایتی مردم از عملکرد دولت و همچنین آمریکاستیزی به عنوان فرصت‌هایی برای تبلیغات اصول‌گرایان نام برد. حداد عادل که در  انتخابات دوره قبلی مجلس رأی نیاورد، ائتلاف اصول‌گرایان با احمدی‌نژادی‌ها را رد نکرد.

غلامعلی حداد عادل در یکی از جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام (عکس: آرشیو)

اوایل هفته جاری شایعاتی از دیدار محمد باقرقالیباف، شهردار قبلی تهران و مبتکر «نواصول‌گرایی» و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق منتشر شد. مسعود پیرهادی، دبیر کل جمعیت «پیشرفت و عدالت» (هواخواهان قالیباف) با انتشار پیامی در توییتر دیدار قالیباف با احمدی‌نژاد پیرامون ائتلاف آن‌ها با هم را تکذیب کرد. جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) و شورای ائتلاف جریان ارزشی انقلاب (شاجا) دو ائتلاف دیگر اصول‌گرایان‌اند که با هم در رقابت‌اند اما در همان حال می‌بایست مکمل هم نیز باشند. بحث در وهله نخست دستیابی به یک فهرست واخد و تلاش برای اخذ ۱۶ میلیون رأی ابراهیم رئیسی، نامزد اصول‌گرایان در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران است.

غلامعلی حداد عادل در همایش انجمن‌های اسلامی راهکارهایی برای رسیدن اصول‌گرایان به یک فهرست واحد پیشنهاد داد. حداد عادل گفت:

«جلوه‌ای از غربگرایی در ایران اعتماد به غرب است که در برجام آن را دیدیم. وقتی مذاکرات برجام شروع شد ما اعلام کردیم که دلواپسیم اما ما را مسخره کردند و اسم خود را هم دل‌آرام گذاشتند، با دشمن می‌خندیدند و به ما اخم می‌کردند اما امروز ثابت شد که حق با دلواپسان بوده است. اگر پیش از برجام نسبت به آمریکا نگران بودیم حالا نگرانی‌هایی نسبت به عملکرد اروپا وجود دارد.»

حداد عادل در ادامه سخنانش گفت:

«جریان اسلامگرا در انتخابات پیش‌رو فرصت‌ها و تهدیداتی دارد که می‌تواند از فرصت‌های آن استفاده کند. یکی از این فرصت‌ها نارضایتی جامعه از عملکرد دولت است. یکی دیگر از فرصت‎‌های ما بالا رفتن نفرت مردم از آمریکاست.»

درگذشت محمدرضا مهدوی کنی در سال ۱۳۹۳ سبب شد که اصول‌گرایان با مشکلات گوناگونی برای کسب پیروزی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۷ اسفند ۱۳۹۴ مواجه شوند. اصول‌گرایان برای ایجاد انسجام در تشکیلات خود، اقدام به ایجاد ائتلافی تحت عنوان «ائتلاف بزرگ اصولگرایان» به رهبری محمدعلی موحدی کرمانی و غلامعلی حداد عادل کردند اما در دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران شکست سنگینی را متحمل شدند، چنانکه حداد عادل، سرلیست ائتلاف بزرگ اصول‌گرایان از راهیابی به مجلس دهم بازماند. حداد عادل که این شکست را از یاد نبرده هشدار داد:

«اگر در انتخابات آینده جریان انقلابی و اسلامگرا نتواند به فهرست واحد برسد هیچ امیدی به پیروزی وجود ندارد همانطور که این حقیقت تلخ را در انتخابات سال ۹۶ تجربه کردیم.»

او برای جلوگیری از تکرار شکست، پا را فراتر گذاشت و برای ائتلاف با احمدی‌نژادی‌ها از «اصول‌گرایی» نیز عبور کرد:

«احمدی‌نژاد در تمام دوران هشت ساله خود حتی یک بار هم نگفت که اصولگراست. البته ما امروز اصراری بر کلمه اصولگرایی نداریم و مراد ما از این انقلابی عمل کردن است.»

اختلاف در بین اصول‌گرایان به معنای انسجام اصلاح‌طلبان نیست. تکلیف اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم روشن نیست.آن‌ها چهار استراتژی در کنار هم پیشنهاد داده‌اند: «حضور مشروط»، «سکوت در انتخابات»، «حضور بی‌قید و شرط در انتخابات» و «خروج از انتخابات». مبنای همه این استراتژی‌ها بر انفعال و انتظار است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.