ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمید بابایی، پژوهشگر زندانی با گذراندن دوران محکومیتش آزاد شد

این پژوهشگر دانشگاه لی‌یژ در پی دعوت دولت روحانی از نخبگان مقیم خارج از ایران به کشورش بازگشت اما زندان نصیبش شد. بعد از شش سال او آزادی‌اش را به دست آورد.

حمید بابایی، پژوهشگر ایرانی دانشگاه لی‌یژ بلژیک که از همکاری با وزارت اطلاعات خودداری کرده و به تحمل شش سال زندان محکوم شده بود، سه‌شنبه ۱۶ مرداد بعد از اتمام دوران محکومیتش آزاد شد.

حمید بابایی، پژوهشگر ایرانی دانشگاه لی‌یژ بلژیک

 حمید بابایی، متولد سال ۱۳۶۲ در شهر تکاب در استان آذربایجان غربی ایران، دانشجوی دکترای امور مالی در دانشگاه لی‌یژ بلژیک، ۵ مرداد ۱۳۹۲ در پی دعوت دولت روحانی از ایرانیان خارج از کشور برای بازگشت به کشورشان به همراه همسر خود، کبری پارساجو برای دیدار خانواده به تهران رفتند. ۲۲ مرداد‌ ۹۲ او به وزارت اطلاعات احضار شد و تحت بازجویی قرار گرفت. در جریان بازجویی به او پیشنهاد کرده بودند با «نظارت بر دانشجویان ایرانی مقیم بلژیک» و دادن اطلاعاتی از فعالیت دانشجویان ایرانی در بلژیک با این وزارت‌ اطلاعات همکاری کند. بابایی اما حاضر به همکاری نشد.  ۳۰ آذر  ۱۳۹۲، حمید بابایی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، به اتهام جاسوسی و ارتباط با دُوَل متخاصم، به ۱۰ سال حبس (شش سال تعزیری و چهار سال تعلیقی) محکوم شد.

او در این دادگاه که تنها ۱۰ دقیقه به طول انجامید، از داشتن وکیل محروم بوده و وکیل تسخیری او هم در تمام مدت دادگاه ساکت بود. به خود متهم هم فرصت دفاع نداده بودند.

بابایی در نخستین سال زندان در نامه‌ای به همسرش نوشته بود:

«اینجا هم‌دانشگاهی‌های قدیمی من در دانشگاه شریف محبوس‌اند و پس از سال‌ها توانستم بار دیگر آنها را از نزدیک در بند ٣۵٠ اوین ملاقات کنم. اینجا تعدادی از نخبگان و اساتید  دانشگاه‌های برتر کشور، فعالین کارگری، مدنی و دانشجویی محبوس‌اند، افرادی که سالیان عمر خود را وقف پیشرفت سازندگی و آبادانی کشور کرده‌اند. اینجا دانشگاه است. اینجا اوین است. اینجا خبری از اعتدال و تدبیر و امید نیست. اینجا مردمانی زحمتکش و مغزهایی مشکل‌گشا مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و با احکامی ظالمانه محبوس‌اند. اینجا در نهایت تأسف احکامی قرون وسطایی حاکم است. اینجا مردمی دردآلود محبوس‌اند.»

بابایی را مرداد ۱۳۹۴ از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.