ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس پدافند غیر عامل: باید مراقب «مکر مکرون» بود

ظاهراً فرانسه پیشنهاد فریبنده‌ای به ایران داده است: تزریق ۱۵ میلیارد دلار به اینستکس. این پیشنهاد سبب نگرانی دلواپسان شد.

ظاهراً فرانسه پیشنهاد فریبنده‌ای به ایران داده است: تزریق ۱۵ میلیارد دلار به ساز و کار مالی ویژه اروپا برای تجارت با ایران. در شرایطی که مخالفان برجام برای اجرای گام سوم کاهش تعهدات ایران در توافق هسته‌‌ای روزشماری می‌کنند، رئیس سازمان پدافند غیرعامل هشدار داد که باید مراقب «مکر مکرون» بود.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور یک روز بعد از گفت‌وگوی تلفنی روحانی با مکرون در سخنانی در مشهد با اشاره به «صبر استراتژیک» ایران گفت:

«باید مراقب ترفندهای سیاسی مکرون باشیم که ظاهراً تلاش دارد مطالبات سلطه‌طلبانه آمریکا را بار دیگر از زبان اروپایی‌ها بیان کند.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۵ مرداد/ ۶ اوت برای دومین بار در طی یک هفته با  امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تلفنی گفت‌وگو کرد. قرار شد کارشناسان ایران و فرانسه درباره راهکارهایی برای خروج از بحران در منطقه با یکدیگر رایزنی کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روحانی در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود یادآوری کرد که «همکاری‌های نفتی و بانکی اصلی‌ترین حقوق اقتصادی ایران» در برجام است.

صبح چهارشنبه المانیتور به نقل از منابع خبری خود نوشت که امانوئل مکرون به روحانی پیشنهاد داد که ۱۵ میلیارد یورو به اینستکس تزریق شود که از این مقدار، ۵ میلیارد یورو را خود فرانسه تزریق می‌کند و باقی این مبلغ را سایر اعضای باقیمانده در برجام. بر این اساس مکرون ظاهراً از روحانی دعوت کرد که در نشست سران جی ۷ که قرار است در فرانسه برگزار شود به عنوان میهمان افتخاری حضور داشته باشد با این شرط که با رپیس جمهوری آمریکا در حاشیه این اجلاس دیدار کند.

خبرگزاری رویترز چهارشنبه ۱۶ مرداد/ ۷ اوت گزارش داد که وزارت خارجه فرانسه دعوت مکرون از روحانی برای شرکت در اجلاس جی ۷ را تکذیب کرده است. راست یا ناراست، این تحولات سبب نگرانی مخالفان برجام، از جمله سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور شد. جلالی که حتی سیل سراسری در ایران در فرودین سال جاری را توطئه آمریکا دانسته بود گفت:

« تحریم وزیر امور خارجه ایران از سوی آمریکا پایان خط دیپلماسی فریب بود اما در این شرایط باید مراقب ترفندهای سیاسی برخی از جمله رئیس جمهوری فرانسه باشیم که به نظر می رسد تلاش دارد مطالبات آمریکا از ایران را از زبان اروپا بیان کند.»

 رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه سخنانش گفت:

«رهبری معظم انقلاب اسلامی خواستار ایجاد آرایش دفاعی در برابر دشمن هستند. ما در تمامی حوزه‌ها به ویژه اقتصاد و فضای مجازی باید این آرایش را شکل دهیم.»

جلالی به سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در اردیبهشت سال جاری اشاره کرده که گفته بود: «در مقابل آرایش جنگی آمریکا ما هم آرایش جنگی می‌گیریم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران دوشنبه ۱۴ مرداد/ ۵ اوت در جمع خبرنگاران گفت به اجرای گام سوم تعهدات ایران در برجام بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی فقط ۳۰ روز باقی مانده است. بهروز کمالوندی گفته بود:

«در این یک ماه منتظر تحولات خواهیم بود، فعلاً چیزی که بشود با آن امیدوار بود که گام سوم در پیش نخواهد بود، ندیده‌ایم.»

 روز گذشته روحانی و مکرون برای پنجمین بار در طی دو ماه با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند. هفته گذشته گفت‌وگوی تلفنی آن‌ها ۱۰۰ دقیقه به درازا کشید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.