ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله نیروهای ویژه به اقامتگاه رئیس‌جمهوری پیشین قرقیزستان خنثی شد

الماس‌بیگ آتامبایف اتهام فساد را قبول ندارد و محاکم قضایی را هم به رسمیت نمی‌شناسد. رقیب او می‌خواست کار را یکسره کند که موفق نشد.

نیروهای ویژه قرقیزستان شامگاه چهارشنبه ۱۶ مرداد/ ۷ اوت به محل سکونت الماس‌بیگ آتامبایف، رئیس‌جمهوری سابق این کشور هجوم بردند اما موفق نشدند او را بازداشت کنند. هواداران آتامبایف مقابل نیروهای امنیتی ایستادند و کار به درگیری کشید. در این درگیری دست کم یک نفر از مأموران امنیتی کشته شد.

شامگاه چهارشنبه ۱۶ مرداد/ ۷ اوت، بیشکک: طرفداران الماس‌بیگ آتامبایف نیروهای ویژه را خلع سلاح کردند

 پارلمان قرقیزستان مصونیت قضایی الماس‌بیگ آتامبایف را که دولت او را به فساد متهم کرده ژوئن/ خرداد سال جاری لغو کرد. رئیس جمهوری سابق قرقیزستان اتهام فساد را رد می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز کمیته امنیت ملی قرقیزستان (جی‌کی‌ان‌بی) تأیید کرد که روز  گذشته نیروهای ویژه که «فقط به گلوله پلاستیکی» مجهز بودند در «عملیاتی ویژه برای بازداشت» رئیس‌جمهوری سابق در محل سکونت او در روستایی در حومه بیشکک شرکت کردند.

یکی از شبکه‌های تلویزیونی قرقیزستان که به آتامبایف تعلق دارد تصاویری از حمله نیروهای ویژه به محل سکونت او در حومه بیشکک را نمایش داد. بر اساس این گزارش، نیروهای ویژه که لباس استتار و جلیقه ضد گلوله به تن داشتند محل سکونت آتامبایف را محاصره کرده بودند. صدای شلیک گلوله هم به گوش می‌رسید.

به گزارش رویترز، برخی سایت‌های خبری در قرقیزستان گزارش‌هایی از درگیری حامیان رئیس جمهوری سابق با نیروهای ویژه را منتشر کردند. کسانی که شاهد این درگیری‌ها بودند گفته‌اند که عده‌ای هم مجروح شده‌اند که شبانه از محل سکونت آتامبایف به خارج از این محل منتقل شده‌اند.

دولت قرقیزستان هواداران آتامبایف را متهم کرده است که آن‌ها ابتدا خشونت‌ها را آغاز کردند. وزارت بهداشت قرقیزستان در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«یک افسر نیروهای ویژه که در اثر اصابت گلوله زخمی شده بود در شرایط خیلی وخیم به بیمارستان منتقل شد. علی‌رغم تلاش‌ها او درگذشت.»

دفتر رئیس‌جمهوری قرقیزستان اعلام کرد، سورنبای جینبکف با نیمه کاره گذاشتن سفرش به بیشکک بازمی‌گردد و برای بررسی این حادثه صبح پنجشنبه در نشست شورای امنیت دولت شرکت می‌کند.

جمهوری قرقیزستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ تشکیل شد. این کشور آسیای میانه شش میلیون نفر جمعیت دارد که بیشتر آن‌ها مسلمانان ترک‌زبان هستند. آتامبایف پیش از انتقال قدرت به سورنبای جینبکف در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ رئیس‌جمهوری قرقیزستان بود. روابط این دو نفر که زمانی متحدان هم بودند اما رو به تیرگی گذاشت.

آتامبایف از زمان لغو مصونیت قضایی‌اش به احکام قضایی را نادیده گرفته است. رئیس جمهوری سابق قرقیزستان ماه گذشته برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به مسکو سفر کرد، اما پوتین از جینبکف حمایت کرد و از مردم قرقیزستان از جینبکف حمایت کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.