ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت‌های گسترده در کشمیر

در پی تحولات اخیر در کشمیر، مقام‌های هندی به‌منظور جلوگیری از اعتراضات دست‌کم ۳۰۰ نفر از فعالان سیاسی و جدایی‌طلبان این بخش را بازداشت کردند.

مقام‌های هندی برای جلوگیری از اعتراضات در کشمیر، در یکی از بزرگترین سرکوب‌های سال‌های اخیر، دست‌کم ۳۰۰ نفر از فعالان سیاسی و جدایی‌طلبان این بخش را بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی هند در سرینَگار، بزرگترین شهر ایالت جامو و کشمیر

به‌گزارش رویترز، پس از لغو خودمختاری ایالت مسلمان‌نشین جامو و کشمیر، از روز یکشنبه گذشته دولت هند شبکه‌های تلفن همراه و اینترنت را در سرینَگار، بزرگترین شهر این ایالت قطع و تجمعات عمومی را ممنوع کرده است.

پیش از این، براساس قانون اساسی به جامو و کشمیر به‌عنوان یکی از ایالت‌های هند اجازه داده می‌شد تا به صورت خودمختار قوانین مجزا وضع کند. خرید املاک در این ایالت توسط افراد خارج از جامو و کشمیر نیز ممنوع بود. اکنون این قانون نیز لغو شده است.

دو افسر پلیس که به دلیل حساسیت اوضاع نخواستند نامشان منتشر شود به رویترز گفتند، هزاران نیروی پلیس در سرینگار مستقر شده‌اند. مدارس تعطیل‌اند و در خیابان‌ها و محله‌ها موانع ایجاد شده است. با این حال هنوز هم اعتراضات پراکنده صورت می‌گیرد.

یکی از این افسران گفته است که از شامگاه روز سه‌شنبه در دست‌کم ۳۰ منطقه سرینگار معترضان سنگ‌پراکنی کردند و حداقل ۱۳ نفر بر اثر جراحات به بیمارستان‌های شهر منتقل شدند.

شامگاه چهارشنبه ۱۶ مرداد / ۷ اوت محله قدیمی سرینگار بسته شد و پلیس وسایل ضد شورش را هر چند متر مستقر و ایستگاه‌های بازرسی با سیم خاردار را در هر چند صد متر برقرار کرد.

در نزدیکی مسجد جماعت که مدت‌ها محل اصلی تظاهرات در سرینگار بود، آجرها و سنگ‌های ناشی از حادثه‌های اخیر سنگ‌پراکنی حداقل در سه مکان پراکنده بودند. یک شاهد عینی می‌گوید در منطقه بمینا واقع در شمال غرب سرینگار نیز سنگ‌پراکنی صورت گرفته و برخی خیابان‌ها مسدود شده‌اند.

یکی از افسران گفت: «خشم زیادی در میان مردم وجود دارد.»

این افسر پلیس گفت، تاکنون ۳۰۰ نفر از رهبران سیاسی که بسیاری از آن‌ها مبلغ جدایی کشمیر از هند هستند، بازداشت شده‌اند. دو رهبر محلی «کنفرانس ملی»، حزب بزرگ منطقه‌ای، نیز گفتند دست‌کم ۱۰۰ سیاستمدار، از جمله وزیران و قانون‌گذاران سابق، بازداشت شده‌اند. این آگاهان نیز به دلیل حساسیت اطلاعات نخواستند که نامشان عنوان شود.

دو وزیر ارشد سابق ایالت جامو و کشمیر از جمله بازداشت‌شدگان هستند. روزنامه «میل تودی» هند اعلام کرد که شمار سیاستمدارانی که در خانه‌ها و محل اقامتشان بازداشت شده‌اند بیش از ۴۰۰ نفر است.

دولت ناسیونالیستِ هندو نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که از مدت‌ها پیش خواهان پایان دادن به امتیازات ایالت جامو و کشمیر بود امیدوار است که این اقدامات گسترده به استحکام قدرت آن در منطقه‌ای که شورش مسلحانه‌ای را در سال ۱۹۸۹ پشت سر نهاده است، کمک کند.

کشمیری‌ها تصمیم دولت مودی مبنی بر پایان دادن به خودمختاری ایالت جامو و کشمیر را نقض اعتماد و گشودن این منطقه به روی بقیه هند و در نتیجه تغییر بافت جمعیتی آن می‌دانند.

این اقدام همچنین موجب افزایش تنش‌های هند با پاکستان شده است که ادعا می کند کشمیر متعلق به این کشور است و قول داده که برای حقوق مردم کشمیر اقدام کند.

پاکستان روز گذشته (چهارشنبه) سفیر هند در اسلام‌آباد را اخراج و روابط تجاری با دهلی‌نو را به تعلیق درآورد. این کشور همچنین اعلام کرد که از روز پنج‌شنبه ۱۷ مرداد / ۸ اوت سرویس اصلی قطار سریع‌السیر به هند را به دلیل تحولات کشمیر به حالت تعلیق درآورده است.

وزارت خارجه آمریکا امروز (پنج‌شنبه) در بیانیه‌ای پاکستان و هند را به «آرامش و خویشتن‌داری» دعوت کرد و از آن‌ها خواست وارد گفت‌وگوی مستقیم بشوند و از تنش‌ها بکاهند.

علاوه بر پاکستان، چین هم به اقدام دولت هند مبنی بر لغو امتیازات ایالت مسلمان‌نشین جامو و کشمیر معترض است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.