ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تحریم‌ها کمک‌های بشردوستانه به پناهندگان و قربانیان سیل را به خطر انداخت

دبیرکل شورای پناهندگان نروژ: «برنامه کمک نقدی ما به هزاران خانواده اجازه می‌داد تا این وضعیت رو به وخامت را تحمل کنند. این شاهرگ حیاتی نباید قطع شود.»

به گفته شورای پناهندگان نروژ، تحویل کمک‌های انسان‌دوستانه به میلیون‌ها پناهده افغان و قربانیان سیل در ایران به دلیل ممانعت بانک‌ها از انتقال پول به سازمان‌های امدادرسانی به دلیل هراس از تحریم‌ها، در خطر است.

مهاجران افغانستانی در یکی از پاسگاه‌های مرزی ایران ــ عکس: آرشیو

شورای پناهندگان نروژ ( ان آر سی) از دولت‌های اهدا کننده کمک مالی خواست تا به سازمان‌های خیریه کمک کنند تا بتوانند به امدادرسانی به هزاران فرد آسیب‌پذیر در ایران ادامه دهند.

یان ایگلند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژ گفت: «سازمان‌های انساندوستانه بواسطه تحریم‌هایی که با انگیزه سیاسی اعمال شده  و فقیرترین‌ها را تنبیه می‌کند، از امدادرسانی بازمانده‌اند. ما اکنون یک سال تمام است که در تلاش هستیم تا بانک‌هایی را پیدا کنیم که مایل باشند و بتوانند پول‌هایی که برای کمک به پناهندگان افغان و قربانیان بلایای طبیعی در ایران اهدا شده را انتقال دهند، اما از هر جهت به در بسته برخورده ایم.»

تحریم‌هایی که توسط آمریکا بر ایران اعمال شده چنان جامع است که بانک‌ها تمایلی به تسهیل انتقال پول برای کارهای انسان‌دوستانه ندارند. اگر همه کانال‌های بانک‌ها مسدود شوند، تحویل کمک‌های حیاتی به مردم نیازمند هم متوقف می‌شود.

یان ایگلند درتوضیح بیشتر گفت: «بانک‌های نروژی و دیگر بانک‌های بین‌المللی به دلیل تحریم‌های آمریکا از انتقال پولی که دولت‌ها برای کمک‌های امدادرسانی حیاتی ما اختصاص داده‌اند، هراس دارند.»

به گفته شورای پناهندگان نروژ، بیش از سه میلیون افغان ــ یکی از بزرگترین جمعیت پناهندگان در جهان ــ در ایران زندگی می‌کنند و برخی از آن‌ها طی چهار دهه گذشته در ایران بوده‌اند. فوریه سال جاری نیز سیدحسین عالمی‌ بلخی، وزیر «امور مهاجرین و عودت‌کنندگان» افغانستان گفت که «حداقل ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار مهاجر در ایران داریم».

به علاوه، ۱۰ میلیون کودک، زن و مرد آسیب‌پذیر هنوز با اثرات سیل ویرانگر ابتدای سال نو دست به گریبان هستند. بسیاری از آن‌ها بشدت به کمک‌های انساندوستانه برای دسترسی به غذا، آب و پناهگاه وابسته هستند.

وضعیت در مناطق سیل‌زده عادی اعلام می‌شود اما زندگی سیل‌زدگان تا عادی شدن فاصله بسیاری دارد

ایگلند افزود:« خانواده‌های پناهندگان در حال حاضر به دلیل بحران رو به رشد اقتصادی از بعضی وعده‌های غذایی صرفنظر می‌کنند. آنها اندک دارایی خود را هم برای رفع نیازهای اساسی می‌فروشند. بسیاری از افغان‌ها که گاهی در صنعت دوخت و دوز کار می‌کردند هم به دلیل آنکه کارگاه‌ها بواسطه تحریم‌ها بسته شده‌اند کار خود را از دست داده‌اند.»

دبیرکل شورای پناهندگان نروژ گفت: « برنامه کمک نقدی ما به هزاران خانواده اجازه می‌داد تا این وضعیت رو به وخامت را تحمل کنند. این شاهرگ حیاتی نباید قطع شود.»

شورای پناهندگان نروژ بزرگترین نهاد از میان تنها پنج سازمان غیر دولتی است که همراه با سازمان ملل در ایران کار می‌کنند.  همه این سازمان‌ها تحت تاثیر پیامدهای تحریم‌های موجود قرار گرفته‌اند.

در بیانیه مطبوعاتی که ( ان آر سی) در این رابطه پنجم اوت منتشر کرده، آمده است: «به عنوان امدارسانان در صحنه، وظیفه ما است تا توجه‌ها را به سمت این خسارات مغفول مانده اما ویرانگر ناشی از تنش ایران ــ آمریکا که به نظر می‌رسد هر روز هم بالا می‌گیرد، جلب کنیم. آمریکا و دولت‌های اروپایی اهدا کننده کمک مالی باید راه‌هایی برای توانمندسازی سازمان‌های امدادرسانی برای ادامه عملیات‌شان بیابند.»

این بیانیه در ادامه می‌گوید:«ما به توافق‌هایی روشن و واضح نیاز داریم تا بانک‌ها مطمئن شوند قادر به انتقال پول اهدایی به منظور کمک‌های انساندوستانه به ایران بدون ترس از جریمه‌های قانونی هستند. »

این سازمان در پایان می‌گوید به راه حلی نیاز است تا از فرو رفتن عمیق‌تر میلیون‌ها فرد آسیب پذیر در سطح فقر و تنگدستی اضطراری اجتناب شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.