ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقام وزارت کشور: سهم زنان از مدیریت کشور فقط چهار درصد است

 ۶۲ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها زنان هستند و با این‌حال سهم آنان در پست‌های مدیریتی به انگشتان یک دست نمی‌رسد: جلوه‌ای از «نظام تبعیض» در ایران.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده اعلام کرد ۶۲ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها زنان هستند ولی فقط ۴ درصد از پست‌های مدیریتی را اشغال کرده‌اند.

سهم اشتغال صنعتی زنان کاهش یافته است.

فریبا نظری‌ پورکیایی در سخنانی که در نشست مشترک نمایندگان و مسئولان امور زنان و خانواده دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، دانشگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه زنان و خانواده ایراد کرد گفت ۶۲ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها زنان هستند ولی فقط چهار درصد از پست‌های مدیریتی را اشغال کرده‌اند. این مقام مسئول در ادامه سخنانش خواهان رفع تبعیض از زنان در حوزه‌های مدیریتی شد:

«پارادوکس تعداد فارغ‌التحصیلان زن و زنانی که در پست‌های مدیریتی قرار می‌گیرند باید رفع شود و ضروری است که بین ورودی و خروجی در گروه‌های مختلف جامعه توازن برقرار شود.»

ایران از کمترین نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کل خاورمیانه برخوردار است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ اشتغال در بهار سال جاری نشان می‌دهد، به ازای هر چهار مرد تنها یک زن در اقتصاد کشور مشارکت دارد. نرخ بیکاری زنان هم نزدیک به دو برابر این شاخص در گروه مردان است. نرخ بیکاری زنان گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال هم در سه ماه نخست سال جاری ۳۵,۳ درصد گزارش شد که حدود دو برابر نرخ بیکاری کل زنان است. این شاخص برای مردان این گروه سنی ۲۰,۵ درصد گزارش شد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، از هر چهار زن دانش‌آموخته دانشگاه در ایران هم حداقل یک تن بیکار است. نرخ بیکاری زنان فارغ‌التحصیل دانشگاه ۲۵,۳ درصد اعلام شد در حالیکه برای مردان این شاخص ۱۲,۴ درصد بود.

برپایه گزارش مرکز آمار ایران ۴۰,۳ درصد جمعیت بیکار ایران در بهار ۹۸ را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل دادند. سهم بیکاری زنان دانش‌آموخته از کل جمعیت بیکاران ۶۴,۹ درصد اعلام شده است.

پژوهشگران موانع دستیابی زنان به پست‌های مدیریتی را با دیدگاه و تفکر تصمیم‌گیرندگان، ترجیح مردان به زنان در شرایط مساوی و توجه ‌نکردن به شایستگی‌ها و توانمندی‌های زنان مرتبط دانسته‌اند. علاوه بر مسائل فرهنگی،  قانون مرخصی طولانی زایمان، تابعیت زن از همسر هم در عدم دستیابی زنان به پست‌های مدیریتی بی‌تأثیر نیست.  حمیدعضدانلو، نویسنده کتاب گفتمان و جامعه درباره مشکلات فرهنگی در این زمینه می‌نویسد:

 «مدیران ارشد مرد، به‌ ویژه مدیران مسن این احساس را دارند که زنان از ضریب هوشی کمتری برخوردارند و نباید آن‌ها را در فرایند تصمیم‌گیری‌های مهم شرکت داد.»

فریبا نظری‌ پورکیایی در ادامه سخنانش در نشست مشترک نمایندگان و مسئولان امور زنان و خانواده  خواهان برنامه‌ریزی برای جذب زنان توانمند در بازار کار شد:

«خوشبختانه زنان موفق زیادی با جسم و روان سالم داریم. باید برای همه گروه‌های زنان برنامه‌ریزی کنیم. فقط زنان شهری جامعه مخاطب ما نیستند و زنان روستایی نیز قشر زحمت‌کش جامعه محسوب می‌شوند که از توانمندی‌های بالقوه زیادی برخوردارند و ممکن است ایده‌های بسیار خوبی داشته باشند.»

به گفته شهیندخت مولاوردی «در جامعه روستایی همواره زنان کارگران روزانه و بدون مزد تلقی می‌شوند که عمدتا در قالب زنان خانه‌دار معرفی می شوند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.